Jump to content

Baikal som låser seg ved bruk av magnum


torbl

Recommended Posts

Jeg har en gammel baikal 12/76 som jeg har brukt som "slaskevåpen" til sjøjakt, gåsejakt, osv osv. I det siste har det imidlertid oppstått et lite problem som kanskje noen kan hjelpe meg med:

 

Når jeg bruker magnumskudd i den, låser hagla seg rett og slett for skudd nummer to! Jeg får ikke noe klikk, avtrekkeren lar seg bare ikke trykke inn overhodet. Når jeg bruker normal ammo, har andreskuddet gått av som normalt (hittil i hvert fall). Dette er selvsagt noe kjedelig, ettersom det gjerne er gåsejakt jeg bruker børsa til, og jeg vil gjerne kunne bruke magnum.

 

Dette er en baikal O/U med enkel avtrekker, og hvor du velger løp ved å skyve avtrekkeren framover.

 

Er det noen som får en opplevelse av "AHA! Dette problemet kjenner jeg til, og det fikser du lett selv"?

Hvis jeg leverer børsa til børsemaker vil det nemlig koste mer bare å se på hagla enn hva den er verd. Alternativet til å reparere selv er derfor heller å bare kjøpe ny hagle og destruere denne......

Link to comment
Share on other sites

"Magnumskudd" i ei 12/76? For ordens skyld:

Jeg håper du da snakker om 12/76 patroner og ikke noe med lengre hylser. Hvis du mot formodning skyter noe med lengre hylse enn 76mm, skift til rett ammo og prøv igjen.

 

Dersom problemet er der med ammo som hagla er konstruert for å tåle, så har du enten dritt eller slitasje/brekkasje ett eller annet sted i løpsveksle-mekanismen. Denne mekanismen drives av rekylen, dermed kan den oppføre seg annerledes med magnumpatroner som gir mere rekyl. Dersom du skyter ett skudd og så forsøker å skifte løp manuelt, funker det da? Eller er det ikke mulig å få satt avtrekket i rett posisjon etter rekyl? Blir avtrekkeren stående midt mellom to innstillinger etter rekyl?

 

Jeg ville ha forsøkt å plukke den fra hverandre og grundig pusse all leamikken, og samtidig inspisere nøye mtp rust eller andre skavanker. Med mindre noe er brukket eller på annen måte skadet, så er det ikke usannsymlig at en grundig puss og lett smøring vil ordne problemet. Hvis det må børsemakerjobb til, så er det nok vel så rimelig å kjøpe ei "ny" gammel hagle av samme modell.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Med "magnum" mener jeg selvsagt 76mm, noe som den er kamret for og har skutt problemfritt med i mange år.

 

Får bare pusse og rense det jeg er kar om. Litt av problemet er jo at for å teste om ting fungerer må jeg jo dra på skytebanen og brenne av 2 stk. magnum jaktskudd. -Det kan jo bli noget kostbart i lengden.

Føler liksom at tilliten er brutt med hagla. Kanskje den fungerer et par ganger på skytebanen, men fungerer den neste gang på jakt.....? :cry:

 

Får se om det ikke kanskje blir en ny, gammel hagle likevel.......

Link to comment
Share on other sites

vømmøl, det våset fra gåsejegeren skal du ikke henge deg så mye opp i. (om trykk og baikal)

 

Argh, jeg hater slike teite feltrykter

 

Trykket i patronen har fint lite med vekslingen mellom løpene å gjøre. Rekyl har nok litt å si og det er jo indirekte et resultat av trykk og vekt på ladningen. men jeg tror som andre at det er en god puss som trengs. Eventuelt så er dingsebomsen som sjalter mellom løpene så slitt, at den sprettet over og tilbake med magnum rekyl.

Personlig foretrekker jeg en avtrekker pr løp...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...