Jump to content

Design av VHF-antenne for maritimt bruk


Fulmen

Recommended Posts

Det er vel noen radio-amatører her inne?

 

Sitter og kludrer med tanken på å lage en liten VHF-antenne til båten, og dro frem EZNEC for å gjøre noen simuleringer. Det var nok en tabbe, for nå er jeg mer rådvill enn noengang. For når man tar med jordplanet som sjøen utgjør likner ikke plottene mye på de klassiske man gjerne ser i bøker. Her er et typisk diagram, 1/4L vertikal dipol montert 2 meter over vann:

12dipole.jpg

 

Problemet er ganske åpenbart, null jordbølge og max gain på 25° elevasjon. Dette kan vel ikke gi god ytelse ved disse frekvensene? Finnes det noen design som er vesentlig bedre uten å være for store eller kompliserte, eller er dette sånn det blir?

Link to comment
Share on other sites

Heisann....radioamatør ja... sikkert flere her ....hva skal du ha til båten....en dipol i masta eller en liten gp

en 1/4 bølge gp burde vel kunne gjøre jobben ???

300/fMhz * 0.93 (ca) /4 så skal du ha lengden på midt leder...

jord planet er ca det samme men her trengs det ofte ikke å bruke forkortnings faktoren

(0,93) litt avhengig av hvor dette blir stående

har laget mange sike og de er stort sett i resonans uten mods.

hvis jeg kan bidra med noe så send pm

Mvh Tom

Link to comment
Share on other sites

Problemet er hverken konstruksjon eller dimensjonering men det håpløse strålingsmønsteret en får på sjøen. Havet er det perfekte jordplan og overstyrer alle design jeg kan komme på, bare se på diagrammet over. Spørmålet er vel først og fremst hvor mye det har å si, bør jeg legge mer arbeid i designet eller er det godt nok (eller umulig å få det stort bedre)?

Har søkt gjennom hele nettet uten å finne stort om dette, enten er det konstruksjoner som overhodet ikke er simulert eller simulert i freespace, eller så er det artikler som er så teoretiske av jeg faller helt av lasset.

Link to comment
Share on other sites

Normalt så er vhf antenner for maritimt bruk, innebygd med kunstig jordplan, hvis eg ikkje husker feil. Dei me har solgt på jobben tidligare, har ofte hatt eigne aluminiumsvinkler til, som du skrur antenna fast i.

 

Det er vel mange teorier om kva som er den mest ultimate antenna på båt, men eg veit at dersom du støyper inn/limer ei stålplate på 1x1 meter på taket på ein båt, og bruker ei magnetfot antenne, med heilbølgepisk / 1/4 bølgepisk, så fungerer det utmerket.

Link to comment
Share on other sites

En skulle tro det ja, helt til man begynner å simulere ting. Her har du tre konfigurasjoner; frittstående 1/2bølgepisk og samme med hhv 1 og 2m jordplan. Alle stående 2 meter over hav:

 

12vert.jpg

 

Jordplanet har med andre ord helt marginal effekt når det står så nære havoverflaten. At den vil påvirke impedansen kan godt være, det har jeg ikke sett på enda...

 

Jeg regner med at jeg overkompliserer ting, alt som selges av antenner er av samme konstruksjon og jeg finner ingenting som tyder på at de har noen magiske egenskaper. Men simulering er enkelt og lærerikt, så jag kaster gjerne bort noen timer på det før jeg bestemmer meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har du kikket på J-pole antenner? Vi bygde en slik av noen rørdeler for noen år siden, og den funket finfint. Disse er svjv designet for å eliminere/minske behovet for jordplan uten å ta helt av med koaksiale dipoler og fandens oldemor. Kobberrørdeler fra rørleggern er perfekt til sånne.

 

Ninjaedit: Jeg har en sammenrullbar j-pole i lomma når jeg er på jakt. Hvis jaktkameratene er ute av radiodekning og jeg trenger litt ekstra oomph, er det bare å slenge den opp i nærmeste tre og snakke i vei.

Link to comment
Share on other sites

Det utstrålingbildet med maks utstrålt effekt rundt 20 grader en ganske vanlig på en rundstrålende antenne.

Vis du på død og liv skal ha en utstråling som er helt flat, så må du nok muligens prøve med forskjellige avstander til havoverflaten. Eventuelt kan du prøve en antenne som ser ut som en opp ned "V" fra siden, og en "x" fra oven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med en helt enkel pisk og et lite jordplan for impedans-tilpasning. Hveem har rett i at det er høyden over havet som er problemet, og siden jeg ikke kan heve den nok til at det monner så får det bare bli som det blir. Jeg har i det minste lært litt om antenner med dette :wink:

 

Smevik: Har en J-pole på taket hjemme, artig konstruksjon men gir ingen åpenbare fordeler på sjøen. Skal forøvrig prøve å få laget et ekstra element på den etterhvert, burde kunne gi en del ekstra signal. Har også laget en felt-versjon, men har ikke fått testet den ut enda.

 

nhd: Det var to hensikter:

1. Prøve å finne et design som fungerte bedre enn de man får kjøpt.

2. Lage den selv fordi jag hadde lyst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med en helt enkel pisk og et lite jordplan for impedans-tilpasning. Hveem har rett i at det er høyden over havet som er problemet, og siden jeg ikke kan heve den nok til at det monner så får det bare bli som det blir. Jeg har i det minste lært litt om antenner med dette :wink:

 

Smevik: Har en J-pole på taket hjemme, artig konstruksjon men gir ingen åpenbare fordeler på sjøen. Skal forøvrig prøve å få laget et ekstra element på den etterhvert, burde kunne gi en del ekstra signal. Har også laget en felt-versjon, men har ikke fått testet den ut enda.

 

nhd: Det var to hensikter:

1. Prøve å finne et design som fungerte bedre enn de man får kjøpt.

2. Lage den selv fordi jag hadde lyst.

 

Det er gøy å eksperimentere litt ja :)

 

Her har du en du kan prøve deg på, den er rundstrålende og har en gain på ca 6 dB

http://www.dxzone.com/cgi-bin/dir/jump2.cgi?ID=15577

Den er også relativt flatt-strålende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...