Jump to content

7,92x57mm Mauser


martinJ

Recommended Posts

Hei, har ramla over endel 7,92 patroner, patronene er fra Raufoss og er bunnstemplet 1948, patronene er i Esker på 15skudd, alle skuddene i eskene e montert i laderammer for m98.

Patronene ser ut som de ble lagd igår, esker og klips og 300skudds kartong ligeså.

Noen som vet om dette har noe verdi??

 

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

jeg betalte 1 kr skuddet for slikt, sist gang jeg handlet det. men det er "løse" ikke i klips skudd fra 50 tallet.

Usikker på om det er samme klips som kan brukes til 30-06 utewn krøll.

 

Du burde vel få rundt 1,50 for dem i allefall, lott avhengig av hvor mye osv.

Det er jo gjerne korosive hetter på dden ammoen så det er litt ekstra pes med pussing og vedlikehold etter skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er komplette esker og kartonger i god stand kan de ha høyere verdi for ammunisjonssamlere. Det avhenger av hvor mye av sorten som er tilgjengelig i markedet og (ikke minst) om du finner en samler som mangler akkurat dette i samlingen sin. Som bruksammunisjon er verdien heller lav.

Link to comment
Share on other sites

Usikker på om det er samme klips som kan brukes til 30-06 utewn krøll.
Uten å garantere at det gjelder generelt og universelt, så har jeg plyndret gamle 8x57-klips for patroner og gjenbrukt klipsene i en Kongsberg M57 kamret i .30-06.

 

Jeg merket ingen forskjell på disse og klips fra gammel mil. 7.62x63-ammo. Jeg skal heller ikke påta meg å si sikkert hvilke klips som kommer fra 7.62-esker og hvilke som kommer fra 8x57-esker.

Link to comment
Share on other sites

Det er universelt.

Klipsene er av samme type for M98K og M98K-F1 (8X57 og 30-06).

Du har flere konstruksjoner av klips for M98 men de funker likedan å funker i begge kalibre.

(vi brukte samme klips på M98K, M98K-F1, M59 , M67 i kalibrene 6,5X55, 30-06, 308w, og 8X57)

Link to comment
Share on other sites

har verdt borti problemer med hurtig ladning og en type klips. Men jeg lurer på om det er klips som har kommet fra svenskemausere.

Merker ikke forksjell på rolig lading fra klips på banen, men har du det travelt og skyter på klokka (IPSC) så spiller klipsene en del rolle...

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva er det du kaller 30-06 klips? De som har bølget(2 deler totalt) eller rett bunn (3 deler totalt) på innsida?

Jeg husker den ene typen var "bedre" å bruke enn den andre, men husker ikke hvilken som var best (er 15-20 år siden jeg brukte slikt)

 

Huff for en nerdediskusjon ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, har sett den bølgete typen klips på 7,92 ammo jeg ;) (demonterte noen hundre 7,92 med slike klips engangde tok vi rett ut av pakka, 1950 ammo om jeg ikke husker feil)

Og har sett den andre typen på 7,62 fra raufoss senere på 50 tallet ;)

 

Så tror det er litt hipp som happ kan det virke som

Link to comment
Share on other sites

Uansett: Støtbunnen på 3006 og 8x57 er lik. Mener at klipsa som Raufoss lada sine 3006 i er lik de originale tyske fram til -45.

det kan godt være de er lik de tyske, men det er i praksis 2 forskjellige typer av disse. Kansje tyskerne og hadde 2 typer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...