Jump to content

Ny rifle, Molot Vepr Super 308W


MacJoJo

Recommended Posts

Sist uke ankom min nye Molot Vepr Super 308W

 

Riflen er levert og ombygd av Artemis, meget trivelige og servicevennlige folk som jobber der.

 

Rifla er påmontert lyddemper og tofot, den er kortet ned til minimum løpslengde og det er lagd justerbar rygg på kolben.

 

Jeg tok en liten video av de første 3 skuddene med svinet (vepr betyr villsvin på russisk).

Som dere ser her ryker det godt:

 

Her er en liten filmsnutt av de 3 første skuddene

 

 

Men dette ga seg etterhvert.....

 

Etter de 3 første skuddene ble børsa pusset og all mantling fjernet (det var ikke så mye). Fyrte så av 6 nye skudd i forbindelse med innskyting av kikkerten før jeg igjen pusset, heller ikke nå var det særlig mye mantling. Fyrte så av 9 skudd på 50, 100 og 150 meter, fikk greie samlinger, innenfor 5 cm på alle hold. Rett går den også, litt høy på 50 meter, men på 100 og 150 går den nesten likt. Dette er egentlig litt merkelig, i følge boken skal den gå likt på 70 og 140 meter (med NATO).

 

 

Rifla er påmontert lyddemper og tofot, den er kortet ned til minimum løpslengde og det er lagd justerbar rygg på kolben.

 

 

Her er en liten filmsnutt av skudd nr 19,20 og 21. Som en kan se ryker det betraktelig mindre nå.

 

Dette blir nok en morsom børse å skyte rev med.... Burde ikke være noe problem å skyte rev på opp mot 200 meter regner jeg med. Blir nok en del baneskyting i påvente av revjakten....

 

c",)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gratulerer med artig børse. Tydelig at halvauto og demper er en god kombinasjon når det gjelder demping av rekyl. Dette rørte ikke mye på seg.

Hva slags kikkertsikte er det du har påmontert? Tofot? (Ser tofot`n er montert midt på stokken... er det mulig å regulere denne fremover?)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med artig børse. Tydelig at halvauto og demper er en god kombinasjon når det gjelder demping av rekyl. Dette rørte ikke mye på seg.

Hva slags kikkertsikte er det du har påmontert? Tofot? (Ser tofot`n er montert midt på stokken... er det mulig å regulere denne fremover?)

 

Takker.

Har ikke hatt halvauto før, ikke demper heller.. så dette var helt nytt for meg. Nå har jeg ikke skutt så mye med den enda, men etter det jeg har erfart, klarer jeg sette 2 skudd rimelig kjapt og med bra presisjon.

En annen grunn til dette, i tillegg til lite rekyl, er at hele oppsettet er relativt tungt noe som også øker stabiliteten.

 

Kikkerten er IOR 2,5-10x42/MP-8/IL med QRW ringer. Kan demonteres/monteres med enkle grep uten å endre treffpunkt.

Tofoten (VersaPod) sitter på en UIT-skinne som er innfelt i forskjeftet. Dette gjør at jeg kan velge selv hvor jeg vil ha den langs skinnens lengde. På bildet er den skjøvet ganske langt bak.

Tofoten kan også demonteres på sekunder!

 

//Ivar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

egentlig ikke, men pga skinnas plassering, krever det høy montering for å få plass til siktet i framkant. Jeg kunne tenkt meg at skinna var 5 cm lenger framover og fortsatt der den er bakover egentlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har en Schmidt og Bender 1,5-6*42 jeg skal montere på en Vepr.

Noen ide om hvilke høyde på qrw jeg skal velge ?

 

Jeg har et svin selv. Og nevnte kikkert mener jeg burde passe rett på de ringene som følger med Vepr dersom man har en IOR 2,5-10 sittende på. Mulig jeg er sveiseblind med gullfisk hjerne, men mener da at min IOR har nettopp 42mm lysåpning.

 

Eller er det sånn at du har en vepr som det ikke er ringer på nå? Har ikke børsa her, så jeg får ikke sett etter heller.....

 

Funksjons sikker automat, det er sikkert. Litt i tyngste laget, men jeg vil ikke ha noen annen auto.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Svinet er oppgradert, hehe.

 

Ble en liten nedtur at svinet ikke kunne være med på årets villsvinjakt til Polen. Men der er det dessverre ikke lov med lyddemper, og uten demperen skyter jeg dårlig med svinet.

 

Men nå har jeg fått kjøpt meg en rekyldemper, har dessverre ikke bilde av den ennå, men kjøpte den av http://www.børse.no

Denne er svindyr og svinstygg, hehe, så den passer i grunn godt til svinet.

 

Og for en virkning, så godt som ingen rekyl, nesten samme "bilde" i kikkerten etter skudd, rask 3-skudds-serie innafor svarten stående på 50 meter.

 

Skal se om jeg får tatt opp video etterhvert, og kanskje noen bilder.....

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...