Jump to content

Lette jaktkuler i 30-06


Tommen

Recommended Posts

Hva anbefales av lette kuler(150grs?) til kombinert elg/hjort/rådyr? Har brukt winchester xp3 150 grs, men vil lade noen selv. Har vurdert Nosler Accubond. Helst moderne, gjerne litt hi-tech kuler som holder sammen i høy hastighet men samtidig gir tilfredsstillende ekspansjon i både elg, hjort og rådyr. Rett og slett en bra universalkule :D

Link to comment
Share on other sites

Men visst man kan velte en elg med 6,5x55 og 140/156 grs kuler som er konvensjonelle, burde vel også premier-kuler også vært med i vurderingene. Mindre mantling. Lettere å lade?

Nevner f.eks Woodleigh som finnes i 150 og 165 grs. Disse velter elg og holder godt sammen i 30-06 hastighet.

Link to comment
Share on other sites

samt homogene 150 grain kuler fra PBP/Tonheim

 

De har jeg prøvd i en Tikka M695 Master-pro i .30-06 og kuttet ut tvert. Noe som mantler så mye som de har jeg aldri opplevd før. Det var så kobberflaka drysset når jeg holdt pipa ned. Storjobb med å fjerne mantel etterpå. Dette var etter 10 skudd. Har en tilnærmet full boks om noen er interessert i de for en liten sum.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne litt i håp om at eg ikke lager krøll her.. :wink:

Min fetter var på telefonen her i sted.

Han og en kammerat skyter begge Mauser i 30-06.

Dei har no vurdert og gå over til hjemmelading da han ene av de er fort oppe i 10 K i året med ammo for trening og oppskyting. Det er jo da snakk om god/dyr kjøpeammo som blir brukt hele veien.

Har tatt på meg og vere litt "starthjelp" med og finne to typer ammo til dem.

En som fungerer som en god treningspatron og en som gir godt resultat i Hjorten da det er dette som skal jaktest.

Har selv ikke 30-06 så kaliberet og event kulevalg til dette er meg ukjent.

Kunne jo selfølgeligt ha titta i Ladeboka men den har eg desverre lånt vekk så.. :oops:

Er det noen som kunne gitt meg litt og jobbe med her?

Ser jo at dette omhandler "lette kuler" , vet ikke om det er det som er vanligt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

samt homogene 150 grain kuler fra PBP/Tonheim

 

De har jeg prøvd i en Tikka M695 Master-pro i .30-06 og kuttet ut tvert. Noe som mantler så mye som de har jeg aldri opplevd før. Det var så kobberflaka drysset når jeg holdt pipa ned. Storjobb med å fjerne mantel etterpå. Dette var etter 10 skudd. Har en tilnærmet full boks om noen er interessert i de for en liten sum.

 

Har man et dårlig polert løp er det vel enklest å bruke konvensjonelle jaktkuler, disse har noe zink i mantelen som gir en smørende effekt. Forresten har vel både de homogene kulene fra Hornady og Nosler dette, men disse har jeg ikke prøvd.

 

I mine rifleløp fra Lilja og Shilen gir ikke PBP eller TSX kulene mye kobber i løpet. Noen ekstra runder med pussestangen og Forrest boksen blir det vel, men for meg veier de positive sidene ved de homogene kulene opp for dette.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne litt i håp om at eg ikke lager krøll her.. :wink:

Min fetter var på telefonen her i sted.

Han og en kammerat skyter begge Mauser i 30-06.

Dei har no vurdert og gå over til hjemmelading da han ene av de er fort oppe i 10 K i året med ammo for trening og oppskyting. Det er jo da snakk om god/dyr kjøpeammo som blir brukt hele veien.

Har tatt på meg og vere litt "starthjelp" med og finne to typer ammo til dem.

En som fungerer som en god treningspatron og en som gir godt resultat i Hjorten da det er dette som skal jaktest.

Har selv ikke 30-06 så kaliberet og event kulevalg til dette er meg ukjent.

Kunne jo selfølgeligt ha titta i Ladeboka men den har eg desverre lånt vekk så.. :oops:

Er det noen som kunne gitt meg litt og jobbe med her?

Ser jo at dette omhandler "lette kuler" , vet ikke om det er det som er vanligt?

 

Hei.

Winge våpen selger .308 kaliber Sako Super Hammerhead kuler rimelig for tiden.

Har selv kjøpt inn et lager med både 150 grain og 180 grain kuler. (ca 180/220 kr pr. 50 stk SHH kuler).

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=c ... topcat=369

 

Disse kulene er ikke like gode i loddingen som eks Norma Oryx, men holder i massevis som hjortekuler i normalkaliber som 30-06.

Min begrensed erfaring så langt i 300 RSAUM er at SHH 150 grain kula holder bedre sammen enn tilsvarende SHH 180 grain kule.

 

Altså presise og billige loddede jaktkuler i to ulike vekter med helt grei kvalitet....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ser ikke bort fra at noen løp/ladninger ikke vil gi god presisjon med Sako SHH kulene, på samme måte som at

homogene kuler ikke fungerer like godt i alle løp, både mht kobberavleiringer og presisjon.

 

SHH kulene har bla boattail, og dette trives ikke alle rifler like godt med, dessuten har vel flere opplevd noen eks. av SHH kuler som har sviktet i loddingen med blytømming som resultat.

 

Selv er jeg ikke så god skytter at jeg kategorisk kan tilskrive kulers presisjon eller mangel på denne, som et resultat av kombinasjonen kule/ladning/løp alene. Derimot har jeg lest at eks. gode skyttere som Jørund Lien ofte har fått forholdsvis små samlinger med SHH kuler i ymse .308 kaliber rifler i løpet av de vel 10 årende jeg har lest hans tester.

 

Beklager trådstarter, blir vel kanskje litt OT dette :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ellers er vel Speers nye Deepcurl 180grs i kaliber 30 noko av det rimelegaste ein får som bonded kule. Prisen er 438kr for 100stk hos Midway. Denne kula blir laga på samme måte og har svært mykje til felles med Federal si Fusion kule.

Link to comment
Share on other sites

Derimot har jeg lest at eks. gode skyttere som Jørund Lien ofte har fått forholdsvis små samlinger med SHH kuler i ymse .308 kaliber rifler i løpet av de vel 10 årende jeg har lest hans tester.

 

hmm jeg mener å ha lest at J.L ikke var noen fan av nettop disse kulene, men samma det. Smaker en som baken osv.. bekalger at dette nok er O.T med vi får jo vist at det er mange meninger om ulike kuler, og det er slettes ikke sikkert at min gull ladning vil gå godt i noen andres rifler etc.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri prøvd homogene kuler før, begynner å vurdere 165 grs nosler accubond. Men som nevnt tidligere i tråden, 6,5x55 bruker jo 140? grs kuler til elg, så 150 bør jo fungere bra, i en 30-06 kommer hastigheten opp mot 900m/s med disse. Winchester xp3 150 grs fungerer fint til elg og rådyr, det har jeg prøvd selv. Men jeg synes de er kvalmt dyre.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg brukte i fjor 150 grain accubond lada max i min 308w

Denne separerte...

Fungerte akkurat som gamle Nosleren.

Pålitelig kule som legger viltet flatt, men ikke det eg hadde forventa.

Tørr ikkje anbefale denne viss du har tenkt å nærme deg 900ms...

 

Derimot har eg gode erfaringer med Tonheim både 165 og 150 Grain.

 

Begge lasta opp med max dose i min 308W

 

Største Hjort 117 minste 14 alle 16 i tallet lå innen en radius på 50m alla bogskutt.

Kun en stk med 2 kuler i.

Fine slakt og pålitelige kuler.

 

Men kanskje noe mere puss blir påkrevd.

 

Eg skaut ca 25 av desse pluss ca 150vanlige og pussa ikkje noko meir enn vanleg kanskje pr 50-60 skudd.

 

Men dette var ett orginal Tikka løp.

I en M590

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg brukte i fjor 150 grain accubond lada max i min 308w

Denne separerte...

Fungerte akkurat som gamle Nosleren.

 

Separerte? Jeg ser på separering som at blyet glipper ut av mantelen. Var det det som skjedde? Gammel Nosler (Partition) har ikke akkurat for vane å separere. Men du mener kanskje at den mista en del vekt? Det er i så fall bare å forvente. Det skjer med de fleste kuler. Hvordan så kula ut?

Link to comment
Share on other sites

Ikke for vane å separere????

 

Har vel skutt rundt 25 elg med denne (minst) og ca 80% av de kulene jeg (og andre bekjente) har funnet igjen har blyet separert fra mantelen.

 

Vil nå heller påstå at det er akkurat separere den er kjent for.

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker forbi hverandre. På partition så separerer gjerne den fremre kjerna fra mantelen, men den bakre kjerna blir igjen pga. deleveggen. Jeg formulerte meg egentlig feil. Poenget er at Nosler Partitition ikke flyr i småbiter ved treff. Vel, framparten flyr i småbiter da, men den bakre delen fortsetter gjennom. Sånn sett er Partition ei trygg kule, da den alltid både ekspander og trenger dypt. Den er designet til å virke sånn. Vanlige blyspisskuler uten lodding, delevegg eller andre smarte løsninger kan i verste fall miste hele kjerna ut av mantelen. Jeg har noen eksempler på hylla hjemme. En håndfull Norma Vulcan fra .308W. Men de er plukka ut av DØD elg, så en kan jo alltids diskutere hvorvidt de fungerte bra eller ei :)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri prøvd homogene kuler før, begynner å vurdere 165 grs nosler accubond. Men som nevnt tidligere i tråden, 6,5x55 bruker jo 140? grs kuler til elg, så 150 bør jo fungere bra, i en 30-06 kommer hastigheten opp mot 900m/s med disse. Winchester xp3 150 grs fungerer fint til elg og rådyr, det har jeg prøvd selv. Men jeg synes de er kvalmt dyre.

 

Husk at TB er høyere på en 140 grs 6.5 enn en 150 grs 30. Høyere TB sikrer som regel bedre dybdevirkning.

 

Tror ikke du kommer til å angre på en 150 tsx kontra 165 accubond. Om du vil ha "lett" blykule blir a-frame det beste valget etter min mening pga garantert restvekt.

Ellers er også 165 grs hornady interbond ei god og seig loddet kule, som er kjent for å gi korte fluktstrekninger og pene slakt.

I denne linken ser du virkemåtene på en del lette jaktkuler i 30;

http://www.shootingillustrated.com/Ammo ... otout.html

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg brukte i fjor 150 grain accubond lada max i min 308w

Denne separerte...

Fungerte akkurat som gamle Nosleren.

 

Separerte? Jeg ser på separering som at blyet glipper ut av mantelen. Var det det som skjedde? Gammel Nosler (Partition) har ikke akkurat for vane å separere. Men du mener kanskje at den mista en del vekt? Det er i så fall bare å forvente. Det skjer med de fleste kuler. Hvordan så kula ut?

 

De kulene som var i kontakt med bein fungerte akkurat som Nolsler alltid gjør.

Tømming av frampart med splinter av bly og mantel godt spredd utover...

Men bakparten gikk rett igjennom.

Fannt ikkje igjen ei einaste kule, alle gav gjennomskyting.

(testmateriale litt knappt kun 6 hjort)

Men fannt igjen endel mantel og bly fra fremparten....

Link to comment
Share on other sites

Ble nysgjerrig på Interbond, og tok en titt hos Hornady. Dæven døtte! De lader 150 gr i .300 Wby til 1030 m/s! http://www.hornady.com/store/300-Weathe ... InterBond/ Skulle likt å sett en elgbog med en treff av den der på normal norsk avstand. Det blir neppe pent.

 

Interbond er uten tvil i det øvre sjiktet når det gjelder kvalitet på bonding. Jeg og brutter har felt ganske så mange elg med 180 grs interbond som vi lader til 810 m/s med kjemperesultat når det gjelder skuddvirkning og lite ødelagt kjøtt. Har også avlivet skadeskutt elgku på rundt 500 m hold, og den ekspanderte til tross for lav m/0!

En stor fordel med interbond er at den går nesten inn i "maskinrommet" før den ekspanderer. Det vil si at ødelagt kjøtt på "inn siden" somregel bortimot er fraværende.

 

Men jeg ville nok ikke ha brukt den i over 1000m/s nei. Dyret dør nok ganske fort, men ser for meg en del griseri i hele fronten på elgen da ja... Så sant du ikke skyter for det meste på 300 m+, men det er det ingen kultur for der jeg jakter iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Hadde litt for mye flaks forrige høst,når elg jakta var slutt,hadde jeg sent 8 elger til dei evige jakt marker,men nok om det.Det var både store okser og kuer og kalver som gjekk ned.

Jeg skut da med barnes 150 g tsk i 30-06 med full forbrenning,med resultat i meget fine slakt,takket vere kort flukt avstand,men jeg fant ikke igjen ei einaste kuledet er ganske bra med tanke på at det lengste holdet var på druge 230 meter på ein av oksene.

Ville jeg ha satset på ei lettkule til 30-06 så er nokk 150g tsx fra barnes noe å tenke på,lette å lade ingen store avleiringer(ikke at jeg tror det er noen problem med et jakt våpen,pusser nok oftere den eller ei bane børse).

Jeg ladet denne kula med v-150 og var vel over tabellene,men det var ikke noen tegn på høgt trykk.Men dette var i våpenet mitt da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...