Jump to content

Trykktesting av fabrikk 6,5x55 i forhold til kragen.(testet)


tailgunner

Recommended Posts

  • 1 month later...

@tailgunner: Jeg har satt opp testdataene dine i en tabell. Har fått med meg tre resultater. Har du fått tak i noe mer ammo? Er jo spesielt interessert i en test av Fusion 140 grs som noen (inkl Jørund Lien) mener skal være innenfor trykkgrensene.

 

Og til dere som lar dere engasjere av fabrikkammo til Krag: Kan dere ikke avse noen skudd til tailgunner, slik at vi kan få testresultater for flere patroner?

Jeg har allerede ekspedert et par forsendelser, da jeg ikke har noe tro på at dette bare er en grei måte å skaffe gratis ammo på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehehe :) Er ikke bare all gratis ammoen som frister nei :lol:

Jeg har bare 120 grs JM, Norma Rekrutt og eventuelt den powershock'en å teste neste gang.

Skal høre med forhandleren om han kan ta inn fusion men det tar så fantastisk lang tid mellom hver gang han bestiller. Får ta meg en tur inn til Harstad å høre med sportsforetningene der hva dem har.

Hadde jeg hatt ei 140 grs kule til sel og midre storvilt og 100grs til småvilt og trening så hadde det jo vært nokk.

Elgammo mener jeg bør lades selv. Med rette kruttet får jeg høyere hastigheter enn de fleste som bruker fabrikkammo i litt korte piper 8)

 

Edit: Fusion er på tur :D

Link to comment
Share on other sites

Federal Fusion 140 grs(takk Barks) 48000psi, 47500psi og 50000psi

Litt stor variasjon men denne lotten er i alle fall litt for heit for kragen.

LOT NO 2 36Z542

Overraskende dette med tanke på hvor god presisjon jeg har med Fusion (ikke Krag). Ville trodd at slike avvik gjorde noe med presisjonen? Uten at jeg har skutt opp så innmari mange pakker med Fusion på banen virker det som om den går bare minimalt dårligere enn Lapua Scenar 123grains skytterlagsammo (som går veldig bra).

Link to comment
Share on other sites

Overraskende dette med tanke på hvor god presisjon jeg har med Fusion

Det er forbausende liten sammenheng mellom trykk og treffpunkt/presisjon på korte hold. Jeg har eksakt samme treffpunkt - skyter 10-12mm samlinger (med blandingen) - med 40, 41, 42, 43 og 44grs N550 bak 9g Scenar på 100m. På 200m kan en se at de heiteste går øverst.

Likeledes i .223, hastighetsavvik på 20+ m/s gir sub moa samlinger ut til 5-600m. Og opp i 80-100m/s forskjellig hastighet går i like små samlinger på 100m

 

Forstå det den som kan.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er det aktuellt å teste Norma med 140gr Partition? Mener jeg har noen liggende hjemme, men kan ikke sende de før om 3-4 uker.

 

Jeg kan godt teste. I morgen tidlig reiser jeg offshore for 4 uker så send dem bare når du kan :D Jeg vet ikke når jeg mulighet til å teste neste runde men det kommer!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Lurer veldig på om det er testet mere ammunisjon jeg? Har en Krag jeg vil lufte og ønsker flere muligheter til å kunne gå og kjøpe ammunisjon enn rekrutt og Raufoss super.

 

Hvis det ikke er testet mere pga du ikke har fått tak i mere ammunisjon å teste så har jeg S&B helmantel og Norma NP Trainer og kanskje 1-2 typer til om du gidder å teste de?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...