Jump to content

våpensøknad


mittiblinken

Recommended Posts

Er du helt sikker på at du skal søke om 308w så skriver du bare "Rifle" "308w" så får du innvilget en søknad på 308w rifle, enkelt og greit. Det eneste du må bestemme deg om er at den skal være bolt-action, er det halvautomat er prosessen ganske mere komplisert etter som jeg forstår 8)

 

Vi skrev Rifle og .30 på min søknad om bolt action, tok 3 dager så var innvilgelsen i postkassen. Lenge leve bykommune med bondegener :lol:

 

Er det "Våpen\Våpendelens Art" "kaliber" "Fabrikkmerke" "Modellbetegnelse" nederst du lurer på? Dette skal ikke fylles ut før ved salg skjønner du. Så, igrunn har du 1 års betekningstid etter innvilget søknad, hvis du får stemplet forlengelse etter 6mnd.

Link to comment
Share on other sites

Ja da har du det meste i orden.

Men du må søke på flere våpen med det samme for det koster ikke noe ekstra å søke på flere våpen når du først skal søke.

 

Er det noe anet du kunne ha tenkt deg? kanskje en 22lr eller??

Feriepengene er jo rett rundt hjørnet :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Låne. :P

 

Jeg har tidligere bare handlet fra forhandler, og fylte ut søknaden minimalt med tanke på det.

Nå ser det imidlertid ut som om det må bli privatkjøp. Jeg mente jeg hadde sett noe angående det, så jeg tittet bak på søknaden. Der stod til min skrekk noe slikt som at "ved kjøp fra ikke lisensiert våpenforhandler må "så godt som alle" felter fylles ut", og det før søknaden blir sendt til behandling.

Er søknaden ubrukbar til privatkjøp i den tilstand den er nå? (står kun våpentype og kaliber)

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at poenget med konkrete detaljer ved privatkjøp er å hindre at man erverver (får nyregistrert) ulovlige våpen, omtrent på samme måte som man må spesifisere ved kjøp av halvautomater (også ved kjøp fra forhandler).

 

Jeg har aldri hørt om noen som har fått problemer med å benytte en åpen søknad ved kjøp fra private, og i verste fall kan du jo bare ta en telefon til våpenkontoret og høre om de har probelemer med at du kjøper det konkrete våpenet du har blinket ut.

 

En gang jeg hadde bestemt meg for et konkret våpen i forkant av søknaden fylte jeg ut alt før innlevering (selger skrev også under), -- når så søknaden ble innvilget kom våpenkortet i posten umiddelbart etter at gebyret var betalt. Lettvint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...