Jump to content

Jakt Med Håndvåpen?


Litago

Recommended Posts

Leste et eller annet om en dobbeltrifle - men tok sikkert feil som vanlig :?

 

Svaret på et av spørsmålene dine er: Ikke dyrere enn annen jakt.

 

De andre - blir ganske så subjektive.

 

"Lurte på hva folk synes om jakt med håndvåpen her inne?"

 

Hva betyr det for den som ønsker å jakte med håndvåpen?

 

"og til dem som driver med dette. er dette lett og drive med"

Blir nok vanskeligere :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Leste et eller annet om en dobbeltrifle - men tok sikkert feil som vanlig :?

 

Svaret på spørsmålet ditt er: Ikke dyrere enn annen jakt.

Reise messig blir det vel dyrere da dette ikke er tilatt i norge?

 

hvordan er det egentlig med milijø i norge for dette etter som det er ulovelig?

er folk generelt for eller i mot dette?

Link to comment
Share on other sites

"Reise messig blir det vel dyrere"

 

Kommer an på hvilke tilbud du har i Norge!

 

"hvordan er det egentlig med milijø i norge for dette etter som det er ulovelig?"

 

Hvor vil du nå?

 

Det er ulovlig - og da antar jeg at ingen jakter med det i Norge.

Men vi er ganske mange (etterhvert :wink: ) - som reiser utenlands for å bedrive litt mer vanskelig jakt - enn hva det er med en 308 og riflestokk :D:D:D

 

"er folk generelt for eller i mot dette?"

For min del - er det meg revnende likegyldig :lol: .

Jeg drar til det forjettede land - og skyter det VISA-kortet kan tillate.

 

Hva andre mener - 8)8)8)

 

 

 

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

som sagt er jeg fullt klar over at det er ulovelig i norge jeg bare lurte på hva slags "gruppe" som måtte eksistere ikke at dere

drev med noe ulovelig, føler kansje at du synes dette er et "hårsårt" tema mye av spørsmålene mine er bare generelt siden det er noe som intereserer meg men ikke noe jeg kommer til å ha råd til å drive med før det skulle blitt lov i norge, et annet ønske med denne tråden er og

finne mer ut av hva andre i dette lande måtte mene om jakt med håndvåpen da hånd våpen begynner å bli nok så slag kraftigt av seg

så håper ikke du føler deg jaget :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

vel har ingen planer om håndvåpen jakt enda :lol: venter til dagen det er lov her i norge

etter som jeg forstår kan det vel bli RIMELIG lenge til :lol:

blir til og starte som alle andre ved en bane og ta det der ifra 8)

men interesen ligger jo der uansett da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så skjønner jeg ikke hva du vil med spørsmålene dine.

 

Du er 21 - og kan bli medlem av en pistolklubb - og skaffe deg div. våpen.

Det er flott :)

 

Hvis du ikke føler at du har økonomisk evne til å jakte i utlandet - har jeg - hvis jeg har vært deg - kommet tilbake med en rekke spørsmålsstillinger når tiden var inne.

 

Håper at du ikke synes at dette svaret var arrogant eller intetsigende :)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler at du kjøper deg et håndvåpen og trener litt så er du klar når det blir lov i Norge.

Kanskje du kommer bort i denne gruppa som driver med håndvåpen jakt også 8)

vel har ingen planer om håndvåpen jakt enda :lol: venter til dagen det er lov her i norge

etter som jeg forstår kan det vel bli RIMELIG lenge til :lol:

blir til og starte som alle andre ved en bane og ta det der ifra 8)

men interesen ligger jo der uansett da :wink:

 

Ja det var akkurat det jeg mente og ingenting annet :D

Eller....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Reise messig blir det vel dyrere"

 

Kommer an på hvilke tilbud du har i Norge!

 

"hvordan er det egentlig med milijø i norge for dette etter som det er ulovelig?"

 

Hvor vil du nå?

 

Det er ulovlig - og da antar jeg at ingen jakter med det i Norge.

Men vi er ganske mange (etterhvert :wink: ) - som reiser utenlands for å bedrive litt mer vanskelig jakt - enn hva det er med en 308 og riflestokk :D:D:D

 

"er folk generelt for eller i mot dette?"

For min del - er det meg revnende likegyldig :lol: .

Jeg drar til det forjettede land - og skyter det VISA-kortet kan tillate.

 

Hva andre mener - 8)8)8)

 

som sagt er jeg fullt klar over at det er ulovelig i norge jeg bare lurte på hva slags "gruppe" som måtte eksistere ikke at dere

drev med noe ulovelig, føler kansje at du synes dette er et "hårsårt" tema mye av spørsmålene mine er bare generelt siden det er noe som intereserer meg men ikke noe jeg kommer til å ha råd til å drive med før det skulle blitt lov i norge, et annet ønske med denne tråden er og

finne mer ut av hva andre i dette lande måtte mene om jakt med håndvåpen da hånd våpen begynner å bli nok så slag kraftigt av seg

så håper ikke du føler deg jaget :wink:

 

 

Jeg tror ikke du vet hvem shadob er, det er få i Norge som har mer erfaring innen håndvåpenjakt enn han og Cali.., Ja puma begynner vel også å bli erfaren nå 8)

Mitt tips til deg om dette er et tema du finner interessant er å ta en titt på Calibros.com

 

Du klarer ikke å fornærme disse gutta og de er garantert ikke hårsåre. De blir bare litt oppgitt innimellom over synsing og mening uten grobunn i virkeligheten

 

Stå på gutt, selv jeg reiser over til SA for håndvåpenjakt i 2011.

Link to comment
Share on other sites

Om du seriøst kunne tenke deg å prøve håndvåpenjakt i utlandet så er Sør Afrika og USA de områdene som er enklest å dra til.

Du behøver et våpen og jeg anbefaler en 6" i 357mag som begynner våpen. Da kan du delta på feltskyting og kjøpe den på det grunnlaget. Et annet skyteprogram jeg vil anbefale er Metallsilhuette. Hvilket våpen du ønsker deg for bli ditt prosjekt :D

357 mag kan brukes på det meste av medium vilt med god margin med ei god kule. Du må tenke på om du vil jakte med åpne sikter, kikkert eller et rødpunkt sikte. De har sine fordeler og ulemper. Du må trene mye stående skyting og søke etter støtte der du kan f.eks: et tre, en stolpe, og ikke minst skytestav.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonseng

Endelig kom noen med et svar på noe av det jeg spurte om her uten at jeg blir anklaget for og prøve og såre eller synse noe om jakt med håndvåpen

eneste jeg skulle frem til her er rett og slett få info om dette 8) så takk Puma for et bra svar!

til dere andre beklager om dere føler dere lempet ikke min intensjon :wink:

Link to comment
Share on other sites

Regner du med at håndvåpenjakt skal bli lovlig her hjemme tror jeg du skal smøre deg med tålmod ,tror faktisk det aldri kommer til og skje . Når du slenger ut spørsmålet hadde ikke jeg hatt noe i mot det og hadde stilt opp fra første dag men blir nok nødt til og godta og skyte på papp eller blinker det sier 'pling' av . :D

Link to comment
Share on other sites

Det har du selvfølgelig rett i, det var lovlig og det var svært få som drev med det.

Slik hadde det mest sannsynelig blitt i dag også, det er svært få som ville brukt kortvåpen til jakt og de som gjorde det ville trolig gjort det på en god måte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med våre kortvåpen som f.eks. enkeltskuddspistoler - har disse ballistikk til "vanlige" riflehold.

Og presisjon likeså :wink:

 

Den lengste avstanden jeg har felt noe vilt på med håndvåpen - var med en TC i 30/30.

Blesbok`en gikk 1 skritt etter treffet på 260 m.

 

Og 30-30`en er ikke godkjent på noe større hjortevilt enn rådyr her hjemme :roll:

(hvis man ikke har en langt løp - og egenproduserte ladninger :wink: )

 

Min 375 JDJ - la ned en doublè på Blue Wildebeest på 220 m.

Den ene falt i skuddet - den andre gikk 20-30 m.

Kula var en Nosler Partition 260 gr. - og begge kulene hadde penetrert gjennom.

 

Noe bedre ville ikke min rifle i .308/375 H&H gjort det :)

Link to comment
Share on other sites

En Dan Wesson revolver skal vistnok samle ca 15 mm på 100 meters avstand, mulig at den samler bedre.

Jeg har iallefall fått til følgende:

 

DW_100M.jpg

 

Jeg buker da en DW med 8" løp, kaliber 357 supermagnum/maximum.

18 grain med N110 og 180 grains TMJ kule. Munningsenergien er da 1500 joule. Hastigheten 460 meter per sekund. Kula faller bortimot 3 tommer på 100 meter så den er rimelig flattskytende.

 

En DW i 44 Mag går best med 8" løp har jeg hørt.

 

Dan Wesson sine revolvere har iallefall blitt brukt i hauevis til å vinne metallsiluett skyting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

(...)18 grain med N110 og 180 grains TMJ kule. Munningsenergien er da 1500 joule. Hastigheten 460 meter per sekund. Kula faller bortimot 3 cm på 100 meter så den er rimelig flattskytende. (...)

 

Er du sikker på dette? Eg synest det høyres litt vel flatt ut. I følge PCB er kulefallet på ca. 18 cm på 100m. Då med ein BC på 0.3

Link to comment
Share on other sites

" Kula faller bortimot 3 cm på 100 meter så den er rimelig flattskytende"

 

Innskutt på hvilken avstand?

 

Det er ihvertfall ikke fra munningen - den faller så lite.

Det trenger jeg ikke PCB-program for å vite :)

 

En helt annen ting - er at et PCB-resultat ikke alltid stemmer med virkeligheten, da rekyl/grep etc. er en VESENTLIG faktor til hva som VIRKELIG skjer :wink: .

 

Og det er hva som er tellende for meg - når jeg skyter inn/med mine jaktvåpen.

 

 

"En Dan Wesson revolver skal vistnok samle ca 15 mm på 100 meters avstand, mulig at den samler bedre."

 

Da er det på tide at jeg kasserer mine rifler :)

Link to comment
Share on other sites

På slutten av 80 tallet hadde jeg en S&W mod 29 med 8 3/8" løp som var ervervet med rådyrjakt som aktvedrig formål :D

 

For å gjøre en lang historie kort, jeg fikk ikke akseptabel presisjon for å kunne si at denne kunne brukes på jakt med god samvittighet. Jeg sammenliknet med bla Dan Wesson som hadde en astronomisk bedre presisjon en M29 og enden på visa var at jeg byttet inn revolveren med en Brno kombi og DEN har jeg jakt mye rådyr med.

 

S&W har jeg aldri savnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...