Jump to content

"umulig" spørsmål, men jeg prøver..


dagfs

Recommended Posts

jeg tenker på å skaffe en revolver for magnum 2 skyting, og har vel allerede sett meg et ut en S&W 629.

 

Men jeg er usikker på lenden på løpet. Jeg har jo en 686 med 6" løp som jeg liker godt. Men "noen" hevder at man bør opp på 8" løp i Mag II klassen, bla på grunn av lange hold..

 

Det er jo ikke akkurat enkelt å finnen noen med de ulike typene å få testet dette ut. Er det noen av dere som har erfaringen og noen Pro's and Con's rundt løpsøengder ?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder langløpede s&wm29 sp er jo ikke utvalget så stort (Og de produseres vel ikke pr tiden heller) Så du gjør ikke mye galt i kjøpe en. (Ble lagt ut en på finn for litt siden)

 

Lnegere løp gir lengere siktelinjem, som igjen skal være bra for presisjonen. Men det er nok veldig veldig avhengig av hva du selv liker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mod 29 med 4 tommers løp. Har kost meg med den og skutt noenlunde brukbart.

På spes.felt NM på Birkeland prøveskjøt jeg en 629 med 8-3/8 tommers løp.

 

Kort oppsummert kjente jeg at rekylopptaket ble MYE bedre -mye mindre munningsvipp med lengre løp.

Den lengre siktelinjen gjorde definitivt at det er lettere å treffe blinkene også.

 

En annen fordel er at du med lengre løp kan lade litt svakere og fremdeles holde faktorkravet...

 

Min mod 29 ligger nå hos børsemaker for å få 8-3/8 tommer for å si det slik :-)

 

- Roger

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også hjertelig anbefale Ruger revolvere til det bruket.

Min store ruger fetisj startet nettopp med en Ruger super redhawk med 7'5" løp (Riktig nok i .454 cassul).

Det finnes jo glimrende single action revolvere fra ruger også men personlig foretrekker jeg DA til felt. Jeg har også tafset litt på redhawk i 44 mag som har hatt meget gode (Dog ikke superbe smith) avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes 3 gode grunner for lengre løp i Mag II

 

1. Lengre løp betyr at du kan lade svakere laddninger og derav mindre rekyl/stabilitet.

2. Større vekt = Mindre rekyl/stabilitet

3. Lengre siktelinje, dette er nok det viktigste. Med lang avstand mellom for å baksikte er det lettere å finne riktig siktebilde og dermed treffe skiva.

 

8 3/8'' løp er en soleklar fordel på Mag 2 kontra 6'' og mindre løp.

Å skyte på lange hold er mye prøving å feiling lær deg å treffe blinken på 10 m før du prøver deg på 100 meter.

 

Lykke til:)

 

Ps.

Det er mye spart arbeide å kjenne til kulebanen til det kaliberet du skal skyte med.

Eks. .44 Magnum har samme treffpunkt på 25 meter som på hundre meter. Derimot er det ikke like lett å treffe på 100 m som på 25 m ;)

Link to comment
Share on other sites

Et viktig moment i mine øyne er evnen til å holde våpenet rolig over en lengre skyteøkt. Det er ubehagelig å skyte tunge våpen over lengre tid. Dette er selvfølgelig en treningssak, men likevel noe å tenke på.

 

Desssuten begynner våpenet å bli relativt langt når løpslengden er over 6". Det å kunne skyte enhånds er jo også et moment, selv om det ikke er enhåndsskyting i magnum (noe det burde være). Det heter vel ikke enhåndsvåpen for ingen ting :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 5" løp på min 629 men har byttet til 8" pga fordelen på lange hold noe vi har til tider i magnum. Helt greit å skyte med 5" opp til 70m men over dette stiller man med flere ulemper. På Modum hadde jg fullt hus til jeg satte meg ned på 200m og mistet der pga løpslengden (og litt skytter :-) )

 

Fordeler

5" - Rask tilbake i sikte, lett å håntere

8" - Trenger ikke så harde ladninger for å nå faktoren, lett(ere) og skyte med på lange hold

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...