Jump to content

Ny innen jakt


Rolfsen

Recommended Posts

Hei, jeg er helt ny innen dette temaet, tar nok jegerprøven snart og kjøper meg egen rifle. Det hadde vert fint om dere som er erfarne ville dele litt med meg som nybegynner hva jeg burde tenke på når jeg kjøper våpen. Kom gjerne med forslag til våpen :)

 

Tenkte å bruke opp til 15000,- kr på rifle, kikkert og en evt. demper.

 

Takk på forhånd! (Bare så det er nevnt, så blir det nok rådyr og hjortejaktt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha kjøpt ei "billig" rifle. FEKS Howa eller min "billig" favoritt rifle Weatherby Vanguard. Dette er 2 knall rifler til 4000-5000 kr, som du får veldig mye for pengene. Så hadde jeg brukt resten til kikkert. Det beste er å legge mest penger i optikk. Den jakten du nevnte som bruksområde er som regel jakt i vanskelige lysforhold, og da er det lurt med en stor og lyssterk kikkert. Av kaliber er det samme hva du velger feks av de vanlige norske kalibrene, enten 6,5x55, 30.06.Alle disse er godkjent for storvilt jakt, er lette å få tak i overalt i div butikker og er rimelige i innkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men siden du snart skal ta jegerprøven har du vel tatt jegerkurset. Der pleier de å anbefale en av de tre store: 6,5x55, 308 og 30-06. Jeg er i samme situasjon som deg og er litt interresert i erfaringer. Jeg tenkte først 30-06 da dette duger til alt og jeg liker att det slår litt :twisted: . Men jeg lurer på om jeg skal satse på noe annet da jeg ikke kommer til å jakte elg de første årene, i beste fall ett rådyr eller en hjort. Men mest sannsynlig bare gås og ender til å begynne med. Sorry om jeg drar tråden i feil retning.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært en del av disse trådene før og det finnes mye god info på forumet.

 

Du kan for eksempel lese denne tråden om rifler:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=28999

 

Og denne tråden om kikkertsikte:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=676

 

Her er en tråd med oversikt over forhandler av brukte (og nye) våpen:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=27360

 

Da står du mye bedre rustet i møte med en ny og spennende utstyrsverden. Du kan også finne fler tråder ved å bruke søk-funksjonen på forumet. En tommelfingerregel kan være at du sjelden går feil med 6,5x55 eller 308w og et kikkertsikte i 3-9x40.

 

Hilsen Mads

Link to comment
Share on other sites

En tommelfingerregel kan være at du sjelden går feil med 6,5x55 eller 308w og et kikkertsikte i 3-9x40.

 

Hilsen Mads

 

Hva med 30-06? Jeg er sugen etter dette kaliberet men mangler fornuft til å backe det opp. Fungerer det like bra til fugl som de andre nevnte kaliber? Eller blir det "spurv med kanon"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte først 30-06 da dette duger til alt og jeg liker att det slår litt :twisted: . Men jeg lurer på om jeg skal satse på noe annet da jeg ikke kommer til å jakte elg de første årene, i beste fall ett rådyr eller en hjort. Men mest sannsynlig bare gås og ender til å begynne med. Sorry om jeg drar tråden i feil retning.

.30-06 slår jo ikke så voldsomt da, og det er helt greit til å skyte alt av småvilt med, ryper, gjess, ender osv, bare å bruke helmantel det. Opplevde at helmantel i .30-06 ødela mindre av rypa enn .22LR (salong) med hullspiss. :wink:

 

Det er mange tråder omkring trådstarters spørsmål her inne, rene bibloteket. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...