Jump to content

Lade 22 WMR?


Sti L

Recommended Posts

Hei,er i sving m.omlading av wmr.Jeg kan ingenting men en kompis skal hjelpe(erfaren hjemmelader).Han skrev ned hva jeg skal skaffe før vi skiltes-kule i kal.22 (40 gr.)Har oppdaget en parantes med(223) i kolonnen for aktuell kule.Er 22 wmr og 223 kuler like/kan brukes om hverandre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke lese og forstå noen ladebok,ikke skal fingrene mine tukle m.ladeutstyr heller-og det er riktig at jeg ikke kan noe om faget.Prøvde få fram dette.Oppskriften angir omlading av fabr.ammo,vet at den er randtent og skal behandles svært varsomt.Sørsmålet dreier seg om kulens diameter.Den er lik-ringte Midway for best.og bekreftelse.Takk for svar og fadderlig omtanke,om min ladekompis ikke duger ang.lading er jeg heller ikke kompetent til å vurdere.Har dere lyst til å høre hvordan visa ender? Anntar det er i boks ca om en mnd,om han/jeg overlever..

Link to comment
Share on other sites

Det er vel teoretisk mulig å lade om en randtennings patron. Mern det er langt i fra det vi snakker om når det gjelder hjemmeladnig. Det vil kreve brukbart innsyn i kjemi, en eller annen måte å få tennsatsen ned i kanten av hylsa uten å sprenge noe, muligens bør allerede avfyrt patron rettes ut igjen, samt riktige kuler. I tiellegg må det vel lages et custom diesett. Jeg har i de siste 20 åre mens jeg har vært interessert i skyting, våpen og lading aldri hørt om noen i innland eller utland som lader om randtennings patroner. Ikke minst fordi jeg ikke kan skjønne at det skal kunne lønne seg økonomisk...

Som sagt så lurer jeg på om 223 / 224 kuler er litt for store i diameter. De er i iallefall garantert ikke tiltenkt 22 magnum skudd

(er du sikker på at kompisen din ikke tror at det F.eks er .22 hornet han skal lade? En glimmrende .22 patron som det er greit å lade til :D )

 

Jeg vil gjeren høre mer om prosjektet ja, både underveis og sluttresultat.

 

Vent nå litt....

Nå leste jeg det du skrev en gang til...

Du skriver "omlading av fabrikkammo"... skyldes all de kommentaren du syns er negative at det er ebn gedigen missforståelse her? Er det du snakker om, som du planlegger å ta kulene ut av ferdig skudd og erstatte dem med andre? altså ikke det som de andre her (meg inkl) forstår som hjemmelading, ved at man tar en tomhylse, setter i ny tennsats, fyller på med kruytt og så en ny kule. Altså bruker en skutt hylse om igjen?

Link to comment
Share on other sites

Det vil kreve brukbart innsyn i kjemi, en eller annen måte å få tennsatsen ned i kanten av hylsa uten å sprenge noe, muligens bør allerede avfyrt patron rettes ut igjen, samt riktige kuler.

 

Var det ikke snakk om lading da, ikke omlading av brukte hylser?

Sånn jeg forstår det, så er det vel snakk om å bytte prosjektilet i patronen, eller hva?

Link to comment
Share on other sites

veit at det er mulig å bytte kuler,gjorde tet metallsiluett skyttere for åfå ei tungre kuler med merekraft i annslaget,og kulene er dei samme so i 222 og 223

men nå får du jo kjøpt ferdig ammo med like tunge kuler'

tror det blir mere arbeid en nødvendig

står ein artikkel om det en eller annet sted på nettet,men husker ikke hva den het :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:shock::oops:

My Bad

Beklager litt høy kneføring fra min side. Jeg trodde at de mente fullstednign omlading. Tror den mest korrekte betegnelsen på det du og kompisen skal gjøre er "Sette ny kule i ferdig patron" eller noe sånn.

 

Så lett er det å ta feil og fyre seg opp når man bare kan forholde seg til det skriftlige. Nå er ikke opperasjonen noe jeg ville annbefalt uansett... men et helt annet utganspunkt en jeg trodde.

Lykke til (Og ja, lever gjeren raporter + vær forsiktig)

Link to comment
Share on other sites

Å sette randtente patroner i ei ladepresse er vel ikke regnet som helt kosher.

Det er helt klart mulig, men da beveger du deg ut i et omåde hvor du pådrar deg en hel del velmente advarsler.

Når du samtidig flagger at du ikke har all erdens erfaring med lading selv, kommer det flere advarsler.

 

I beste mening!

 

Tåler ikke ladekompisen din såpass som har kommet fram i denne tråden er han temmelig tander og ømskinnet.

I dine første poster var det ikke helt enkelt å få tak i hvor omfattende prosjektet deres var. Du omtalte ladekompisen som erfaren, men i hvilken grad du er i stand til å bedømme det vet vi lite om.

 

Jeg kan ikke tenke meg at noen i denn etråden oppfatter ladekompisen din som hverken dum eller uansvarlig, dere blir rett og slett bedt om å sørge for å være sikre på hva dere gjør.

 

Jeg tuller også forsiktig med noen småprosjekter "utenfor kartet" lading for undervanskyting for eksempel. Med alle slike ting er det viktig å samle så mye info på forhånd som overhodet mulig, og ta alle velmente advarsler med godt humør.

 

 

Lykke til med prosjektet, håper dere får mye glede av det!

Link to comment
Share on other sites

OK takker alle mann.Prøvde bare få svar på den kulediameteren.Er splætt ny på ladetråden og.Funker sakene får jeg en lett wmr m.racing egenskaper og presisjon-den er tiltenkt passasjerplassen på ryggsekken under vinterjakt i tilleg til skytingen i bygda.(Hønsefugl,villkatter,måker og mikkel)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...