Jump to content

Teste hunden din på bjørn?


Plakun

Recommended Posts

Er det noen som vet om resultater fra tidligere tester er tilgjengelig? Eventuelt statistikk over de forskjellige rasene? (Hvor mange % godkjente av NEG, Tysk jakt-terier, Plotthund osv.) Så vidt jeg vet så tror jeg det føres slik statistikk i Junsele i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

kan ikke svare deg på spørsmålet. man du finner liste på siden med godgjente hunder.

terriere får man ikke godkjent :( uansett vor bra de gjør det :|

 

Hei Jackrussel! Jeg fant siden jeg også! Var nok litt rask når jeg tittet på sida igår :roll: Er det sånn at kunn de hunder som lovlig kan brukes på bjørnejakt i Norge, er de eneste som kan bli godkjent?

Link to comment
Share on other sites

kontaktpersonen for kurset påsto så :)

 

Hvis det er tilfellet, så er jo det litt synd da. La oss ta f.eks. en støver-eier. Støveren brukes i hovedsak til gaupejakt her i Norge, og bjørnejakt i Sverige. (der er de jo som kjent lov å bruke på bjørn) Støveren viser seg å ha enorm rovdyrintresse, og eieren ønsker å avle på denne hunden. Per dags dato så finnes det ingen jaktprøver på de store rovdyra, hverken i Norge eller Sverige. (Forhåpentligvis så blir det jaktprøver på bjørn i Sverige i løpet av få år.) Den eneste "dokumentasjonen" en valpekjøper da har på at foreldrene har stor rovdyrintresse/-skarphet, er eierens ord. Og det finnes utrolig mange hundeeiere som har topp bjørnehunder ifølge dem selv. Mange har nok det, men kritikken er fra hundens eier, og ingen kvalifisert dommer. Derfor mener jeg at et bevis på at hunden er godkjent på bjørn i hegn, er en "liten" dokumentasjon til valpekjøperen, selv om en slik test på langt nær er reel med et bjørnemøte i skogen. Man får ta testen for det den er så lenge vi ikke har jaktprøver enda. Jeg tror også at det i løpet av få år blir tillat med "på drevet halsende hund" på bjørn også her i Norge. Vi pleier jo i mange tilfeller å ta etter svenskene, men det pleier som regel å ta noen år :wink:

 

Jeg er selv eier av en hund som tilhører en rase som "kan bli godkjent", så for meg er ikke dette et problem. Men jeg er heller ingen rasefanatiker. Jeg gleder meg over enhver hund som viser at den innehar gode egenskaper, det være seg en fuglhund eller en bjørnehund. Dyktige hunder bør gis dokumentasjon så langt det lar seg gjøre, slik at de har en fordel ved avl.

 

Dette ble kansje litt utover det som trådstarter mente med tråden, men ville bare dele mine tanker med andre på kammeret anngående bjørnetest. Hva mener Kammerets brukere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man ikke får jakte med støvere i Norge, så ser jeg ikke noen grunn for at de skal prioriteres på test i Norge heller. Denne testen alene er et alt for dårlig dokumentasjonsgrunnlag for slikt, da de kun er ment å gi hund og fører en forsmak på hva som venter ute i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Ser hvor du vil fat_dog og er for så vidt enig, hvilken hunder skal prioriteres bør vel ikke gå etter rase? På en slik test, dette er jo bare en mental test for unge hunder, den sier ikke noe mer og da må man vel få lov til å slippe alle hunder unasett rase hvis man ønsker.

Hvis man skal bedømme/godkjenn hundene etter en slik test ville jeg skaffet meg en stafforshire terrier, bulldog eller noe i denn duren. Der er syken på topp og de har kommet til å sprunget gjennom gjerdet for å få tak i den bamsen samt sikkert fått bestått, ville de vært en god bjørnehund da? neppe...Det beste eksemplet på hvor feil denne testen KAN være er Rasmus Bostrøm sine hunder, ingen av de er godkjente som bjørnehund, de driter fullstendig i bamsen når det er et gjerde i mellom.... dette var litt OT men dere skjønner.

 

Grunnen til at småhunder ikke er godkjent på bjørn skjønner jeg veldig godt, det ville vært på grensen til dyreplageri. Det har gått bra i 50% av tilfellene... en eller annen gang gir bamsen beskjed om at nok er nok og da nytter det ikke å ha korte bein i tett markvegitasjon. (høye tuer og lyng samt busker) Små hunder har en tildens til å kompensere deres størrelse med mot og det er en dårlig kombinasjon når de står over bamsen tror jeg...

Den styrken (tøffheten/pågangsmotet) blir dens svakhet i et bjørmemøte, de vil nok være alt for nært bamsen når de loser og så gjør bamsen utfallet og resten er historie... har sett mange filmer der selv store jämter/laikaer og russerstøvere (og de er raske!) bare så vidt kommer seg unna utfallet til bamsen.

Link to comment
Share on other sites

Det beste eksemplet på hvor feil denne testen KAN være er Rasmus Bostrøm sine hunder, ingen av de er godkjente som bjørnehund, de driter fullstendig i bamsen når det er et gjerde i mellom.... dette var litt OT men dere skjønner.

 

Rasmus har vel stort sett bedre alternativer enn hegn og utstoppa bjørner, de fleste unghundene hans har vel vært på en drøss bjørnefall før de er året...

 

Grunnen til at småhunder ikke er godkjent på bjørn skjønner jeg veldig godt, det ville vært på grensen til dyreplageri. Det har gått bra i 50% av tilfellene...

 

Si ikke det... De første åra jakta jo Rasmus Boström ofte bjørn med både tyskterrier og foxterrier (sammen med andre hunder) såvidt jeg har forstått...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det aller beste live trening i skogen, rasmus har opparbeidet seg en unik vei med relasjoner når det gjelder bjørnejakt. Folk ringer han tvert når det er ferske spor eller observasjoner av bjørn.

 

Hvis småhunder funka så bra for rasmus, hvorfor sluttet han med de? Og hvorfor brukes det ikke mer?

Link to comment
Share on other sites

Si ikke det... De første åra jakta jo Rasmus Boström ofte bjørn med både tyskterrier og foxterrier (sammen med andre hunder) såvidt jeg har forstått...

 

Men han så vel ikke snurten av en bjørn de fire første årene han jaktet bjørn heller?? :)

 

Når det gjelder testen i parken så blir alle raser testet på likt grunnlag, der alle etter endt test får et evalueringskjema der det står hvordan hunden har prestert. Med en påfølgende konklusjon: godkjent eller ikke godkjent.(Dette får du enten du stiller med en plott eller en fjøskrakk :D .)

Dette betyr at alle raser kan få bestått test.

Når det gjelder hvilket hunder som har funket "best" på testen tror jeg ikke det er ført statestikk i Namsskogan. Men mener at i junsele var det NEG hannhund som hadde best resultat.

I Namsskogan ligger antall godkjente av alle som er testet på ca 15-20% (Litt høyere på svenske hunder)

Link to comment
Share on other sites

Hvis småhunder funka så bra for rasmus, hvorfor sluttet han med de? Og hvorfor brukes det ikke mer?

 

Du får stikke på butikken på Lade og spørre han den 15. juni... :mrgreen:

 

Men om jeg skal tippe, kan det godt ha noe med tohunds-regelen å gjøre. De står rett og slett ikke langt nok fremme i køen når det skal velges to hunder fra en forholdsvis velassortert hundegård... Jeg sa forøvrig ikke at de funka bra, men at jeg vet han har hatt med terriere på bjørnefelling.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder testen i parken så blir alle raser testet på likt grunnlag, der alle etter endt test får et evalueringskjema der det står hvordan hunden har prestert. Med en påfølgende konklusjon: godkjent eller ikke godkjent.(Dette får du enten du stiller med en plott eller en fjøskrakk :D .)

Dette betyr at alle raser kan få bestått test.

 

Det var bra :D

 

Sender i samme slengen med en link til Junseles nettside. Der står det litt om deres bjørnetest, både i hegn og wire. Resultater for 2009 finnes også. http://www.aventyrsberget.se

Link to comment
Share on other sites

Rasmus hadde brukt tysker en gang han å det funka dåli.

Tyskern vart slept inn på en stå los å gikk rett i baken på bjørnen å beit seg fast :roll:

Å da la bjørnen på sprang og hundene nådde aldri inn på bjørnen i gjenn.

Var vist en stor tysker hann som var veldig skarp.

 

Jeg har ei tysker tispe og en hann.

Tispa funker på bjørn,var oppi namskogan og testet henne 2008 og da fikk hun 49 av 50 mulige poeng :D

Det var ikke lenge etter før det ble inført regel på 41cm bog høyde :wink:

Var i sverige i 09 og slipte tysker tispa og ei russer tispe på bjørn,russern holt på i 2timer

og tyskern i 4 timer :) Og det var gå los og stå los og første gang de møtte bjørn ut i skogen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er det noen her inne på kammeret som har gjennomført bjørnetesten nå i år, og hvordan gikk det?

Var i parken med Rago (øsl) forrige torsdag, og det ble full klaff.

Fikk avkryssing i alle grønne felt på skjemaet med godkjent som res.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var i Namsskogan med dunkeren forrige torsdag, gikk egentlig helt greit. Gikk greit under tilvendingen, så jeg håpte da på en skikkelig los under selve testen.

 

..og det gikk jo kjempebra. Kryssene på dommerskjemaet satt korrekt hele veien, og det så ut til at det var verdt de 72 milene det faktisk er å kjøre opp dit! Til slutt var det innkalling av hunden... #&"##%#¤&! Her var det noen som ikke hadde gjort jobben sin tidligere :oops:

 

Men men, fikk bekreftet at han ikke finnes redd rovdyr. Ettersom han ikke under noen omstendigheter skal brukes på hare er det greit å vite. Rovdyrskarpheten er der i det minste!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hvis småhunder funka så bra for rasmus, hvorfor sluttet han med de? Og hvorfor brukes det ikke mer?

 

 

:shock::shock::shock::shock: Ja, hvorfor har han ikke terriere til denne jakt nå da ?? å ikke plotthund, jämte og laika som han bruker nå ?

Husk på at Rasmus boström ikke er bjørnjaktens GUD!

Det finnes jo andre björnejegere som lykkes å !!!!!! ELLER HVA

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...