Jump to content

Trenger hjep til identifisering av fangst feller


Sammleren

Recommended Posts

  • 4 months later...

Må nesten kverulere litt her nå ;) Fellen i seg selv er ikke ulovlig, bare måten den er satt opp på dette bildet!

 

Hvis du slår en planke på den siden som på bildet å snur fella opp/ned så kommer slaget fremdeles ovenifra og ned :wink: .

Nå fungerer fella bedre orginal men noen glupe hoder har da funnet ut at slag skal komme ovenfra og ned uten å ta hensyn til kraft i fellen. Det er det opp til hver enkelt fangtmann å ta hensyn til. Det var det også før forbudet kom så strupefellene var da like gode som alle andre feller i mine øyne.

Ei ny strupefelle slo veldig hardt å det var ikke mange sprellene måren gjorde da!

 

I tilegg er det ganske lett å få måren til å gå i de fellene.

 

Jeg vil heller fange mår i ei ny strupefelle en ei gammal connybear for å si det slik!

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Utvilsomt så tok den gamle strupefella en del mår. Men regelverket er så klart når det gjelder slagfeller at mann må vise hensyn. Klarer du ikke det, la fangsten være. Det er dessverre mange nok som ødelegger likevel. Bli ikkeen av dem som setter ut slike torturredskaper. De som gjør dette, ødelegger så uendelig mye for alle som prøver å drive fansgt på en riktig og forsvarlig måte. Det er nettopp på grunn av slike forhold at fangst har fått et dårlig rykte.

Link to comment
Share on other sites

planke på undersiden og fest fella opp ned ved siden av tre stammen, gjerne med litt helling nedover (utløser er lettere og løse ut da).

Videre kort inn pinne til utløser så du får et mere riktig slag over nakken, og fest en stokk opp mot tre (eller naturlige greiner på tre).

Da har du en helt lovlig felle som fungerer utmerket, ikke noe å si på slag kraft på disse nei.

Enkle å lage selv :)

Link to comment
Share on other sites

staberg: Var slik jeg mente ja :D

 

bjørn s: Du refererer til fella som et tortur redskap, hva gjør den til det? Loverket? Strupefeller med sterke fjærer slår veldig hardt å måren er stein død i smellen, spesielt hvis du har en list på oversiden av der måren blir dradd mot veggen, da får måren en kraftig knekk fremover med hodet.

Er flere her inne som har kommet over mår som henger levende i syning feller, slaget er perfekt men måren er levende. Dette er et tortur redskap for den måren det gjelder selv om fellen er lovlig.

 

Det er opp til enhver fangstmann å etterstrebe en så human fangst som mulig, personlig setter jeg det før et lovverk.

Å som sagt er ikke fellen ulovlig så lenge du setter den opp som staberg skrev i innlegget over :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan dere ikke bare investere i en Belisle 160 for 175kr ? Da driver dere garantert lovlig fangst uten noen form for ombygging eller modernisering. Jeg har aldri foreslått syning som ei god felle, og t.o.m jeg har etter diverse innlegg fått et mindre positivt syn på akk den fella.

 

Gjør som du/dere vil ! Hvis dere mener deres strupefeller er så geniale, så kan aldri jeg stoppe dere. En ting er ihvertfall sikkert. Finner jeg ei slik felle i skogen blir den knust,- skikkelig !

Link to comment
Share on other sites

Det er vel greiest å ta hensyn til begge deler. Både lovlig og humant. Er ikke så vanskelig det, og jeg tror de aller aller fleste gjør slik også.

Når det gjelder strupefeller har jeg tatt en mår i slik for mange år siden. Fungerte bra det. Men jeg husker også da jeg og en kompis fulgte spora etter en fangstmann vi hadde hørt hadde fanget mår. Det sto 4 feller oppover lia og det var lett å se hvilke 2 feller det hadde gått mår i. Trestammen var utrolig oppskrapa!

 

Når det det gjelder å bygge om gamle strupefeller er jeg skeptisk nettopp fordi de er gamle og fjærene slitt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan dere ikke bare investere i en Belisle 160 for 175kr ? Da driver dere garantert lovlig fangst uten noen form for ombygging eller modernisering. Jeg har aldri foreslått syning som ei god felle, og t.o.m jeg har etter diverse innlegg fått et mindre positivt syn på akk den fella.

 

Gjør som du/dere vil ! Hvis dere mener deres strupefeller er så geniale, så kan aldri jeg stoppe dere. En ting er ihvertfall sikkert. Finner jeg ei slik felle i skogen blir den knust,- skikkelig !

 

Du snakker fremdeles som en som ikke har peiling!

 

Du snakker om å knuse en annen fangsmanns felle her, å ødelegge andres eiendom er straffbart...

Å henge opp ei strupefelle med de modifikasjoner som vi har diskutert over er ikke det...

Hvorfor ikke bare knuse alle andre feller du ikke liker som krysser din vei?

 

Sier igjen at det er fangstmannen som skal gjøre fangs så humant som mulig, ikke fellene.

ALLE feller er innhumane om de er satt opp feil eller fjærene er begynt å bli dårlige.

ALLE feller er humane så lenge de er satt opp riktig og fjærene er sterke.

 

Strupefeller ER geniale :)

 

Jeg kan få kjøpt dem enda, både privat og i butikk å fjærene er så sterke at du knekker fingrene får du dem i fella.

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Du bør forholde deg til lovverket og ikke synsing. Har selv høstet mår i 22 år. Strupefeller var det vi hadde da jeg begynte med fangsten, men det var før lovverket kom. Riktig at all fangstredskap er inhumane ved ukyndig bruk, men det er vell ingen vits i å kverulere i ting som er lovsatt ?? Er mann usikker på fella som settes ut, så ikke gjør det, Dette gjelder alle feller.

 

Sett denne fella i tråden : hvordan lage mink/mårfelle sjøl, så kan vi sikkert diskutere videre felletypen du forguder...

 

Og ja, henger det ulovlige fangstredskaper i mine fangstområder så blir det knust ! Her snakker vi ikke bare om strupefeller, vi har fått en dunkerfot i en revesaks....

Håper midlertid at disse fanatiske idiotene kunne være så vennlige å henge navn og adresse på fella si, men det tørr dem faen ikke.

 

Tviler ikke på om din moderniserte strupefelle vil fungere fordi fjærene er utrolig sterke på mange av dem. Jeg håper også for din del at fella blir som ønskelig. Men orginaloppsettet på strupefella er ulovlig selv om noen ikke liker det !

Link to comment
Share on other sites

Det jeg kverulerte ved var at noen her inne skrev at den fella var ulovlig, det er den IKKE. Men måten den er satt opp på i bildet i første innlegg ER ulovlig :)

 

Har vel ikke sagt jeg forguder fella, bare at den er lett å få mår i å at den ikke nødvendigvis er et tortur redskap når du vet hva du driver med. Jeg tørr nesten påstå den fremdeles er en av de mest brukte fellene i norge på mår!

 

Loven er loven å følger man ikke den så risikerer man å bli straffet. Det vil ikke dermed si at loven er riktig, sett fra human side. Slaget skal komme ovenifra og ned men så er det ingen regler for hvor hardt den skal slå? Her får hver enkelt gå i seg selv å se selv hva de vil gjøre, det går ann å drive human fangst selv om man ikke følger lovverket.

 

At du knuser feller i din egen skog er jo litt mer forstålig men det er fremdeles ulovlig, du kan ikke knuse en bil selv om den parkerer i tunet ditt, du må ringe å få den tauet :wink: . (litt på spissen den der).

 

For øvrig har jeg forståelse for det med dunkeren, jeg driver selv med harehunder(hamilton) å har meget lite forståelse for de som ikke setter fellene hundesikkre...

Heller ei strupefelle 2 meter opp i et tre en ei connybear på bakken! Det samme gjelder andre veien!

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ser lengre opp at det diskuteres feller. Hvorfor bruke ulovelige feller og lage tvilsomme feller når man har så mange gode og lovelige feller på markedet? Conibear f.eks er en billig og grei løsning. Får en hel drøss av dem i sekken og enkle og sette opp. Kvitt dere med slikt ulovelig og hjemmesnekra fangstutstyr og driv ærlig med jakt og fangst.

Jeg har brukt disse kassefellene som er diskutert lengre opp her mens de var lovelige. Fellene er kraftige dem, men har litt delte erfaringer med dem. Husk at andre dyr enn mår kan gå i fellene. Røyskatt og ekorn blir haleløse i disse fellene (har skjedd flere ganger) og en gang var jeg så uheldig å få katt i den ene. Den døde ikke med en gang :(

Mitt inntrykk av å lest flere av innleggene på disse sidene er at det er de mest erfarne fangstfolka som anbefaler å slutte å bruke ulovelige feller. Husk at det kan være flere grunner til dette enn bare slagkraften.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan dere ikke bare investere i en Belisle 160 for 175kr ? Da driver dere garantert lovlig fangst uten noen form for ombygging eller modernisering.

 

øøøh, denne fella må jo ha en kasse, så fella er jo bare halv ferdig spør du meg..

 

jeg syns alt av slike coniebear og belisle og lingnende er noe forbanna møkk!

dette mye pågrun av folk ikke bygger dem inn godt nokk, eller ikke i det hele tatt.

det skal også sies at jeg ikke liker de forde jeg liker feller som fanger bedre ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet med å bruke conibear uten kasser. Største fordelen jeg ser med å sette de i kasser er åtet bevares bedre for f.eks snø, regn, fugler osv

Men finnes plastkasser å sette dem i eller en kan bygge trekasser selv.

Kassefeller er kurante de også. Litt store å drasse på om en skal ha med 10 feller ut på en gang

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 5 months later...

De fire fremste er såkalte coilspring feller. De på bakerste rad er longspring (mulig den bakerst til høyre er ei åtesaks, og dermed tillatt i bruk). Mange forskjellige produsenter, og ikke tillatt brukt her til lands.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De to bakerst til høyre er vel ulike utgaver av revfeller, altså den typen med åteavløser som knepper nakken på reven.

De to til venstre er vel ulike utgaver av gammeldags fotsakser.

 

De fremste kan se ut som litt mer moderne fotsakser, den med åpent spor skal vel egentlig ha ei gummilist der, og er formodentlig ei softcatch-felle...

 

Vanligvis står det modellnavn stempla på slike feller, nesten rart om du ikke finner noe på dem.

 

Tilstanden tilsier at de er eller har nylig vært i bruk?

Link to comment
Share on other sites

Robert: Den du tror er åtesaks kan nok stemme. ikke noe trampeutløser på den ( ikke på de to bakerst høyre), men sikringsholderen som sikringspinnen mest sansynlig skal tres inn i er knekt på den helt til høyre, men tror jeg kan klare å få satt inn en ny. Men da må jeg vite hvordan den ser ut..

 

Jibrag: Jeg tror det står 'sleepy greek' på de fremste, men vanskelig å lese da det er et greit lag med overflaterust på de. Men ser hvertfall ut som de er blitt dyebehandlet. Den nest til høyre skjønner jeg ikke helt hvordan spenner opp. Er kun en butt krok med hull på tuppen som ikke vil holde fjæra nede.. Mangler det noe på den tro?

Fikk disse og to cb for 2900,- nettopp, så blir 'bilder' hengt på veggen. Artig å kunne vite en del om de også.

Link to comment
Share on other sites

http://digitaltmuseum.no/search?name=%2 ... pictures=1

 

Linken viser en oversikt over gamle sakser tilhørende Norsk Skogbruksmuseum. Ut fra det som står der kan det se ut som høyre bak er ei rovfuglsaks. Dogen (utløserpinnen) på disse var vanlig vis en greinstump. I Bjerkreim i Rogaland ble disse i sin tid brukt til å fange kongeørn. Fellene ble plassert rundt saueskrotter oppe i heia. Nr 2 fra høyre bak er muligens et oterjern.

Link to comment
Share on other sites

http://digitaltmuseum.no/search?name=%22%C3%85tesaks%22&also_without_pictures=1" target="_blank

 

Linken viser en oversikt over gamle sakser tilhørende Norsk Skogbruksmuseum. Ut fra det som står der kan det se ut som høyre bak er ei rovfuglsaks. Dogen (utløserpinnen) på disse var vanlig vis en greinstump. I Bjerkreim i Rogaland ble disse i sin tid brukt til å fange kongeørn. Fellene ble plassert rundt saueskrotter oppe i heia. Nr 2 fra høyre bak er muligens et oterjern.

Se der ja :D . Skulle vel greit å lage delen som holder fella (bakert høyre) spent ser det ut til.

 

normal_IMAG0042-1.jpg

Men denne har jeg ikke funnet ut hvordan jeg skal spenne fast.. Den kroken rekker bort til fjæra, men klarer ikke holde den nede..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
øøhhh;- pålesett med 160 BodyGrip felle trenger ingen kasse :wink:

 

Helt greit å styre unna fangstredskaper mann ikke behersker eller liker. Det er derfor mennesket har oppfunnet alternativer.

Etikk og lover finnes også innen fangstkulturer, de fleste velger å følge dem...

 

jo de trenger kasse.. og er ulovelige til fex minkfangst uten..

:winke1::winke1::winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
normal_IMAG0037-1.jpg

Noen som kan si navnet på disse fellene og gjerne noe info hvis de sitter inne med det :)

Ser det ble et dårlig bilde men..

De fire nærmeste er like men tre forskjellige størrelser, og den ene av de to i midten har et åpent spor i buen, hvorfor?

 

de nermeste er coilspring feller, fremmerste er longspring feller, men den lengst til høyre og opp er en jump trap :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 7 months later...
noen som har sett noe lignende felle ?

 

Prinsippet den er bygd rundt ser ut til å være eksakt det samme som dagens haugenfelle. Denne fella kan være lovlig, om den slår hardt nok og treffer riktig ettersom den slår ovenfra og ned mot nakken på dyret. Forutsatt at størrelsen stemmer til dyr det er lov å fange med drepende feller...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...