Jump to content

Brotsje for lenger COL?


Recommended Posts

Jeg syns jo absolutt at 300winmag med 208 gr A-Max tar seg best ut med 94 mm COL, da har den også fullt hold i halsen,

men når jeg leker meg litt i QL så ser jeg at det er lite utganshastighet å vinne på dette, i eksempelet under bruker jeg 2.1gr mer krutt for å få 3 m/sek mer fart.

 

MRP (N-15): 74gr

COL: 89mm

Trykk: 4253 Bar

Fart: 880 m/sek

 

MRP (N-15): 76.1gr

COL: 94mm

Trykk: 4258 Bar

Fart: 883 m/sek

 

 

Hvilke fordeler er det annet enn at patrona ser mer proposjonal ut?

Kan man være så heldig at man oppnår mer fart ift trykk enn det QL teoretiserer seg frem til?

 

Litt krøkkolainen formulert, men håper dere skjønner hva jeg mener :)

 

Fra venstre, 89mm (Max COL magasin) - 90mm (Max COL kammer)- 94mm (optimal COL??)

DSC_0202.jpg

 

Edit: La til et bilde.

Link to comment
Share on other sites

Du er klar over at friflukt øker når du har skutt litt? så i stedenfor å brotsje ville jeg heller beholdt kort friflukt å tattt tida til hjelp.

(men det er meg)

Er redd den tida kommer til å bli lang? Jeg har nå skutt 700 skudd i min 6,5-284 win, Douglas pipe 26" snurr 1:8.

Norma Diamond line 130gr satt i bommene, øking friflukt: 0,5mm.

Norma Oryx 156gr satt med 0,5mm friflukt, øking friflukt: 0,7mm.

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt. 0,5-0,7mm på 700 skudd gir vel ca 1 mm pr 1000 skudd.

1mm økning i friflukt med 6,5x55 løpene mine pr 1000 skudd er ikke uvanlig(det øker utover i løpslevetiden). Å jeg tror en 300 magnum som brenner masse tregt krutt vli spise mer av bommene enn feks en 6,5x55 med mye mindre krutt....

Men det kommer jo an på hvor mye man skyter da....

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo ikke 6,5-284 win 6,5x55 da!

6,5-284 er jo kjent for å være en (løpsbrenner) med mye saktebrennende krutt i ladingen, og mange hevder att 2000 skudd er maks før pipa er ferdig.

Kanskje jeg har fått ei god pipe som tåler mer?

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt. Kommer an på hvor hardt man lader.

Å 700 skudd er jo ikke akkurat allverden, det har jeg skutt den siste mnd i pipa mi ;)

 

Som sagt er min erfaring at friflukten øker i gjennomsnitt 1 mm pr 1000 skudd(i 6,5X55) men det er mindre i bynnelsen og mer på slutten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at ei 300wm pipe er ferdig lenge før du har slitt kulekonen så mye at du får 4mm lenger COL ;)

 

Ingen flere som tror eller mener noe om fordeler/bakdeler ved å øke patronvolumet?

 

Er det ikke mer enn marginal hastighet å vinne på det?

 

Kan man risikere å få dårligere presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er veldig lite å vinne. Det sto en artikkel i Rifle Shooter om dette for en tid tilbake og jeg mener å huske at det var konklusjonen. .300 Win Mag var valgt der også, mest på grunn av all pepper denne har fått for kort hals og dypt satte kuler.

Link to comment
Share on other sites

Kan man risikere å få dårligere presisjon?

Ja.

Eller bedre presisjon.

Det vet man kun når man har prøvd ;)

 

Forresten vet jeg ikke hvor mange skudd du forventer av en 300winmag pipe, men 4 mm lengre friflukt er nok neppe mer enn et par tre tusen skudd unna. å brosjer du til perfekt 0-friflukt nå så har du 1mm+ friflukt om 500-1000 skudd...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at ei 300wm pipe er ferdig lenge før du har slitt kulekonen så mye at du får 4mm lenger COL ;)

 

Ingen flere som tror eller mener noe om fordeler/bakdeler ved å øke patronvolumet?

 

Er det ikke mer enn marginal hastighet å vinne på det?

 

Kan man risikere å få dårligere presisjon?

Etter det vi har lest om i denne tråden om pipeslitasje etter så så mange skudd etc. har du vell ikke så mange valg igjen? Hvis du ønsker 4mm lenger COL. La bare en kompetent børsemaker gjøre jobben, og du blir nok fornøid med dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips leon!

 

Det står nå fabrikkpipe i børsa og for all del, den går uforskammet godt, men denne vil jo etter noen tusen skudd gi tapt. Planen da er å korte den inn litt i begge ender,

maskinere på nytt og se om den holder et par tusen til. Om ikke så blir det å sette inn ei tung matchpipe av ett eller annet slag...med kammer for 94mm COL :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...