Jump to content

Godladninger 30R Blaser


Skaubjønn

Recommended Posts

Kan jeg spørre hvorfor du gikk såpass opp i kaliber? Jeg gikk fra 6,5x57R til 7x57R, men liker strengt tatt "lillebroren" best. 30 Blaser tilsvarer vel ca 30-06?

 

Ellers er det sikkert greit med litt ekstra til villsvinene, og så kan man vel lade moderat med 150 gr kuler også..

Link to comment
Share on other sites

Grattis med et flott kaliber og forhåpentligvis en flott drilling :D

 

Tror 30R Blaser har ca 20% mer hylsevolum enn 30-06, så en kan enten lade til 30-06 hastighet med lavere kammertrykk(den fornuftige varianten), eller med full blås :D

 

Ladedata og hastighet med full blås er etter hva jeg kan forstå etter Ladeboken 6, nesten identisk med 300 RSAUM, et kaliber jeg selv har og liker godt.

 

Det skulle bety at krutt som N160, N560, N550, Norma 204 og Norma MRP burde passe godt.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre hvorfor du gikk såpass opp i kaliber? Jeg gikk fra 6,5x57R til 7x57R, men liker strengt tatt "lillebroren" best. 30 Blaser tilsvarer vel ca 30-06?

 

Ellers er det sikkert greit med litt ekstra til villsvinene, og så kan man vel lade moderat med 150 gr kuler også..

 

Heisann! hvorfor jeg gikk opp i kaliber. Vel, saken er at jeg bryr meg egentlig katta om hva slags kaliber det er. Jeg vil ha kragepatron i drilling, helst, men bortsett fra det bryr jeg meg ikke. Kunne godt ha hatt en 6.5x57R igjen, eller 7x57R, eller 8x57R, eller 9.3x74R. Så lenge det er godkjent for storilt er det helt greit for meg. Jeg er sikkert litt kjedelig... Jeg har eid maaaange rifler og kombier/drillinger i løpet av de årene jeg har jaktet og skutt, og interessen for ulike kalibre har dabbet kraftig av. Jeg jakter mest rådyr, og de gir i alle fall blaffen om de blir skutt av en 5.6x52R, en 7x57R eller en 30R Blaser. Hull i lungene = dødt dyr. Etter hvert har jeg kommet frem til at det dr med "flat kulebane" egentlig er noe bullshit. Forskjellen på en 9.3 og en 7mm rem er helt ubetydelig på de holdene jeg jakter på. Men det er nå meg da. så det korte svaret er at det ble 30R Blaser fordi jeg fant ei børse jeg synes ser bra ut i det kaliberet. 30R Blaser skal gi opp mot 300win visstnok, tenker at det blir som en 300 RSAUM eller 300 Holland omtrent.

 

Jeg solgte Angelina fordi hun ble for pen for meg, rett og slett. Jeg har jaktinnstinkt som en setter, og snubler og faller i ur og steinras :D Og jeg liker å jakte sånn. Kan ikke ha en søndagsbørse. Så jeg solgte henne mens hun var på topp, etter at Raudnakke hadde renovert henne. Nå har jeg kjøpt en bruksbørse, her er Herlicher Helga: http://www.egun.de/market/item.php?id=2873019 Det er en standard Blaser D99 med lux stokk. Ikke at det betyr noe at det er lux stokk, men nå er det nå sånn da. I følge eieren er det skutt maks 30 skudd med rifleløpet, det ble en våpenskapvarmer for ham, så han solgte. Jeg tenker å teste Wingmaster i hagleløpene, og så skal jeg forsøke slugs da vettu. Blaser drillinger skal visstnok samle bra med Brennecke slugs, vi får se. Jeg lader ikke noen av våpnene mine hardt. Dersom jeg får presisjon med slapp ladning er jeg fornøyd. 30 - 06 nivå holder i massevis. Vil ikke sprenge i stykker verken rådyret eller rypa! Og ja, jeg har skutt en del ryper med 6.5 og synes det blir penere slakt enn med 22 kalibre.. Jeg regner med at 30R Blaser kommer til å fungere helt fint. Håper det i alle fall.

Det går nok noen uker før børsa er på plass. Skal komme tilbake med bilder og ord når jeg har testet litt. Jeg er mest spent p å hvordan det blir å jakte med oppspenner på hagleløpene, det har jeg aldri forsøkt før. Men de som eier en D99 er storfornøyd virker det som, så da får jeg bare prøve da! Og om jeg ikke trives med henne så er det heldigvis enklere å skille seg fra våpen enn fra damer. Tenker jeg skal teste slugs, hagl og rifleskudd på samme pappen og se hvordan det ser ut. Gleder meg til å prøvekjøre Helga!

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å? hehe

 

Neida, det er verktøy for meg. Jeg er veldig fornøyd med min R93, har solgt unna dobbeltrifla, grovpangen i 458 Lott og 22-250'en fordi det ikke ble brukt, rett og slett. Når det gjelder drillingen er jeg veldig spent på om jeg får godfølelsen. Det er jo en svært utradisjonell konstruksjon, og ikke veldig lett akkurat. Jeg har aldri skutt med en D99, kun tafset på i våpenbutikker. Får se, dersom det ikke sitter blir det salg og kjøp av noe annet. Krieghoff antakelig.

Link to comment
Share on other sites

Nå måtte jeg ned å leite på bånn av bunken med ladedata.

Krutt: Norma MRP

Kule: Nosler P

OAL: 91,5mm

Kruttvekt: 65,5gr

Hastighet 854m/s

 

Dette var til ei dobbeltrifle som ikke var helt lett å få til å samskyte. Ladningen gir ikke høyt trykk i denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Topp, takk skal du ha! Tenker jeg bruker Nosler Accubond, har god erfaring med den i 6.5. Og, jeg begynner et godt stykke lavere, jeg liker best hastigheter på rundt 800m/s. Synes dt blir pene slakt da, og bra kulebane. Gleder meg til å begynne å fikle med dette :D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
På 23.7.2010 den 13.22, Rufus skrev:

Nå måtte jeg ned å leite på bånn av bunken med ladedata.

Krutt: Norma MRP

Kule: Nosler P

OAL: 91,5mm

Kruttvekt: 65,5gr

Hastighet 854m/s

 

Dette var til ei dobbeltrifle som ikke var helt lett å få til å samskyte. Ladningen gir ikke høyt trykk i denne rifla.

Tror du at man kan bruke samme ladningen med 180 grs Nosler Accubond

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Forsøker meg på å vekke denne til live igjen. Etter 15 år med Blaserdrilling i .30r, har jeg begynt å gå tom for 180grs CDP patronene jeg kjøpte med børsa (nei, den har ikke blitt skutt alt for mye med per år), og trenger å lade opp ett eller annet som erstatning. Jeg vil helst ha en enkelt ladning som funker til alt, og så må jeg heller tåle at det ikke er optimalt over hele fjøla. 

 

Noen av dere som har data for 180 accubond dere kunne tenke dere å dele? Gjerne med MRP, 550 eller 560 (de jeg har stående).

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg har ladet med 184 grs RWS EVO i min Merkel rifledrilling.
Og har brukt startladningen til ladeboka utg 6.
Dette mest for at det er brekkvåpen, selv om brekkvåpen kamret i 30R Blaser fint tåler ladningene.
Har også funnet ut at Vo på 840 -850 m/sek med 184 grs Evo samler godt i min drilling, den er også regulert med 180 grs UNI.
Skjøt rådyr med EVO kula i høst og den gjorde veldig pent arbeid i rådyret, knapt så jeg skar bort skuddskade.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...