Jump to content

Duracoat eller annet til rustfri slide?


Recommended Posts

Jeg har en 1911 slide i rustfritt som jeg vil ha sort.

 

Blånering av rustfritt gjøres vel ikke i Norge, og en slags "coating" vil vel også best bevare de rustfrie egenskapene.

Har lest en del, og det ser ut som det er vanligst med Duracoat og GunKote i USA.

 

Det hevdes at GunKote og andre "moly baserte finisher" som må "bakes" / herdes i ovn er betydelig mer slitesterke enn Duracoat, men at Duracoat er enklere å jobbe med / påføre. Av slike finnes det vel (i USA) GunKote, Moly-Resin, Cera-Kote, -flere?

 

Duracote har vel noe som heter Durabake også?

 

Er det noen som har erfaring med begge typer finish?

 

Og får en kjøpt annet enn Duracoat i Norge?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fant akkurat noe om Durabake ja, men her også hevedes det at GunKote er mye sterkere. Ikke vet jeg.

 

Sort krom? Er det også en mulighet? Hvordan fungerer det?

Er interressert i at sliden blir mest mulig lik blånert stål eventuelt matt sort. Ikke noe "shiny bling" greier.. Men det er kanskje ikke sikkert at sort krom nødvendigvis må være så blankt? Du har ikke noen eksempler på sort krommede pistoler?

 

Er det noen som er flinke og har god erfaring på ulike typer finish av spesielt håndvåpen, fortrinnsvis 1911 pistoler i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Sort krom? Er det også en mulighet? Hvordan fungerer det?

Er interressert i at sliden blir mest mulig lik blånert stål eventuelt matt sort. Ikke noe "shiny bling" greier.. Men det er kanskje ikke sikkert at sort krom nødvendigvis må være så blankt? Du har ikke noen eksempler på sort krommede pistoler?

 

Sort krom er ganske uvanlig, men jeg har hørt rykter om at visse av tanfoglios "duotone"pistoler har den mørke delen i dette.

Har ikke kjennskap til om noen legger dette hertillands.

Link to comment
Share on other sites

Karbonitrering/Melonitt er jo både svart og utrolig hardt, vet ikke om noen gjør det her i Norge, men har ved uhell karbonitrert stål på jobben, oftest for dypt så det blir litt sprøtt, men hardt som glass er det iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med korrosjonsbeskyttelse av rør i en helt annen sammenheng enn det vi snakker om på kammeret har jeg fått teflonbelagt stål av et firma på Notodden, tror jeg det var. Dette var noe over ti år siden.

Overflaten var svart matt. Dette teflonbelegget satt godt fast og ripet ikke lett. Helt umulig å skrape av.

 

Noe som kjenner til dette? kan det være interessant i "vår" sammenheng :?:

Link to comment
Share on other sites

Over tid tror jeg ikke du vil være fornøyd med duracoat på en pistol pga slitasje. Slitasjemerker etter hylster og slikt vil raskt komme, og det er ikke bare bare å reparere skader på duracoten.

 

Duracoatet hagla mi for sjøfugljakte. Der hvor løpet har vært i kontakt med kanten på båtramma har det blitt slitasjemerker og litt avskraping av duracoaten. Gjør ingen ting på bruksvåpen, men på en pistol (og spesielt 1911) er jo det estetiske litt viktig.

 

Vil du ha svart sleide, så ville jeg heller brukt pengene på en ny sleide.....

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i at kvalitet på arbeidet er viktig, men det er en maling og malingen slites av raskere enn eksempelvis en normal blånering av stålet. Hvor mye og hvordan våpenet brukes spiller jo også en stor rolle. Tar du en duracoatet pistol, og utsetter den for skikkelig bruk, så tror jeg du vil bli misfornøyd med utseende etter en stund.

 

Duracoat har absolutt sin misjon, men som en estetisk pen finish over tid på bruksvåpen mener jeg det er feil. Jeg har enda ikke sett bevis på noe annet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...