Jump to content

RA hylser i 6,5X55


høggern

Recommended Posts

det er en vedtatt sannhet at RA hylser i dag lages samme plass som lapua hylser.

 

men når begynte de bli laget samme plass?

 

jeg måtte ta et dykk i tomhylse arkivet mitt, og fant fram følgende hylser fra RA.

hylser fra perioden 1990-1996 er merket med spiss A.

jeg fant noen hylser fra 1997 som var merket med A som er rund i toppen (lapua A)

hylser fra 1998-2000 er igjen merket med spiss A

hylser fra 2001-dd er meket med den runde A-en igjen.

 

er det slik at alle som er merket med rund A er produsert av lapua? og de andre er produsert på raufoss?

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte bare bumpe denne igjen. Må tilstå at jeg har lest den flere ganger med stor glede. Spiss og rund A på ulike RA hylser, finner høggern i sitt hylsearkiv. Mannen har et hylsearkiv :D , og lurer på hvor hylsene er produsert. Dette må det da finnes svar på? :D

Link to comment
Share on other sites

hehe lurer på om jeg må få meg et liv.

 

det jeg "har hørt" er at RA ammunisjonsproduksjonen(skytterlags ammo) ble flyttet til lapua ca 2001-02. hylser fra RA som er fra 2002 og nyere er merket med rund A. denne A-en er lik den man finner på LAPUA og SAKO ammo fra samme periode. så jeg konkluderte med at det var lapua hylser på ammo produsert etter flyttinga. men var det lapua hylser på RA ammo tidligere? det er disse hylsene fra 1997 som lager rot i systemet mitt. har lapua levert hylser til RA i perioder tidligere?

 

vet iallefall at hylsene fra tidlig 90 tall er produsert på RA.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje dokumentere dette, høggern, men eg "veit" at Raufoss i ein eller fleire periodar på -90-talet hadde problemer med hylseproduksjonen og difor henta hylser frå Lapua. Dessverre ga eg opp RA-hylsene fleire år før 97, så eg har ikkje eigen erfaring med dette.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje dokumentere dette, høggern, men eg "veit" at Raufoss i ein eller fleire periodar på -90-talet hadde problemer med hylseproduksjonen og difor henta hylser frå Lapua. Dessverre ga eg opp RA-hylsene fleire år før 97, så eg har ikkje eigen erfaring med dette.

 

oki. frem til og med 96 er alle hylser jeg har hatt fra RA med spiss A og ganske variabel kvalitet.(sprekker litt for fort) i perioden 90-95 var det som oftest ikke årstall eller lot nr på hylsene, bare RA og krone(mener jeg hadde no hylser i 92 med årstall). i 96 sto det "RA 100 år" på hylsene. og hylser etter dette er merket med årstall.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

hvis det er 6,5 D-spiss på 144grs er den på ca .565

 

lapua opererte med .636 på sin 6,5 144grs D-spiss. tror det var noe optimistisk. de opererte med .660 for 9 grams scenar i samme periode. nå har de moderert seg til .615 for 9 grams scenar.

 

har du ferdigpatroner har kansje skytterkontoret tabell for den enda....

Link to comment
Share on other sites

materialet i mantelen for det første. de blanke er såkalte "stålmantler" men vet ikke nøyaktig hvilket materiale det er i de, men de ruster og er magnetisk ;)

i tillegg tror jeg de blanke er 139 grs, ikke 144?

(det var også messingfarget D-spiss på 139 grs fram til 70-tallet, da ble vekta endra til 144 grs)

Link to comment
Share on other sites

Etter en liten tur i bua kan det rapporteres om:

 

Bunnstempel og Snittvekt (fra arkivet):

(snitt av 10 stk)

 

05ra98 181,99grs

05RA00 189,48grs

01ra03 181,54grs

02ra00 182,02grs

02ra02 183,40grs

02ra03 182,62grs

Lapua (lot:255xarin-2008) 182,00grs

 

 

 

På vekten kan det se ut som det stemmer at de med liten "a" er produsert hos lapua.

De med stor "A" skiller seg ut på farge, gløding og de virker "hardere"(subjektivt) i pressa.

De med liten "a" er umulig å skille fra lapua hylsene uten å se under.

 

 

@Saubjønn

Klart mannen har et tomhylsearkiv. hvordan ellers skal man få svar på ting man lurer på når man burde sovet.

Link to comment
Share on other sites

! Offtopic modus !

 

 

Ser du, er det jeg mener med "burde sovet" , men nysgjerrigheten hentet meg inn, og jeg bare måtte ned i tomhylsearkivet og rote litt for å prøve å få svar på denne fasinerende gåten. :shock:

Og vips en time senere satt jeg klar med masse meningsløse tall og lotnr med både store og små a'er.

 

Noe som minner meg om at arkivet kansje bør ryddes i en gang... :oops:

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev: materialet i mantelen for det første. de blanke er såkalte "stålmantler" men vet ikke nøyaktig hvilket materiale det er i de, men de ruster og er magnetisk ;)

i tillegg tror jeg de blanke er 139 grs, ikke 144?

 

Sjekket dette med magnetisk og det stemte forbausende godt :shock: Disse vil ikke bli ladet av meg. Vektene stemmer også har jeg funnet ut. Takk for svar høggern

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...