Jump to content

rcbs spørsmål


Salmon

Recommended Posts

Var og skulle hjelpe en kompis med å komme i gang med hjemmeladingen.

Han hadde fått tak i en RCBS presse samt dier til 30-06.

 

Har ikke vært borti RCBS før og klarte ikke å stille inn dien for å presse hylsene.

Det fulgte med 3 RCBS dier i settet. En for å presse ut brukt knall. Denne ser jeg necziser 3-4 mm av halsen.

Den andre tror jeg er en die for å helpresse hylser. Den kan ikke ta ut knall da det ikke er gjenger for å

skru nålen inn i den.

Den tredje er kuleisetterdien.

 

Kan noen gi en kort innføring i hvordan en stiller inn diene til RCBS?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stk RCBS die sett i 30.06, og i mine esker er det bare 2 dier. En for å sette inn kuler, og den står det SEATER oppe på toppen. Den andre hel presser hylsen, og tar ut brukt tennhette med den stiften i enden av den dingsen inni. En bare løser den sorte runde "låse mutteren" helt på toppen, å justerer den pinnen i midten av dien inni til ønsket lengde, samme er det med kule i setteren. Sette den litt opp sånn at kulen går greitt inn, og så justere ned etterhvert til en får den rette målet på kule og hylse, feks 83 mm. Jeg har neck sizer die i 6,5, men bruker den sjelden.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt inn skrues selve dien?

Finner at dien som presser ut knall også krymper 3-4 mm av halsen. Jeg klarer ikke å få kamret hylsen etter pressing...

Hvor mye av halsen skal egentlig krympes?

 

Så fulgte det med en die som etter mitt skjønn skal helpresse hylsene...?

Denne er det ikke mulig å presse ut knall med da den mangler gjenger for å sette inn den nålen som presser ut knallet.

Hvordan justerer man denne dien rett?

 

Den tredje dien setter en i kuler med, og den har jeg taket på... :D

 

Våpenet er en remington 700 i 30-06 (rustfri utgave)

Link to comment
Share on other sites

Tør jeg anbefale å faktisk lese ladeboken? (og å ha den tigjengelig i laderommet)

 

Neck sizer dia er nok en ekstra die. Det vanlige for rifle er 2 dier, hvrav en helpresses. Ellers er det meg bekjent ikke noe spesielt med RCBS dier fra andre fabrikanter.

Link to comment
Share on other sites

Den dia uten hetteutstøter er nok en body die, som skal brukes ved helpressing av hylser. For å presse halsen og få ut hetten må du bruke halspressedia.

 

Det ligger en lapp i die esken med bruksanvisning. Hvis ikke finner en det på nettsidene til RCBS. Jeg vil også anbefale Ladeboken.

Link to comment
Share on other sites

Dette var litt merkelig. Har aldri sett et 30-06 diesett fra RCBS med 3 dier. Dia som du støter ut tennhetta med tror jeg er ei helprssingsdie. Den skal skrus ned så den treffer shellholderen og så opp ca 1/2-1 omdreining. Hvis utstøterstanga er montert langt ut må du skru den opp så den ikke går i bånn. Hva står det på esken til diesettet? Kan du forklare hvordan den 3. dia ser ut? Kan det være ei trim die? http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=759934

Link to comment
Share on other sites

Først, det høres ut som noen godt kan lese litt i en bok om lading, det fins mange. Og det fins på nett. Eller i det minste bruksanvisningen... Jeg måtte selv (20-25 år med hjemmelading) bite i gresset og lese bruksanvisningen her om dagen, Forster og Redding Micro- seatere er litt forskjellige.

Tro meg det VIL spare både frustrasjon og penger

 

Hvordan justerer man denne dien rett?

Dette gjelder for "bump" dia, eller for dia med utstøter dersom Rufus har rett og den er ei helpressedie... Det står jo på.

- Skru dien er par gjenger ned.

- Sett en hylse i hylseholderen

- løft hylseholderen helt opp med håndtaket, helt opp..

- Skru ned dia til den stanser mot hylsa

- senk hylsa ned

- skru dia 1/4 omdreining ned

- press hylsa, dvs. kjør den opp i dia til hylsa er helt oppe - HUSK SMØRING!

- prøv hylsa i kammeret, går den inn skrur du ned låseringen og skrur den fast, pass på at du ikke låser hele dia fast i pressa

- om den ikke kamrer, skru 1/4 omdreining til, osv...

 

Hvor mye av halsen skal egentlig krympes?

Det er fritt valg, vanligst er å presse hele, er det det du vil så skru ned dia 1/4 tørn om gangen til du ser at hele halsen presses,

Du kan jo ha litt tusj eller sot på, så ser du enklere hvor mye av halsen som presses, og om resten av hylsa blir presset

 

 

Hørses som din venn har er Neck Die, og "Bump" eller "Shoulder" die, skulle jo to det stod på diene eller på boksen de kom i, det gjør det iallafall på mine dier. Normalt ville det vært som Hassel sier, men siden det ikke er gjenger til utstøteren tror jeg ikke det.

Meningen med dette settet er at du stort sett skal halspresse, men bruke Bump-dien en sjelden gang når hylsene er blitt for trange - en skulle tro kompisen din hadde en tanke med dette da han kjøpte settet?

 

En annen ting jeg ikke forstår her er at ei hylse som ikke er omladd/kun halspresset ikke kamrer, det har jeg aldri opplevd med hylser skutt i samme våpen.

 

Hassel,

det vanlige for rifle er 3 dier (!) En type S eller Comp bushing die, og micrometer-seater, og en helpresse- eller bumper til nødsfall.. :wink:

Vanlig avhenger av hvor du spør, og siden halspressing med karbiddier eller bushings er så utrolig enkelt, begynner det å bli vanlig også blant begynnere, At selgere på f.eks. XXL ikke ANER hva de selger gjør sitt til kaos.

I 6.5x55 trenger en ikke bumperen, en hiver hylser som ikke er perfekte, eller trenger arbeidsinnsats som vasking, smøring, helpressing, trimming etc..

 

K

Link to comment
Share on other sites

det vanlige for rifle er 3 dier (!) En type S eller Comp bushing die, og micrometer-seater, og en helpresse- eller bumper til nødsfall.. :wink:
Vanlig for deg, kanskje, men jeg tviler på at det er dette som generelt er vanlig. Etter min mening inneholder "vanlige" diesett for rifle én kalibereringsdie og én kuleisetterdie.
det høres ut som noen godt kan lese litt i en bok om lading
Enig, og hvis du leser Ladeboken vil du nok finne at forfatterne av denne er enige med meg ;) Diesett til rifle-/flaskehylser: To dier (kalibrering og kuleisetter); diesett til rettveggete (normalt pistol- og revolver-, men også rettveggete riflepatroner): Tre dier (kalibrering, ekspander og kuleisetter)
Link to comment
Share on other sites

Vanlig for deg

Poenget mitt at folk har så mye rart, og blir lurt til kjøpe så mye rart, som kanskje er lurt for andre - at det knapt er noe som er vanlig mer.

Mitt inntrykk er at de fleste halspresser, gjerne med en Lee Collet. La oss ikk ekrangle om mitt inntrykk i denne tråden.

 

At trådstarter trenger å lese seg opp er vi alle enige om, om han skal "hjelpe" kameraten sin, så må han ikke trenge å stille spørsmålene over. Da kan han ikke mer, han har bare bedre selvtillit.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da kan han ikke mer, han har bare bedre selvtillit.

 

M67s utsagn er nok en innertier.

 

Salmon; Det kan være farlig å lade patroner hvis kunnskapen er litt begrenset på grunnleggende og viktige deler av ladeprosessen. Du mener sikker godt med å hjelpe. Men når du lader for en annen person, eller driver opplæring for vedkommende, har du ett stort ansvar.

 

Når noe går galt for egen regning. Så er det en ting. Hvis din kammerat har et uhell med denne amunisjonen, hvor du har spilt en viktig rolle i tilvirkningen, så er det noe helt annet.

 

Du blir pent nødt til å sette av et par lesekvelder med siste utgave av Ladeboken, før du begynner opplæring av andre. Trøsten må være, at når du først kommer igang, så er det både underholdende og særdeles lærerik lesning, som vil øke gleden ved å drive med hjemmelading betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

:-)

Nå har jeg laddet noen tusen skudd både 6,5 - 308 og 30-06 men aldri med en RCBS presse eller RCBS dier.

Har brukt Forster presse og Lee dier og det er forskjell på hvordan du setter i og justerer diene.

Skal nok komme i fra det med alle fingre og begge øynene i behold bare jeg får justert diene rett i pressa... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...