Jump to content

Hvilken demper bør jeg velge?


Sako81

Recommended Posts

Har Hausken, og er fornøyd med den. Men i siste nr av bladet jakt var det en repotasje ang kapping av løp i div kaliber, og tror det var også 308. Der var det testet presisjon og utgangs hastighet av div lengder løpet var kappet i, og med og uten demper. I noen tilfeller ble det faktisk bedre presisjon jo kortere løpet ble.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en BR Reflex T8 demper som er den BR demperen som er beregnet for 30.kaliber. Storfornøyd med denna, bare litt mye klang i demperen når den er påmontert. Ellers så kan det visst væra at lite hælvete for våpensmeden å få gjenga opp til den, for er visst litt spesielle gjenger på den :D

 

http://www.artemis.as/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en hausken og synes den demper bra - men personlig ville jeg likt å visst hvor bra en liten Alm demper virker. Den synes jeg er veldig pen å se på og ville bidra til å få rifla nett og hendig - det er jo veldig vesentlig etter min, og sikkert fleres, mening. Skulle likt å høre om det var noen som hadde prøvd en av alms minste dempere ..eller om det var noen andre små som gir god nok demper effekt ..

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Tror det er rimelig likegyldig hva slags demper du velger. Du hører ikke fæle forskjellen lell. De ser jo relativt like ut og. Halvlangt, svart rør liksom... Kjenner en med Reflex, et par med Hausken og en med A-tec, og selv har jeg en Alms. De andre har til .223, .30-06 og .25-06. Jeg har til .222. Aller er knall fornøyde. Jeg har kjøpt Hausken mini til min nå, fordi den er minst.

 

Det en kan vurdere er vekt og pris tror jeg. Skal du ha noe som skiller seg ut av utseende, kan du jo se på S&L sin Hard Core. Den ser faktisk mer ut som et sexleketøy enn lyddemper! Makan... Men den koster halvparten så mye som de andre, og vel så det og er garantert mye for penga (og likevel vil jeg aldri, aldri, aldri kjøpe en pga utseendet...).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Alms minste demper i titan til min 6mmPPC og den er helt fortreffelig - ikke best på dempning, men lett og hendig og ikke minst lang levetid og minimalt med vedlikehold. Anbefales! En kamerat har tilsvarende i stål til sin 308 - den er en god del tyngre, men kvaliteten er den samme. Hørselvern bør du uansett bruke....

Link to comment
Share on other sites

Er det bare meg, eller demper disse demperne egentlig fint lite? Monterte A-tec Maxim på .222en og 30-06en nå. Den skal jo være rimelig bra på demping den dempern, 32db og greier. Men når jeg skyter med både .222en og 30-06en, så bråker det jo fortsatt no helt jævlig! Får nesten øresus av 30-06en!

 

Hvis man "bør bruke hørselværn likevel", så er det jo plutselig ikke noe vits i det hele tatt lenger? Den berømte rekyldempinga merka jeg fint lite til, kanskje ørlitegrann på 30-06en. 222en ble det nesten mer rekyl.. Kan i allefall ikke se treffene mine.

 

Begynner å tenke at denne lyddemperhysterien er litt latterlig :roll:

Link to comment
Share on other sites

tja det kan man saktens si hva er vitsen? for meg så hjelper den ekstra dempningen for hørselvern i seg selv gir faktisk ikke fullgod beskyttelse over tid ved mye baneskyting. På jakt i åpent terreng smeller det, som en ikke dempent salongrifle, og strengt tatt bør man ha hørselvern da også, men jeg skipper mine...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...