Jump to content

Elghund som knurrer.


kr ingebrigtsen

Recommended Posts

Ny her på forumet og har et problem med elghunden min. Han er 4 år og 3 måneder.

 

Han ble født som enslig valp av pappa sin elghund, jeg bodde hjemme på det tidspunktet så han ble ikke tatt fra moren etter 8 uker, snarer i fjor sommer på denne tiden da jeg fløttet ut hjemme fra. altså han var 3år og 3 måneder.

 

Problemet er at han knurrer på alle som kommer på besøk, eller vil hilse på han uansett hvor vi er, er ikke sikker på når han startet med dette men han har gjort dette i minst 2 år. Virker som han er veldig beskyttende for meg og min samboer, men er slik hjemme hos mamma og pappa når de passer han. Vi har ikke unger enda, men har leieboer med 2 unger og en hund, han har knurret på ungene hans men de bare overser han og går vidre, ikke gjort de noe. Hadde en episode i fjor der han lekesloss med leieborn sin hund, så kom det en nabogutt gående forbi, han kom veldig nært hundene og min hund snudde seg med munnen åpen og nappet han i foten, gutten fikk ei lita rød stripe på foten etter en tann, ikke direkte bite merke eller hull. gikk bra med gutten og foreldrene tok det fint, vi som såg på trur ikke hunden gjorde dette med vilje, og han har ikke gjort dette siden.

Men folk blir jo engsteli for og komme på besøk pga av hans oppførsel. Når vi har besøk og han ligger på sin plass hander det at han går og legger seg ved føtene til de som er på besøk og når de da vill hilse knurrer han. Da havner han så klart tilbake på sin faste plass.

 

Har prøvd og sprute vann på han når han reagerer slik men hjelper ikke, og pratet hardt til han osv.. litt fortvilt over hvordan jeg kan plukke dette av han.

 

Noen gode råd her?

Link to comment
Share on other sites

Er det nødvendig å ha en hund som regelmessig viser aggresivitet? Om hundene mine hadde knurret til barn hadde det vært for stor risiko for meg å ha den, da hadde jeg heller satset på nytt og friskt blod. Det er så mye valper på markedet etter foreldre med godt gemytt at det er unødvendig å ha en hund som en må passe på hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

En hund som er sosial trygg behøver ikke vise aggrisivitet. Jeg tipper din hund er utrygg og knurringen er et uttrykk for dette og at han egentlig ønsker avstand. Mulig opphavet til problemet er at han ikke har fått "stå på egne ben" men latt moren ta seg av alle situasjoner alt for lenge.

Du vil sikkert få "1000" gode råd som spriker i alle retninger men slik er hundeverden. Alle har egne erfaringer og egne råd og tips. Prøv å sil ut det som kan være gode råd. Du er nå den som må ta vurderingene og beslutningene til slutt.

Personlig så går min grense vedrørende barn. En hund som er utrygg og viser aggrisivitet og tendenser til å bite har ikke livets rett. Når han har bitt et barn i ansiktet så vil ikke jeg stå til rette for det når jeg kunne unngått en slik situasjon.

Hvordan skal vi trene en hund til å bli trygg på barn????? Mine står ikke som forsøkskaniner i et slikt prosjekt.

 

Alvorlig spørsmål du har tatt opp. Du har fått min mening om saken med de opplysningene du har gitt i innlegget. Ikke mye gode råd fra meg dessverre men jeg har sett noen tilsvarende tilfeller som ditt som ikke har gått så bra....

Link to comment
Share on other sites

For meg virker dette som en hund som er utrygg/skeptisk ovenfor andre enn eieren, og kanskje beskytter "reviret" sitt ved å kjefte litt på potensielle inntrengere.

Hvordan er det når du møter folk lengre unna hjemmet, i skogen f.eks?

 

Du kan jo invitere venner på besøk, legg en pose med hundesnacks på utsiden av huset og la de besøkende få gi hunden en godbit hver gang de kommer.

 

Det er kanskje verdt et forsøk. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger knurrer han ikke, andre ganger blir det knurring når de viser interesse for han.

 

Ja har tenk tanken på og legge godbit på utsiden og la de gi han en gobit.

 

Han har aldri direkte bitt noen, det som skjedde var under lek med en annen hund. folk som har kommet på besøk som har lagt han i bakken pga knurringen har han aldri rørt. tror og at han er utrygg, får prøve og ta han med mere ut blandt folk i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Det er et problem å gi råd på et forum eller for den saks skyld på telefon.

Det eieren beskriver er kanskje ikke det jeg ville ha beskrevet situasjonen som når jeg hadde sett på hunden....... og konklusjonen med rådgivning ville vært helt anderledes.

Noe å tenke over kanskje

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra det trådstarter skriver i første innlegget kan det virke som at hunden ikke er skikkelig sosialisert på mennesker. Valper som ikke blir adskillt fra mor (og evt. søsken) ved 8 ukers alder, og kanskje ikke heller får nok kontakt med mennesker i den viktige pregningsfasen kan få en uønsket utvikling. De kan bli særdeles avhengige av søsken/mor og skeptiske til fremmede mennesker.

 

I utgangspunktet tror jeg trådstarter har en frisk og sunn hund, men den har ikke fått lære seg å være tillitsfull ovenfor mennesker. Den vil ha i seg en skepsis som den signaliserer. Min magefølelse sier at denne hunden ikke er potensiell farlig, men man må ta hensyn til at den ikke er skikkelig sosialisert.

 

Å legge denne hunden på rygg for å straffe knurringen blir helt feil. Her må man tillby trygghet og kjærlighet. La folk som er vant og trygg på hund få være sosial med den, og ikke eksponer den for fremmedfolk. Ta det gradvis og bygg opp hunden.

 

Selvsagt helt umulig å komme med presise råd uten å ha sett hunden, men jeg føler det ville vært urettferdig mot hunden å avskrive den før man hadde gjort et realt forsøk å få sosialisert den mot mennesker.

Link to comment
Share on other sites

tror du burde få litt hjelp utenifra. nesten som hunde viskern på tv. har

opplevd nesten det samme. og da er ikke hunden trygg. de trenger en klar eier , ikke en "kose"kompis. nesten alle hunder kan snus. men vist du ikke tror det går eller ikke gidder. så burde du ikke ha den......... hvordan oppfører den seg på jakt? elgfall?

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode råd, skal prøve på det motsatte som du sier at de koser med den i stede for straffe den.. Ellers er hunden ut på tur nesten hver dag, turer i skog og mark, jakter fint og fungere bra som løshund så hunden er frisk og snill. Vill derfor ikke bare gi den opp pga en feil som jeg selv har gjort når han var kvalp, min udugelighet skal ikke straffe han før jeg har prøvd å få knurringen bort.

 

Har hatt den på utlån til en jakt kamerat når jeg var borte og han er snill som et lam da.

Link to comment
Share on other sites

tror du burde få litt hjelp utenifra. nesten som hunde viskern på tv. har

opplevd nesten det samme. og da er ikke hunden trygg. de trenger en klar eier , ikke en "kose"kompis. nesten alle hunder kan snus. men vist du ikke tror det går eller ikke gidder. så burde du ikke ha den......... hvordan oppfører den seg på jakt? elgfall?

 

 

jeg tror det går bare jeg finner rette måten, derfor jeg har funnet veien hit for og finne råd, jeg er ledern hans og han lyder meg veldig godt, bare ikke når det kommer til knurringen.

 

På jakt funker den bra, loset 3 dyr til fall i fjor høst og tenkt og få den godtkjent i sommer som ettersøkshund. Har lånt den ut til nabovald og bare skryt og få.

Link to comment
Share on other sites

Det er en vanskelig sak du har her,annsvaret er uansett ditt og er du forberedt på og ta det hvis en toåring forviller seg bort til hunden din?,magefølelsen min utifra din beskrivelse er at det fort kan ende galt.

Hunden din er åpenbart utrygg i møte med andre,at de legger han på rygg forsterker dette. Det er din jobb og håndtere hunden når gjester er på besøk,ikke gjestene!

Får du folk på besøk og hunden prøver seg, skal du som flokkleder ta grep, det forventer hunden,det kalles ledelse.

 

Uansett lykke til og håper det ordner seg,utrolig hvor glad man blir i disse dyra våre!

Link to comment
Share on other sites

tipper han vet konsekvensene for det som kan sje med hunden?

Samme som vi alle har, og kan oppleve, vi som har hund.

han spør om råd. de som har råd bør dele dem med det nye kammer medlemet :D

de som vill skrive om annsvaret og vilken vei dere ville gått bør finne en tråd der noen spør etter det :)

 

Hilsen Raymond & Loco :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er en vanskelig sak du har her,annsvaret er uansett ditt og er du forberedt på og ta det hvis en toåring forviller seg bort til hunden din?,magefølelsen min utifra din beskrivelse er at det fort kan ende galt.

Hunden din er åpenbart utrygg i møte med andre,at de legger han på rygg forsterker dette. Det er din jobb og håndtere hunden når gjester er på besøk,ikke gjestene!

Får du folk på besøk og hunden prøver seg, skal du som flokkleder ta grep, det forventer hunden,det kalles ledelse.

 

Uansett lykke til og håper det ordner seg,utrolig hvor glad man blir i disse dyra våre!

 

Jeg vet om mitt ansvar og tar det fullt og helt. Han har vært ilamme barn uten problem og, de har og kost med han uten problemer. og han trekker seg unna når det er nok. Nå er disse gjestene gode venner som er vant til hund, og jeg tar og avleder han vær gang og får han på sin plass, vi har prøvd dette i et forsøk på å få bort knurringen, ikke noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde jobba videre med å sosialisere hunden. Sørg for at det er fysisk umulig for barn å komme bort til han uten at du har kontroll. Bruk hundegård ute og et eget område inne som du stenger av når det er barn på besøk. Jeg lar guttungen fore hundene, jeg er selvsagt med selv. Virker som de får et godt forhold av det.

Lykke til videre, ikke gi opp jaktkompisen ennå.

Link to comment
Share on other sites

Kommer med en liten oppdaterin i dag. Har sett inn et hundebur i stuen som blir hannes plass, satt det der han bruker ligge og dette gikk veldig fint, la seg til rett med en gang og ingen klaging, har nå mulighet og holde han inne der ved besøk visst jeg vill det.

 

Har og hatt litt folk på besøk ute i dag, også 3 barn, ingen knurring i dag på ongene(var ute ilamme) han står i løpe streng og de gikk forbi flere ganger. Var litt knurring på han mot de voksne men mindre enn før. Tror dette er et overkommelig problem.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligere sosialisering gir kanskje håp. :)

Han må "utsettes" for trygge, snille folk til han skjønner at de ikke representerer noen trussel.

Kanskje verdt å prøve: La en av disse han knurrer på sette seg på gulvet med siden til (ikke mot bikkja) et par meter fra buret hans og lek med en godbit i hånda mens bikkja overses totalt. Når hunden er rolig kan eier slippe han ut av buret. Hvis hunden da oppsøker han med godbiten så kan han straks få den, sammen med ros og kos. Kanskje et sånt opplegg hjelper, i teorien høres det bra ut iallfall! :-D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...