Jump to content

utgangshastihget: 6,5 x mm med 47cm løp


cdabel

Recommended Posts

Beklager hvis dette spørsmål er stilt før. Jeg har brukt "søk" funksjon og nesten drukkner i treff, men finner ikke frem til et konkret svar som forhåpentlig noen kan hjelpe med.

 

Jeg kapper løp på en Tikka T3 fra originallengde av 57cm til 47 cm, og bruker fabrikkammo (Oryx og jaktmatch med hullspiss). Jeg ønsker å finne frem til forventet utgangshastighet på disse.

 

Jeg går ut i fra at mann kan regne dette ut, men tenker at kanskje noen med samme rifle/løpslengde har data fra kronograf for disse patronene. Hvis ikke, hvordan regner mann dette ut? Jeg forstår at mann taper ca. 2-3 m/s per cm, men hvilken løpslengde bruker produsenten når den oppgir standard utgangshastighet?

Link to comment
Share on other sites

Du taper i alle fall ikke mer enn 100 ms ift. det produsenten oppgir, men det vil jo være stort avvik på 6.5x55 mellom 67 og 47 cm! Produsenten oppgir ofte ms som langt overstiger det de fleste jaktvåpen klarer så jeg vil anfale deg å gå i "tenkeboksen" hvor mye hastighet du trenger og hvor mye du har "råd" til å tape. Det kan hende det er dumt å kappe 10 cm i en smell. Eneste mten å få dette helt 100, på er å kappe litt og litt å bruke kronograf......er jo mulig noen her inne har ei 6.5-børse på 47 cm som kan fortelle deg hvor mye DE får med forskejllige patroner. Det er imidlertid ikke noe garanti for at du får det samme.

Link to comment
Share on other sites

Takk for kjapt svar. Jeg har lest den tråden, og mange andre vedrørende OM mann bør kappe mhht anslagsenergi, og nølte ved å skive innlegg siden det tema er sikkert diskutert mange ganger før. Jeg var bare etter tall siden jeg har ikke kronograf selv.

Link to comment
Share on other sites

Har kappa tikkan min til 50 og broren min sin til 47 cm med samme ladedata får jeg en 10,1 grams mega opp i 720 ms og han 698. Mener jeg lå på rundt 730-750 før jeg kappa

For kulevekt over 10 gram er kravet til anslagsenergi på 100 meter minst 2200 joule.

Lapua Mega må ha minimum utgangshastighet på 735 m/s for å være godkjent til storviltjakt (735 m/s = 2202 joule på 100 m).

Link to comment
Share on other sites

Her er hva Kenneth Skoglund hos Norma skrev når jeg spurte hvilken løpslengde de brukte på oppgitte hastigheter

på fabrikkammo.

 

Hej Ståle

 

När det gäller jaktammunition är det 24” och på skytteammo är de 740mm.

 

Med vänlig hälsning

 

Kenneth

 

Link to comment
Share on other sites

Lekte litt med QL nå, og QT, for å se hva kulene har på 100m - det er jo der de skal ha 2200J. Min konklusjon er todelt:

 

Sålenge myndighetene har godkjent 6.5x55 til storviltjakt med 9 og 10g kuler, og ikke maser eller kontrollerer eller på noe vis etterprøver eller gjør dette til et problem så er det utelukkende skapt i hodet til de enkelte som bekymrer seg.

elgen vil dette om Oryxen eller Megaen har 6-7-8 eller 900m/s når den treffer, den skal forresten ha 660m/s @100m for å ha 2200J. Om en er ute etter flat kulebane osv. så er ikke dette det en velger..

 

Så, om en en lader brennhardt (dvs PÅ CIP max) så vil dette iht. QL gå med en liten margin. En vil da ha overtrykk etter CIP på omtrent halvparten av patronene, ikke bare på forsvinnende få som om en legger seg på MAP-15%, . Det er mere enn nok folk som gjør dette, f.eks. på feltladninger, og siden hylsemessing er hylsemessing (og en vil ligge langt under det som er max trykk til andre patroner med samme hylsedesign og materiale) ser jeg ikke noe problem med dette om lader/skytter vet hva han driver med. og tar små forholdsregler,

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet skal der vere kronograf på bana i Åsane, skulle du stå helt i beit men har en privat plass du kan skyte litt kan jeg vel strekke ut en hånd og du kan låne min en dag.... Har en Alpha Chrono som logger opp til 30 skudd eller noe sånt med et godt foto stativ til .....

 

Mvh

Terje

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...