Jump to content

Swarovski 1-6x24 i Z6 eller Z6i ? hvilke retikkel?


Adler85

Recommended Posts

Jeg kikker på Swarovski Z6/Z6i 1-6x24

Den skal jeg eventuelt montere på en halvauto Merkel SR1 i 9.3 for elgjakt.

Riflen skal brukes til posteringsjakt. Der jeg jakter er det mange trange poster i tett skog.

Skal jeg handle så dyr kikkert er det også greit å få noen tips på hvile retikkel som er best!

 

Aller først! Er det galt å kjøpe denne type kikkert til dette våpnet? Kikkerten koster mer en selve rifla. Rifla er ikke den mest presise har jeg hørt, og trenger kanskje en god kikkert.

 

1. Har 9.3x62 noe og si på hvilke jeg skal kjøpe? Noen har "EE" etter typen og disse ser jeg har en skinne på undersiden.

Mitt våpen er i bestillingsfasen, men jeg er rimelig sikker at det skal følge en Picatinny skinne med riflen.

 

2. Er veldig i tvil om jeg trenger belyst retikkel (Z6i) eller ikke (Z6)

 

3. Retikklene jeg har sett på er 4-I, CD-I og LD-1

Her er de på samme siden: http://www.beverensport.no/default.pl?s ... ageId=1458

 

Hvem av disse bør en velge? Selv har jeg en finger på CD-I

 

Håper å få god hjelp og på forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

1. Har 9.3x62 noe og si på hvilke jeg skal kjøpe? Noen har "EE" etter typen og disse ser jeg har en skinne på undersiden.
EE betyr "extended eyerelief" dvs 12cm øyeavstand. Dette begrenser synsfeltet, og er unødvendig. I hvert fall på en halvauto. Montasjeskinne har egentlig ingenting med EE å gjøre. Det er en valgfri opsjon på alle siktene (Til å begynne med gjalt dette alle, men nå er det unntatt den uten lys)
Link to comment
Share on other sites

har selv dette siktet,med 4i retikkel. hadde 1-6*24 med CD tidligere,men ikke med lysret. byttet til 4i,fordi jeg liker det bedre. ditt 3dje alternative retikkel-har jeg ingen erfaringer med,men av de andre 2,liker jeg 4i best. EE blir nokså bortkastet,på en halvauto-passer bedre på afrikamonster-rifler,dem :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...
  • 1 year later...

Bruker denne tråden videre vist det går greit for TS, slik at det ikke blir for mange tråder om samme kikkert.

Noen som har fått noen erfaringer med LD-I eller CD-I? Tenker å bruke kikereten på en drilling til rådyr og rev. Bruker hund men blir også post/smyg jakt.

For liten/stor dot?

Er dere fornøyd med bryterne?

Generele meninger

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Låner tråden litt, jeg driver og setter sammen min første elg børse, Blaser R93Proff -9,3x62 og vurdere Swarovski 1-6x24 men er usikker på om jeg har behov for lys i kikkerten dvs Z6 eller Z6I, hva mener dere som har jaktet litt elg, er det fornuftig å legge i 2500/3000 ekstra for å få med lys i ret.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt bort drillingen min, for å få montert en Swaro 1,25-4x24 med CD retikkel.

Kjøpte kikkerten brukt, tidligere eier var meget fornøyd med retikkelet (har kjøpt seg 1-6x24 Z6i med CD).

Han skjøt mye rådyr med den.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...