Jump to content

.338 OAM, en villkatt på 8x68S hylsa.


Arrowmaker

Recommended Posts

Bamrud har en utmerket artikkel om villkattpatroner på portalen, så jeg nevner bare det generelle i en fart for å gå over til min villkatt spesielt.

Villkatting av patroner har foregått i over 100 år og over 6000 forskjellige navngitte villkatter eksisterer i dag, så det har vært og er en livlig aktivitet. Generelt kan man si at villkatting er å forandre kaliber og eller form på eksisterende patronhylser. Formålet er som regel å lage en patron som dekker et behov ikke allerede dekket av fabrikkpatroner. Dette kan være for eksempel presisjon og hastighet eller ønsket om rett og slett lage en patron til eget bruk. Av naturlige grunner så vet vi jo ikke hva andre sysler med til enhver tid så mange villkatter har endt opp nesten identiske med hverandre. Mange villkatter har blitt så populære at ammunisjonsfabrikkene har gitt dem en offisiell status, 22-250, .257 Roberts, .25-06 og .35 Whelen for å nevne noen.

Enkelte entusiaster velger å se på villkatting som hjemmeladerens svenneprøve, mens andre (og kanskje mer fornuftige) himler med øynene og synes dette er galskap. Hva det betyr for meg kan kanskje best illustreres ved historien om mannen som hadde vært på byen og scoret hos en dame av den mer garvede sorten, type a Mary, Lakkegatas rose. Vel inne på hotellrommet og etter at tekstilene er fjernet ser dama på mannen, som etter hennes mening ikke er tilstrekkelig utstyrt down south og utbryter sarkastisk: Hvem i all verden har du tenkt å tilfredsstille med den der? Mannen ser noe forundret opp, setter pekefingeren mot sitt eget bryst og svarer lykkelig, meg selv!

 

Nåvel, som nevnt trenger en villkatt en eksisterende hylse som basis.

I tredveårenes Tyskland jobber Schuler ved Agust Schuler Waffenfabrik i Shul med å konstruere en høyhastighets jaktpatron som skulle passe i Mausers M98 system. Resultatet ble 8x68S, en helt ny patron som ikke var basert på noen andre patroner. Riktig nok er krave og hodemålene til 8x68S skummelt nærme målene på .30 Newton, en patron introdusert i 1913 og sist produsert i ca 1938. Så får de som vil spekulere i om Shuler kjente til og ble inspirert av Newtons patron, men jeg har ikke sett eller lest noe som skulle indikere dette.

Dimensjonene på 8x68S er 13,0 mm over kraven, 13,3 mm over hodet og 67,5 mm lang. Den gir en 13g kule 925 m/s og maks trykk er 440 MPa. OAL eller total lengde på patronen er oppgitt til 87mm. Patronen i sin originale form dekker bruksområdet til alle kaliber 30 magnumene, og også .338 Win Mag. 8x68S er en ikke mye omtalt patron, men de som har oppdaget og bruker denne er godt fornøyt, for ikke å si bent fram entusiastiske, og med god grunn.

På våren i 1939 introduserte RWS 8x68S patronen på markedet, men allerede samme høst brøt annen verdenskrig ut. Resten er historie, som de sier, men verden så nå annerledes ut og det fikk følger for sivil tysk ammunisjonsproduksjon i den forstand at fokuset ble rettet mot Engeland og USA og tyske patroner ble sendt på en vandring i skyggenes dal. Produksjonen av 8x68S startet ikke igjen før 1957 og stort sett alt som foregikk av patronutvikling og villkatting skjedde i USA. 30-06 hylsa, og hvis mer ytelse var ønsket, .375 H&H hylsa, var de som ble mest benyttet og disse ble klemt ned, utvidet og knadd i alle retninger.

 

Jeg mener det må ha vært mot slutten av 80 tallet og utover i 90 at belteløse patroner med høy (magnum) ytelse begynte å komme for fullt. Helt hvorfor dette skjedde vet jeg ikke, men det var nok flere faktorer. Økonomien var forholdsvis god og nye produsenter av såkalt semi-custom våpen dukket opp. Disse så vel muligheten av å promotere seg selv og sine produkter med egne patroner.

Magnum mania herjet som en pandemi i jakt og våpenkretser og for mange var hastighet og energi konge.

Det var heller ikke så mye mer man kunne gjøre med beltehylsa til H&H. Manges øyne falt da på .404 hylsa, den var litt større i kraven og hodet og en snau mm lenger enn beltehylsa, så patroner basert på denne kunne gjøre alt og mer til enn man kunne oppnå med H&H hylsa.

Så skulle jo disse patronene promoteres og selges. Høy hastighet og energi var gode argumenter, men noen følte nok også behovet for å påpeke de belteløse patronenes tekniske overlegenhet. Nå var det beltet som skapte all mulig trøbbel for skytteren og hjemmeladeren, både mating og romslige toleranser foran beltet var argumenter som ble brukt. Ingen så ut til å huske at disse hylsetypene hadde levd side om side i fred og fordraglighet siden 1904. Men sånn er det jo med markedsføring og ikke minst våpenskribenter som både må produsere og skape interesse.

 

 

Av forskjellige grunner valgte jeg 8x68S som utgangspunkt for min 338 OAM. Brotsjer og tolker ble bestilt fra JGS. Både grov og fin brotsj, der grovbrotsjen var dimensjonert for å lage sizerdie. Etter hvert har jeg anskaffet et diesett fra Redding.

Våpen til prosjektet ble en Winchester M70 Classic Featherweight i .270 Win. Denne ble slaktet til formålet. Støtbunnen i bolten ble åpnet og utdrageren justert til den nye patronen. Jeg ville ha mulighet til å benytte hele kassas lengde, så utkasteråpningen ble utvidet ca 5,5mm bakover, utkasteren kortet inn tilsvarende og avstandsduppeditten i magasinet ble fjærnet. Komplikasjoner dette medførte var at jeg måtte borre og gjenge nye hull til kikkertmontasjen i bakre bru. En 26” Border pipe ble brotsjet og montert og det hele beddet i en McMillan Classic stokk. Stokkfinish er krympelakk.

2yl60d0.jpg

wl97ux.jpg

 

Hylseforming foregår som følgende.

Hylsehalsen blir necket opp til 338 i en Sinclair expander die.

 

Etter å ha fjernet utstøter og expander fra FL dia blir hylsa presset. Grunnen til at expanderen er fjernet er at det nå danner seg en ring innvendig i hylsehalsen der den opprinnelige skuldra nå er flyttet noe tilbake. Dette igjen på grunn av tykkere gods i skuldra. Den ringen vil hindre expanderen å komme ut igjen på fornuftig vis.

 

For å fjerne ringen i halsen freser jeg den vekk med en spesialslipt fres på 8,35mm i en Forster trimmer. Samtidig korter jeg ned hylsa til 67mm. Det gir hylser på ferdig lengde 66,55mm etter skyteforming.

 

Så utvider jeg halsen igjen. Dette gjør jeg med karbidexpanderen i dia. Det blir selvfølgelig feil vei, men går greit med litt forsiktighet.

 

Siste steg er ladning og skyteforming.

2pr5jc4.jpg

14ng48l.jpg

2hfuk1u.jpg

9hjdw2.jpg

Fra venstre 8x68S, .338 OAM og .338 Win Mag.

 

Skuldra ser noe maltraktert ut før skyteformingen og pokker vet hvor den stopper i kammeret, men med FL dia justert så den har kontakt med hylseholderen må jeg bruke litt makt på hevarmen for å lukke. Da holder ting seg på plass under avfyring uten å måtte sette kula i bommene.

Formålet med patronen var ganske enkelt å lage en .338 belteløs jaktpatron med magnum ytelse. Hylsa rommer 90,7 grain vann (RWS hylse). Det skulle gi ca 7,87% større volum enn .338 Winchester som rommer 84,6 grain vann (RP hylse). Det er lett å bli grepet av fartsdjevelen og også få drømmer om å havne i villkattenes ”hall of fame”, men jeg har valgt å holde meg konservativt under rødfeltet. Hylsa har volum til å prestere i overkant av .338 Win Mag og det er egentlig godt nok. Med 225gr kuler lukter den på .340 Wby hastigheter. Når du lader for en villkatt er det umulig å vite nøyaktig hvilke trykk du opererer med. Selv med strekklapper har du ikke noe referansepunkt å gå ut fra så det blir i beste fall en indikasjon brukt sammen med kronografen. Hylsehode ekspansjon kan også til en viss grad måles, men når vi snakker om å måle tusendels mm hører dette hjemme i et målelaboratorium med kontrollert temperatur og folk i hvite frakker og ikke på et laderom.

10rj13n.jpg

Om en vil måle hylsehodeekspansjon er denne dingsen fin til det.

 

Hylsene er jo den dyreste komponenten i en patron. Det tar ca 12 forskjellige operasjoner å lage en hylse og i mitt tilfelle fem til, så de er vel verdt å ta vare på. For å illustrere poenget låner jeg en liten historie fra Ken Howells bok om Custom patroner.

En noe forvirret besøkende spør bonden hvorfor en av grisene hans har et trebein.

La meg fortelle deg om den grisen, sier bonden. Da huset tok fyr kom grisen seg ut av bingen, vekte meg og kona, ledet oss ut av huset gjennom røyk og flammer, og gikk forsyne meg inn igjen å hentet alle de viktige papirene mine pakket inn i et vått håndkle.

Å da ble den skadet?, spør den besøkende.

Å nei da, sier bonden. En annen ting om den grisen. Da traktoren veltet og klemte meg fast hørte grisen ropene mine. Den kom løpende ut på jordet, gravde unna jord fra beinet mitt og drog meg løs fra traktoren.

Å, så det var da den ble skadet?

Nei, nei, nei. En annen gang så---

OK, OK brøt den besøkende av. Dette er litt av en gris! Men vær så snill, hvorfor har grisen et trebein?

Åh vel, sier bonden, du spiser bare ikke en gris som dette på en gang!

 

Så moralen er altså, ta godt vare på hylsene og utsett dem ikke for trykk de ikke er beregnet på. Dette gjelder jo for alle hylser uansett.

 

Etter hvert har det kommet flere norske villkatter basert på 8x68S hylsa. Kanskje de som har dem, hvis de leser dette, kunne følge på og gi en presentasjon av sin patron i denne tåden?

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter på presentasjoner av andres villkattkreasjoner på 8x68S hylsa (håper de kommer), kan jeg jo ta min .300 OAM versjon. Les første post en gang til. Hopp over første trinn i hylseforminga, gå til sizing i FL dia. Bytt ut innvendig hylsehalsfres med en på 7,46mm. Og det var det :D .

Ferdig hylse har samme volum som en .300 Win Mag og da selvfølgelig samme ytelse.

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter på presentasjoner av andres villkattkreasjoner på 8x68S hylsa (håper de kommer)

De kommer Ole! Jeg har ikke stort å skrive om min, men jeg må sette meg ned å gjøre det, og det er det for fint vær ute til å gjøre nå. :mrgreen:

 

Meeeneh. Snart er det en 7mmX68 som kommer til å smelle i hjortelia. Håper den blir behørlig presentert i denne tråden (også) :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Meeeneh. Snart er det en 7mmX68 som kommer til å smelle i hjortelia. Håper den blir behørlig presentert i denne tråden (også) :wink:

 

Tror jeg bare er løse rykter, for denne "røverhistoria" har gått lenge nå. :lol::wink:

 

MEGET bra tråd! :D

Link to comment
Share on other sites

Bare sett i gang pejo, det er enda en del å ta av for villkatting :D

 

Enig i det Finn Ole, været er egentlig for fint til å sitte inne å skrive om patroner. Men noen har tydeligvis ikke skjønt det :oops::lol: .

 

Den 7mm'n du og Buster snakker om er vel den 7x68 Kroll/Maral?

 

Ellers begynner det å bli noen villkatter på 8x68S hylsa. I følge Wikipedia, 7mm og .30 kaliber Boo Boo som visst nok har tatt hjem noe heder og ære i 1000 yard skyting. 7mm og .30 HV. Dette er amerikanere. I Europa, foruten de Norske så er det en .30 Kovacs fra 1996. Dette er visst en utblåst versjon med 40 grader skulder. Så her burde kankje noen redigere wikipedian. Mine er fra 1990 8) . En .300 Styria Magnum. Denne er kun kortet ned til 65mm, ellers er resten som originalen.

.375 Hölderlin er blitt CIP godkjent og teller ikke lenger med blandt villkattene :( . Det er vel også en som kun er necket opp uten fler forandringer.

7mm er vel i praksis det minste kaliber man bør gå på, i hvert fall hvis man er opptatt av en velbalansert patron. Ellers er .400 kaliberet ledig ser det ut som. Noen som vil prøve seg? 8)

Link to comment
Share on other sites

 

Meeeneh. Snart er det en 7mmX68 som kommer til å smelle i hjortelia. Håper den blir behørlig presentert i denne tråden (også) :wink:

 

Tror jeg bare er løse rykter, for denne "røverhistoria" har gått lenge nå. :lol::wink:

 

MEGET bra tråd! :D

Du har bare godt av å bli holdt på pinebenken litt, Arild! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...