Jump to content

Kahles kikkert


Schultz and Larsen

Recommended Posts

Har en Kahles som er mellom 17-20 år, 3-12x56 og er godt fornøyd.

Hadde den på service for et par-tre år siden for plutselig flyttet den seg ikke når jeg skulle justere høyde på den! Leverte den til selger og den kom tilbake etter et par mnd. med ny coating på linsene! Betalte litt for coatingen mener det var under 200,- kr.

Link to comment
Share on other sites

Har en Kahles kikkert 1,5-6x42 med retikkel 4A på rådyr rifla mi. Meget klar og med et stort synsfelt. Glimrende optikk som er skarp helt ut til kantene. Skumringsegenskapende er gode selv om det bare er en objektdiameter på 42mm. Kahles er et merke som anbefales på det sterkeste. Schou kjører en del tilbud på kahles optikk noe som bør gjøre dette merket enda mer attraktivt og konkuransedyktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hjeeeelp. Min kahles kikkert er defekt! får ikke lenger justert den inn, går 40cm til venstre med justering til endestopp høyre. Er det noen som vet hvor en kan få service på Kahles?!

De gangene jeg har kontaktet kahles har det gått via webinterface på http://www.kahles.at/index.php?sprache=1&menu=7

Får svar fra trivelige Andrea i løpet av noen dager. Du får garantert sendt siktet inn til reparasjon gratis.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Noen som har oversikt over kahles modellene? kahles helia s, helia c, helia ct, helia csx osv. Forvirrende dette! Hva er "dårligst" og hva er "best" ?

regner med alle er av østerriksk produksjon, og ikke slik som zeiss har, en amerikansk og en tysk modell..

 

Noen som har noen oppklarende ord?

Link to comment
Share on other sites

Kahles er et Østerriksk firma som har lagd optikk siden 1898, og som for en stund tilbake ble kjøpt opp av Swarovski.. De har meg bekjent all sin produksjon i Østerrike ennå.

 

Oversikt over de nyere modellene kan en finne her: http://www.kahles.at/eng/home/

 

Detaljer rundt de litt eldre modellene kan en finne her: http://www.kahles.at/eng/products/downloads/

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på.

 

jeg har en gammel 4x32 Helia S (stålrør). Denne må vel være fra tidlig/midten av 80-tallet. Knallfin optikk, og da jeg for et par år siden syntes at den var litt slarkete i okkularet, så var det bare å sende den i østerrike og få den strammet opp gratis. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et kahles helia C med retikkel 4A på min kombi. Er utrolig fornøyd med det! lett, hendig, sylskarp optikk og i mitt syn det perfekte retikkel til drivjakt på rådyr, hort osv. Jeg skal alltid ha et kahles sikte på et av våpnene mine, de er knallgode!! Lett på høyde med swarovski og zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...