Jump to content

Hund til rotte


Mikkel

Recommended Posts

Hvilken hunderase hadde kammerfolket valgt til rottejakt? Hunden må være forholdsvis liten for å komme til på trange plasser, være kvikk og smidig i bevegelsene, og være tøff nok til å gå på en voksen rotte som setter seg til motverge. I tillegg bør luktesans og søksegenskapene være bra.

 

Ser først og fremst for meg at det er blant terrier-rasene man finner disse egenskapene, selv om jeg også har sett Dansksvensk gårdshund vært brukt til dette. Men denne rasen er jeg redd det ikke er mye jaktblod å velge mellom. De terrier-rasene jeg har tenkt på er Border, Tysker, Jack og Parson. Her skal det være mange hi-linjer å velge mellom i Norge eller Sverige.

 

Er det noen som har andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Manchester terrier = "rat terrier", men jeg vet ikke hvor mye som er igjen av de egenskapene nå...

http://en.wikipedia.org/wiki/Manchester_Terrier

 

 

Sikkert mange hunderaser som vil fungerer til dette bruket. Men hvis det kun har vært utstillingshunder de siste 10 generasjonene, veit man ikke helt hva man får av jaktinstinkt. Er derfor jeg heller mer mot de mest typiske jaktterrierne, som fortsatt brukes på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Pinscher er vel også kjent som rottefanger fra gamle dager.

Men vil tro rottegift, feller osv er 10 ganger så effektivt om du ikke klarer å samle alle rottene i en "pit", da vil en skikkelig terrier komme til sin rett :lol:

 

En fox terrier kan du ha mye moro med ;)

 

Her kan du se hvordan de gjør det i UK http://www.youtube.com/user/TheHuntingL ... EvPhVCsbTQ

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men rat baiting var en veldig populær sport i UK før i tiden.

De to mest berømte hundene var Jacko og Billy, førstnevnte tok livet av 100 rotter på 5 min og 28 sek, dvs ca 3,3 sek pr rotte.

Veldig off topic, men også veldig imponerende :lol:

Begge var kryssninger mellom terrier og bulldog, om wikipedia stemmer da.

Link to comment
Share on other sites

Foxterrieren min er hyper på jordrotter og mus. Graver hele dagen hvis han får lov. Møtte en skånsk rottehund i Sverige for 20 år siden. Den var knøttliten, rundt 1,5 kg og nesa var konstant i løvet på bakken. Den var helt vill og fokusert på bakken og umulig å få kontakt med.

Eieren sa de var avlet som en ren rottehund. Liknet mye på foxterrier i miniatyr.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen jakthunder som ikke er ivrige på slikt?

 

Eller rettere sagt: Hvilke hunder med jaktlyst er ikke interessert?

 

Min dober, schâfer, dachser, engelske settere, strih. vorsteh - og sistankomne: en tysk jaktterrier - har alltid syntes at slike småkryp har vært "kjempe".

 

En kveld på setra - fikk jeg omtrent magekrampe - da setteren plutselig "angrep" meg.

 

Det som skjedde var at en mus kravlet over soveposen :) .

 

Det endte med at vi la ut brød/ost/annet pålegg bort i en krok - slik at musene fikk holde seg der.

Hundene -ble plassert i rom nr. 2 :)

Link to comment
Share on other sites

Sant nok! Rotter er spennende for de fleste raser. Men det optimale til det bruket er en hund som er liten og smidig nok til å komme seg under butikkreoler, kjøledisker og andre trange plasser, kjapp nok i refleksene til å få tak i ei rotte som smetter forbi, og samtidig ha et så godt søk at den på egenhånd kan finne og markere rotter og aktive rottehull. Og rasene skal ikke ha vært typiske selskaps/sofahunder de siste generasjonene, men ha dokumenterte intakte jaktegenskaper. Da er det ikke så mange rasene å velge mellom lenger...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Spørs kanskje på hva slags søk hunden skal utføre, for krevende og langtidig søk krever en konsentrert hund, de mest hypre kan miste sporet . Jeg vil allikevel tro at de fleste arbeidsterrierne er gode på søk generelt sett, og de har bra nese og teft for søk om det er noe interessant de søker etter.

Mine bordere søker som bare det, og det kan være mine ting jeg ber de søke etter, mat, katter, blod, pølse, fotspor, viltspor osv.

 

Har "desverre" hverken rotter eller andre skadedyr hjemme som de kan jakte på men hadde de fått teften for det hadde det gått fort. Bordere med mer erfaring knerter gnagere veldig effektivt har jeg sett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke satse på de minste hundene...

 

 

http://www.dagbladet.no/2010/08/21/nyhe ... _container

 

Er til slikt bruk hundene er tenkt. Kjenner den aktuelle hundeføreren i Danmark, og har sett de Dansksvenske gårdshundene hans i aksjon et par ganger. Disse bikkjene er 110% fokusert på gnagere 24 timer i døgnet. Er med på jobb hver dag, og blir brukt på rene rottesøk i butikker, lagre og supermarkeder minst 4 ganger i uka. Utrolig erfarne og effektive hunder til sitt bruk. Har selv sett dem markere ei dau rotte oppe i himlinga i et tak mens de sto på gulvet 2,5 meter under.

 

Men jeg veit ikke hvor lett det er å finne Dansksvensk gårdshund med dokumenterte jaktegenskaper her i landet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du må ha en DSG for å få til dette. Hi-terrier f eks med litt grunnleggende trening kan bli en like bra hund. Det må selvsagt være et individ som har interesse for dette, men normalt skal det være i en hi-terriers natur.

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste terrierene ble opprinnelig brukt til jakt på "skadedyr", men jeg vil satset på de som er mest brukt til jakt i dag.

Tror du kan få en god rottehund uansett hvilken rase du velger, bare du bruker tid på preging.

De fleste terriere lærer fort hva som er gøy å jakte på, rotter og mus er som regel alltid popuært.

Tror vel en hund/rase som ikke har alt for stort søk er det beste å satse på, lagerbygninger osv er nå ikke så store.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...