Jump to content

.308Win: En kule til allt vilt?


Apelars!

Recommended Posts

Dette skal brukes i en CG med 45cm løp. 1-12 twist.

Hovedsaklig bruk er til rådyr og rev, men med elg,svin,sel, rein og hjort i baktankene :wink:

I fjor brukte jeg fabrikkladede Norma blyspiss 180 grains, og slakta så ikke ut.

 

I år bruker jeg 150 grains mega bak 43grains N140 (blir nok 150 eller 160 etterhvert). Dette gir ok presisjon, og ok slakt (foreløpig 2 bukker og en rev), men jeg synes slaktene blir litt for blodslått, spesiellt på inngangssiden. Skuddvirkningen er dog meget bra, med under 10 meter fluktstrekke ved lungeskudd. Har ikke funnet igjen noen kuler.

 

Jeg ser for meg at jeg må velge en litt hardere kule som holder litt bedre sammen, samt gå opp til 160-180 grainere. Min børse har alltid samlet best med litt tyngere kuler.

Jeg har tenkt på kombinasjonen Gameking-Matchking, men den kula er vel litt for bløt til elg og svin?

Link to comment
Share on other sites

150 eller 165 grs barnes tsx.

Åpner raskt i tynnhudet vilt samtidig som de penetrerer nok til å gi gjennomskyting på alt vilt på den nordiske halvkule :wink:

Bonus er det jo at de gir svært lite blodslått i fornuftige hastigheter.

N-150 eller tilsvarende er nok det mest aktuelle kruttet med disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg holdt meg til 150 grains kule da pipa er såvidt kort.

Har gode erfaringer med gode gamle nosler partition. Den skulle kunne innfri kravene dine til en mer solid kule. Heller ikke et drawback at den går bra i de fleste rifler, samt at xxl har den til meget gustig pris.

Link to comment
Share on other sites

...Fordi hastigheten vil ligge 60-70 m/s lavere enn i ei 60cm pipe. Ved jakt på sel, råbukk og rein kan avstanden fort bli drøy. Mulig forskjellene i kulebane egentlig er marginale, men inne i hodet mitt er nå dette gjeldene tankegang.

 

Brukte sjøl 150 grains Nosler i reisfjellet, såvel som til elgjakt og rådyr.

Pipa var 47 cm.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Oryx 180gr (kjøpeammo) til alle artene du nevner -hjort+bever, men ikke veldig mange av hver. Alt har dødd med gode treff, og gitt fine slakt (Bortsett fra en rev på langs...). Skyter ikke storvilt særlig over 200m, og selhoder opp mot 150 er for meg sjansjespill, så kulebane er (for meg) kun en teoretisk problemstilling på storvilt.

Link to comment
Share on other sites

...Fordi hastigheten vil ligge 60-70 m/s lavere enn i ei 60cm pipe.
Er ikkje ueinig i prinsippet ditt, men var ikkje dette talet litt høgt? Eg ville anslått 30 - 45 m/s

Kjem vel og an på kva krut ein vel.

 

Selvfølgelig avhengig av kuler,krutt og børse. Sjøl regner jeg 55 m/s som grov hovedregel.

Som et spesielt eksempel kan nevnes: Ladebok #5, 56cm pipe, Raufoss mil. - 844 m/s.

Sjøl fikk jeg 780 m/s med 47 cm pipe. Dette gir 64 m/s lavere fart med 9 cm. kortere pipe.

 

Eksempelet med Raufoss mil./NM60, er sågar en grei referanse til m82's forslag til allroundkule også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg brukt Lapua Mega ( og Mira), 12 og 13 gram i et par børser i .308 med 47cm løp. Disse var moderat ladd for bruk med demper og på korte hold. Har fungert perfekt.

 

Trenger ikke superduperkuler i denne patrona og kort løp. Hastigheten blir ikke særlig stor likevel.

 

Forslaget om 165 grs kule var ut fra at bla reinsdyr var på programmet. Jeg ville trolig brukt 12G Mega og skutt inn på 170m.

Link to comment
Share on other sites

Hei Apelars,

 

Jeg har brukt 308 ladninger med 1 kule til alt i ganske mange år. Kulene har variert fra 150-165grs i vekt og er samtlige ladd med passe og litt mindre passende mengde Norma 203B og Norma 202. Du bør også prøve Vithavouri N540 om du skal bruke 150grs kuler da dette kruttet gir veldig gode hastigheter med den nevnte kulevekten.

 

Av kuler jeg har brukt er følgende

150 Swift Scirocco, stor ekspandert diameter, ok presisjon(20mm) og bra kulebane. Til elg/gris ville jeg valgt en hardere kule

150grs Accubond litt mindre ekspadert diameter enn Scirocco, BRA presisjon/kulebane. Litt lite penetrasjon til elg/gris

150grs Rhino. STOR diameter, litt lite penetrasjon, men har skutt igjennom 120kg bukker med normale skudd. God presisjon.

150grs TSX, Super presisjon, meget bra penetrasjon. Litt liten diameter, men uten tvil elg/grisekula i 308Win.

150grs NF som Rhino men bedre presisjon. Litt lite tverrsnitt til å være optimal til elg/gris

Felles for alle de blyfylte pluggene er relativt mye blodgørr i hinner da lettekspandert kule med stor diameter i høy hastighet(+870m/s) er effektivt på alle måter.

 

I normale kaliber 30 kalibere, les ikke magnum har allround kula en vekt på 165grs. Du har tverrsnitt til å skyte igjennom de aller fleste vilt, hastigheten er høy nok til at kulebanen er anstendig bra og du har sikker ekspansjon på prosjektilene ut til avstander en ikke skal prate eller skrive om.

 

Mine favoritter ladninger idag er ikke 1 ladning men 3. 3 kuler, ladd til samme hastighet(caca) med samme mengde krutt og tilsvarende BC og form. Da skyter du hele året med samme kulebane, samme avdrift, samme antall klikk osv med kuler som kan brukes til alt fra mice - moose. Dvs en helmantel/Matchkule til papp og fugl. 1 lettekspanderende evnt loddet kule som Interbond/Accubond/Scirocco/Bal Tip/SST/Gameking e.l til rådyr, rein og kanskje hjort på bøen som du vil skal legge seg ned på stedet og 1 sent ekspanderende massiv kule som penetererer alt på kloden til de situasjonene en trenger det. Dvs kuler som TSX/GMX/E-Tip/GS. Disse kjøper du i 150grs da de fullt ut lademessig tilsvarer de andre kulene du bruker. Og om du mister 2 knepp på 200m grunnet dårligere BC er det bare å glemme da blinken er så mye større uansett.

 

Dette er mitt KISS prinsipp som fungerer meget bra til det meste. Mine ladninger har vært i Win hylser da disse er MYE mer romslige enn Norma og Lapua sine. forskjellen i vekt er nesten 10% og i en kompaktpatron som 308 er dette signifikant bedre. 165 Accubond/150 E-Tip og 167 Scenar foran 45grs Rhino 15 er årets mat i 308 og det kommer sikkert til å avvirke ca 20 storvilt av ulik sort i år også. Disse ladningen kan være for heite i rifla di om du har 71mm magasin og derfor vil være tvunget til å sette kulene dypere i hylsa med høyere trykk som resultat enn jeg kan i våpenet mitt. Ladningeen mine gir ca 835m/s i et 57cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg surfet litt rundt og sammenliknet litt priser på de fleste av kulene som anbefales her i tråden.

Prisen er satt etter det billigste jeg fant på nett fra hjemmelading, holstad, winge og xxl.

 

Fra dyrest til billigst:

165 og 150 gra TSX: 8,6kr

165 Nosler Accubond: 7,6 kr

180 Norma Oryx: 6,95kr

150 Nosler Partition: 5,0kr

150 Sako HH: 3,8kr

165 Sierra GK: 3,67

 

Krutt:

Norma 203B og 202: 880pr kg

Vith N150: 525 pr kg

 

Pris på Fedral Fusion og Rhino 15 krutt kom jeg ikke over i kveld, noen som har priser?

Rhino selges på svinesund dvs ikke langt fra meg, men jeg ser for meg at det kan bli litt byrokrati for å frakte dette lovlig over grensen. Noen som vet?

 

Jeg tenker at jeg kommer til å prøve Sako SHH og Eventuellt Nosler Partition i første omgang. Foran Vith N150 eller muligens Rhino om det lar seg få over grensen uten for mye plunder. Norma Hylser og Rem hetter.

Og om TSX virkelig er så bra som alle skal ha det til, så får jeg prøve det også :)

Link to comment
Share on other sites

Jakt&Friluft har/hadde tilbud på Woodleigh-kuler. De ligger på ca. 450,- for 50 kuler. (Mulig jeg husker feil). Dette er, mener jeg, optimale kuler for alt vilt i .308w-fart.

 

Jeg "hamstret" litt for en stund siden. Kommer ikke til å prøve noe annet, da disse holder mine krav om fint slakt, presisjon og god effekt. (Ladd til 800-820 m/s.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...