Jump to content

Måsejakt


rekyl338

Recommended Posts

Måse kan du da jakte der du har grunneiers tillatelse til det både på land og vann, med både hagle og rifle. Skal du jakte med motorbåt (dvs båt med motor ombord, holder ikke at den er avslått) så må du være 2 km fra land, øyer, skjær eller holmer. Utenfor strandsonen (på vannet) trenger du ikke grunneiers tillatelse.

 

Jakttid:

Fiskemåke, gråmåke og svartbak: - Hele landet: 21.08. - 28./29.02.

Unntak: Svenskegrensen til og med Vest-Agder: 10.09. - 28./29.02

Link to comment
Share on other sites

Skulle eg ete en måse hadde eg ikkje spist en by måse. Hadde blitt en måse fra landet:) Men no flyr en måse ganske langt på en dag da, så du kan aldri være sikker på at den ikkje har vert på byen før :P Skarv smaker også litt tran. Men tran er sundt:)

Link to comment
Share on other sites

Vi kjører et hobbybasert viltstellprosjekt. "Småmåsen" (fiskemåkene) er nesten borte inne på fjorden, så vi prøver å skyte så mye av "stormåsen" (gråmåke og svartbak), i tro om å bedre forholdene for de små stakkarne. De store opplever jeg som ganske hardskutte. Har prøvd leirdueammo, men den holder rett og slett ikke hastighet nok. Brukt en del stål no2 (1/2 choke), og det er brukbar medisin.

 

Skal bestille meg ny forlenget extre-full choke, som er godkjent for stål, den skal bli artig å teste utpå høsten!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...