Jump to content

Gerber Steadfast (LMF)


OIH

Recommended Posts

Gerber (Fiskars!) markedsfører nå Gerber Steadfast som er en kinesiskprodusert kopi av gamle Gerber LMF, en kniv jeg hadde sansen for på 80-tallet, men syntes at over tusen kroner for en kniv var vanskelig å svelge. http://www.topsecret.no hadde plutselig denne nye varianten til under kr 500,-, så jeg bet på.

 

Kniven jeg fikk var fin å se på. Tung og skarp, og slira hadde mange muligheter for feste. Den store forskjellen på Steadfast og LMF er dog grepet. LMF hadde et mykt neoprengrep som var svært godt å holde i men hvor ihvertfall jeg tvilte på slitestyrken over tid. Steadfast har et grep i relativt hard gummi med en slags lærtekstur. Siden dette grepet ikke gir etter når man griper det, så er ikke utformingen på grepet så vellykket lenger, for mine hender blir grepet for tjukt bak fingerrillene.

 

1120.jpg

 

Har ikke tenkt å sende den i retur. Kniven har appell, stålarbeidet er helt ok, og grepet lar seg demontere med en unbrakonøkkel, så kanskje jeg lager et nytt grep som passer mine hender.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kan skaftet demonteres? Da nærmest tigger den om å få nytt grep. Det enkleste er kanskje lærskiver a la Randall, trenger vel bare lær, hulltang, kniv, epoxy, fil og sandpapir. Og en kveld eller to. Si fra om du trenger litt skrap-lær, jeg har en del 3.5-4 mm liggende og slenge og kan godt putte litt i en konvolutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...