Jump to content

338lm-408cheytac


vinge86

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

375 og 408 CT er kaliber som egentlig meningsløse i Norge da ekstremt få baner hvor det er noen vits med dem.

Ser man på snipershide hvor det er mye ekspertise med disse, så er de klare på at hvis man ikke skyter mye på 1700-2000m+ og lengre, er det fullstendig bortkasta med dem.

På kortere hold er man bedre tjent med mindre kaliber som 7WSM og 338 Lapua.

 

De er også spesielle. Først må man bestemme seg for hvilke kuler man skal bruke og så kjøpe løp/rifle etter det.

Det er ikke som ved vanlige kaliber at man kjøper børsa og så kjøper man en haug kuler og skyter.

Link to comment
Share on other sites

Nå må selvfølgelig hver og en få velge patron selv men må si meg enig med Cardinal her.

Har selv en såkalt langholdsrifle i 338LM og selv med dette moderate kaliberet er det en utfordring å finne steder å skyte der holdet er så langt at ytelsene til patronen kommer til sin rett fremfor 6,5 osv.

Å kjøpe en 408CT eller lignende er å skaffe seg problemer med tilgjengelighet i tillegg til skyhøye priser.

Tror det er bedre å gå ned et hakk eller to og heller skyte mer!

Skal ikke legge skjul på at jeg kunne tenkt meg en 408CT for det hadde selvsagt vært fryktelig gøy men ser som sagt problemene allerede ved 338LM så jeg tror jeg står over!

Link to comment
Share on other sites

Ja det var ikke meningen å nekte noen å kjøpe, de må få lov til å bestemme selv.

Men folk bør være klar over hvilke rasedyr det er. Alt blir mye dyrere enn 338L og man får ikke igjen nok ekstra til å forsvare det før man er over på laaange hold. Å kjøpe en 375 eller 408 CT for å skyte på 1000m er vel som å kjøpe ei 338Lapua for ut 500m.....

Så kjøper man noen slike, må det være pga følelser og ikke bruk.

Link to comment
Share on other sites

Mangel på plasser og skytebaner med lange hold er et stort problem :(

Gikk selv til innkjøp av en solong for litt siden (noe jeg sa jeg aldri skulle gjøre :lol: ). Plutselig ble skytebanen hvor 400 m meter er maks lengde (hvis du skal bruke standplassen) en utfordring :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hylseprisen er ikke ille. Det som drar opp er mengden krutt (ca 120-135gr) og kuleprisen. Spesielt det siste. Du kan minimum kjøpe to .338 Lapua Scenar kuler til prisen av en ti 375/408....

De ligger vel på ca 15kr pluss mva/frakt fra utlandet/evt eksportgebyrer.....

Blir fort dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kun skal skyte grupper på ekstreme langhold på stasjonære pappskiver er det greit med større konvensjonelle patroner som 408CT.

 

Hvis det skal være til "praktisk bruk", som man egentlig ikke får diskutere her, bør man se på andre løsninger. Svenskene bruker sabotammo i 308. Selv om presisjonen på denne sabotammoen er dårligere enn konvensjonell 308 ammo får de flere førsteskuddstreff på praktiske langhold med 308 sabotammo enn de gjør med 300winmag. Dette er basert på utstyr som var tilgjengelig for 10 - 15 år siden.

 

Idag er det mange 338LM rifler ute. Lurer på om noen vurderer produksjon av apds ammo til denne til militært bruk. Siden dimensjonene er større enn på 308 burde det være enklere å oppnå presisjon. Som et tankeeksperiment kan man konvertere dette til sivilt bruk. Jeg har ikke regnet på det men la oss si at det i en 338LM er mulig å få 4200fps og akseptabel presisjon med ei kule som tilsvarer 6mm 106gr match. Kulebaner og flyvetider blir litt uvirkelige når man plugger dette inn i ballistiske kalkulatorer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Les her hva en av guruene som utviklet 408 cheytac mener: http://longrangeshooter.com/forums/inde ... opic=215.0

 

Fin artikkel. Ser at mannen annser 2.5sek flyvetid som max. Jeg er ikke enig i artikkelen i Vapentidningen i at utgangshastighet er underordnet. Flyvetid er viktig på alle "langhold" til praktisk skyting.

 

Jeg tipper at neste skritt er glattborede våpen. Utviklingen er helt parallell med stridsvognskanoner.

 

Det er til nå bare Steyr som har hatt prototyper ute. Deres IWS2000 skjøt ei .22 pil på 308gr (!) med en utgangshastighet på 1450ms. Hvis jeg ikke husker feil var kulefallet(pilfallet?) 80cm til 1000m (målt fra 0m, ikke 100m).

Link to comment
Share on other sites

Fant akkurat dataene på 12,7 BMG SLAP-ammo fra Winchester. Denne ammoen skyter ei 308gr .30 kal kule med 4000fps i MG. Hvis man lader denne for presisjon skjer det ting med flyvetid, kulebaner og vindavdrift. Bare husk på å benytte rekylbrems ala magnaport på boltrifla slik at saboten holder sammen sammen helt til alt er ute av våpenet :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...