Jump to content

Importere Ammo selv ?


specialops

Recommended Posts

Hei.

 

Lurer på om det er lov å importere ammo selv? Feks fra USA uten å ha våpen butikk bevilging, men til eget forbruk? tenker på rifle,pistol og hagle kaliber. mener jeg har hørt at dette er lov?

 

Fint om noen kan dele sine kunskaper rundt dette.

 

Takk :D

Link to comment
Share on other sites

Enkelt råd - glem det. All tid du som enkelt person bruker på dette er bortkastet så sant du ikke skal kjøpe svært betydelige mengder. Papirarbeidet, lisenskostnader og ikke minst frakt spiser opp alle eventuelle besparelser du vil ha på dette. Du må påregne startkostnader på ca 30 000,- før du har kjøpt et eneste skudd, så glem dette først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt råd - glem det. All tid du som enkelt person bruker på dette er bortkastet så sant du ikke skal kjøpe svært betydelige mengder. Papirarbeidet, lisenskostnader og ikke minst frakt spiser opp alle eventuelle besparelser du vil ha på dette. Du må påregne startkostnader på ca 30 000,- før du har kjøpt et eneste skudd, så glem dette først som sist.

 

 

Ammo vet jeg ikke,men importerer 90% av kuler sjøl blir litt under halv pris i forhold til her i norge. Importørene tjener FETT på oss skyttere å hjemmeladere. Rart at norma hylsene blir under halve prisen når de blir hentet i usa. Det eneste som blir like dyrt er scenar kuler, på grunn av moms å frakt

Link to comment
Share on other sites

Enkelt råd - glem det. All tid du som enkelt person bruker på dette er bortkastet så sant du ikke skal kjøpe svært betydelige mengder. Papirarbeidet, lisenskostnader og ikke minst frakt spiser opp alle eventuelle besparelser du vil ha på dette. Du må påregne startkostnader på ca 30 000,- før du har kjøpt et eneste skudd, så glem dette først som sist.

 

30.000kr?

 

hørtes litt vell stivt ut.. ikke det at det ikke kan stemme, men om du da er feks ute i verden og reiser med børsa di, på jakt tur. kjøper mye ammo der du er , si 5000skudd. og vil sende dette hjem som privat person. er det til noe hinder? 5000skudd er ikke så mye. en medium kasse. mener at en jeger gjorde dette hjem fra USA for noen år tilbake. Så sant han hadde børsa med våpen kort i det kaliberet ammoen var i. Har vert i usa, og ammoen koster 1/6 av hva det gjør her hjemme. det utgjør noen tusen kroner det i visse kalibre...

 

trodde det ikke var samme papir mølle for import på ammo som for våpen. og lisensen ikke i samme pris klasse da...

 

Har en kamerat som bor I USA, og er Amrikaner, han kommer titt og ofte til Norge for jakt. Han mente det ikke var den største utfordringen og søke state department om å få sende avgårde mer den 200 skudd...hm..

Link to comment
Share on other sites

Enkelt råd - glem det. All tid du som enkelt person bruker på dette er bortkastet så sant du ikke skal kjøpe svært betydelige mengder. Papirarbeidet, lisenskostnader og ikke minst frakt spiser opp alle eventuelle besparelser du vil ha på dette. Du må påregne startkostnader på ca 30 000,- før du har kjøpt et eneste skudd, så glem dette først som sist.

 

 

Ammo vet jeg ikke,men importerer 90% av kuler sjøl blir litt under halv pris i forhold til her i norge. Importørene tjener FETT på oss skyttere å hjemmeladere. Rart at norma hylsene blir under halve prisen når de blir hentet i usa. Det eneste som blir like dyrt er scenar kuler, på grunn av moms å frakt

 

Ja det gjør jeg selv også,importørene må tjene godt mener jeg og, for jeg sparer selv opp til 65% når jeg tar inn hylser og kuler selv den fra her hjemme. Feks. billigst ammo i 7,62x51 jeg kommer over her hjemme er ca. 5 kr skudd. 50 skudds pakke utgjør kjapt 250kr. Har selv sett pakker til 15 dollar for 50 skudd i USA. altså ca. 75kr. det er penger å spare på større partier, det spørrs bare hvor mye en får importere. vet at butikker ikke liker tanken av at private skal starte selv, da myster de jo fortjenesten.

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo tydelig at dette vet jeg ikke noe om så da er det bare å sette igang.

 

Skal ikke bort fra du møter et par hindringer på veien når det er snakk om ADR gods med fareklasse 1.4S. Pakkefirmaene formelig kaster seg over muligheten til å la alt annet stå igjen....Og jeg håper vedkommende som sier han order dette lett for deg har god tid på timeplanen framover. Han kan se fram til en lang ferie på statens bekostning. Å ta med eget hjem og sende for andre er to rimelig forskjellige ting.

 

Insinuasjonen om butikker å fortjenesten som forsvinner og andre tilsvarende utsagn kan dere med fordel holde for dere selv. I tilfeller der en spør om råd og får det hjelper det lite å hugge hodet av budbringeren. Blir som vedkommende på SL som absolutt ville ha en Savage 24 kombi og mente 7000,- var alt for mye. Det var før fraktregningen på 3500,- med SAS landet på bordet og vips endte jernet opp på 9000,- istedet.

 

Så på tross av at jeg er en gribb som gjør alt for å flå dere forbrukere for mest mulig, så var faktisk rådet ærlig ment. Og akkurat dette anser jeg å inneha relativt god kunnskap om gangen i.

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo tydelig at dette vet jeg ikke noe om så da er det bare å sette igang.

 

Skal ikke bort fra du møter et par hindringer på veien når det er snakk om ADR gods med fareklasse 1.4S. Pakkefirmaene formelig kaster seg over muligheten til å la alt annet stå igjen....Og jeg håper vedkommende som sier han order dette lett for deg har god tid på timeplanen framover. Han kan se fram til en lang ferie på statens bekostning. Å ta med eget hjem og sende for andre er to rimelig forskjellige ting.

 

Insinuasjonen om butikker å fortjenesten som forsvinner og andre tilsvarende utsagn kan dere med fordel holde for dere selv. I tilfeller der en spør om råd og får det hjelper det lite å hugge hodet av budbringeren. Blir som vedkommende på SL som absolutt ville ha en Savage 24 kombi og mente 7000,- var alt for mye. Det var før fraktregningen på 3500,- med SAS landet på bordet og vips endte jernet opp på 9000,- istedet.

 

Så på tross av at jeg er en gribb som gjør alt for å flå dere forbrukere for mest mulig, så var faktisk rådet ærlig ment. Og akkurat dette anser jeg å inneha relativt god kunnskap om gangen i.

 

Snakker om å vise imponerende tålmodighet :lol: (Dette er overhodet ikke ironisk ment)

Jeg tror jeg hadde nøyd meg med "Whatever, dude" :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg støtter sauer150 her, driver selv en liten butikk og det er ikke rare bevegelsen innen byråkratiet før tusenlappene fyker! Så jeg ber alle som en om å starte import til seg selv eller å bli grossist eller hva dere måtte ønske jeg ,kommer garantert til å handle av dere som får alt inn til priser som ingen andre klarer...

Link to comment
Share on other sites

har forståelse til dere to som driver butikk, og deres meninger rundt alt dette, høres mer ut som dere forsøker å sortmale den å forklare, pga dere jobber i bransjen, og driter dere selv på leggen ved å gjøre det.

Og det forstår jo vi alle som ikke driver butikk, hvorfor skulle dere mene at privat personer skulle ha noe å tjene på å importer selv når en har butiker til å handle i her hjemme på sekundet, og ikke måtte vente i en evighet.

 

For min del kan jeg vente, det er kun det første lasset som blir å vente på, etter det er det bare å ha jevnlig inne bestilinger slik en tar høyde for neste vente tid. her i denne tråden var det ikke tanken å gjøre butikker happy, det er nettopp for å få ammo billigere selv, og da er det forbrukeren jeg tenker på i denne tråden. Det er likt som med annet, utrolig mange kjøper utstyr til rigger og praktisk fra andre land privat den å ta det fra butikken 100meter fra døra si. Når det blir 50% billigere, så forstår jeg godt at milijøet gjør det mer og mer.

 

Kan spørre seg selv ja, hva er vittsen med å drive butikk da, men ærligheten er at noen butikker tar seg godt betalt, og priser seg litt ut forholdt til andre. Skytesporten er litt spesiell der vil jeg si.

 

Setter pris på din ærlighet stormåse. men om det ikke svarte seg for deg å kjøpe ammoen og selge den igjen hadde du nok aldri gjort det. vet det er skyte klubber her i landet som tar inn store partier selv, og selger det ut til klubb medlemer til å måtte bruke opp på treningen der og da, de betaler inkjøp priser + 10% for å dekke frakt utgiftene, klubben tjener ingenting, men tjener på forvaltningen og gjør det mulig for ungdommene å drive sporten fram. Ikke mange 16åringer eller yngre som har råd til flere tusen kroner mnd etter mnd.

 

Skal ringe forvaltnings kontoret og sjekke ut mer, hva det kreves her hjemme av import, og høre hva det kreves for export, fint om noen fortsatt har info å komme med andg. dette...

Link to comment
Share on other sites

Sorry specialops... Din tankegang er like naturlig som den er egosistis.. Man skal ikke drive butikk lenge

her i Norge før man skjønner at det faktisk er ganske så høye driftskostnader som driver prisen opp..

Land du sammenligner med har langt lavere personalutgifter, skatter og avgifter enn hva vi har her hjemme. + at skytesporten/jakt her hjemme er en ganske smal sport med begrenset omsettning. Dette medfører bla dårligere innkjøpsavtaler osv-osv.. Ergo dyrere priser...

Du kan ikke sammenligne en skytterklubb mot en bedrift som faktisk har som mål å tjene penger på sin virksomhet.. Dersom alle skulle følge ditt resonoment, ville dette medføre at vi står uten våre lokale butikker.. og ALL kjøp ville måtte foregå over nettet. Jeg for min del vil heller betale noen kroner ekstra for å fortsatt ha min lokale butikk, full av spennende varer, samt å kunne snakke med kvalifiserte folk...

 

Prøv å sjekk opp regnskaps-tallene til diverse Jakt/frilufts butikker, kontra din lokale matbutikk... Så ser du fort hvor grådige de er i ammo-sjappa.. Eller enda bedre, start din egen Jakt/våpen butikk, så snakkes ved neste årsoppgjør... Lykke til...

 

OG NEI, jeg driver ikke næring, men har gjort tidligere....

 

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Nei vi driter ikke på leggen, jeg handler selv hvor det er billigst, alle gjør det så det er ikke for sette i gang en stor diskusjon om grådighet hos oss som selger eller ikke. Det som er viktig å påpeke er at enkelte ting som er ganske "rett frem" slik som kuler, en sierra kule er lik dårlig/god alt etter, uansett hvor du kjøper den. Skjønner?

 

Disse varene krever ikke all verden av kunnskap og heller sjelden med reklamasjoner som selger/produsent må ta på sin kappe. Derimot andre kapital varer bør være vesentlig dyrere her til lands for at det skal lønne seg, fort gjort å svi fingrene sine. Ryker noe som du må sende inn til USA har du en lang prosess før du får utbedret feilen og ergo spolert bruken av eventuelle varen.

 

Et annet aspekt som bør belyses er at det skal være en viss balanse mellom kunnskap bak disk og vareutvalg samt priser på produkt.

Nå skal ikke jeg kaste stein i glasshus, (dette er bare min mening) men det er her flere lokal butikker gjør feil, (hvorfor de gjør feil er mange faktorer, bla handelslekasje osv laaang diskusjon utrednig som vi opper over) de måker på med priser gjerne over veilpris fordi de selger så lite av det at når de først selger det så skal de ha DB over snittet... en annen ting er at lokale (her i distriktet- forholder til det jeg vet) butikker gjerne må bestille varen allikevel, (da har de i vært fall tapt konkurransen med nettbutikker) i tillegg pga av dårlig vareutvalg, deretter MÅ de ha veilpris (ergo har de ikke sjangs til å konkurrere med nettsalg) for varen på grunna av dyr frakt osv... Dette blir en ond aks som gjør at de priser seg rett og slett ut.

 

Du nevner skytesporten som en kritisk masse når det gjelder pris osv. Det blir dyrt for ungdommer som ikke har all verden å rutte med. Ja det er tøft, helt klart.

Men hvorfor skal det være en så sinnsykt dårlig avanse på skytevåpen/krutt/kuler osv? (hvorfor selges det sjelden et våpen til veilpris? ) Er denne snevre gruppe betatt av dette eller? For denne samme gruppe kjøper klær/sko til samme leverandør til nesten dobbelt avanse av det kulepakken på 300kr koster, jakke til 1500 er ok?? men ikke kuler? Forstå det den som kan....

Våpen og tilbehør (kuler og ladeutstyr osv.. ) er det sinnsykt dårlig DB på... Tall vil jeg selvfølglig ikke ut med men tenk dere heller om neste gang dere kjøper dere et klesplagg om det så er til jakt/skyting eller hverdags.

 

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med importen av ammunisjon osv, når du vet mere vil jeg veldig gjerne bli informert om status angående dette "problemet".

Link to comment
Share on other sites

Sorry specialops... Din tankegang er like naturlig som den er egosistis.. Man skal ikke drive butikk lenge

her i Norge før man skjønner at det faktisk er ganske så høye driftskostnader som driver prisen opp..

Land du sammenligner med har langt lavere personalutgifter, skatter og avgifter enn hva vi har her hjemme. + at skytesporten/jakt her hjemme er en ganske smal sport med begrenset omsettning. Dette medfører bla dårligere innkjøpsavtaler osv-osv.. Ergo dyrere priser...

Du kan ikke sammenligne en skytterklubb mot en bedrift som faktisk har som mål å tjene penger på sin virksomhet.. Dersom alle skulle følge ditt resonoment, ville dette medføre at vi står uten våre lokale butikker.. og ALL kjøp ville måtte foregå over nettet. Jeg for min del vil heller betale noen kroner ekstra for å fortsatt ha min lokale butikk, full av spennende varer, samt å kunne snakke med kvalifiserte folk...

 

Prøv å sjekk opp regnskaps-tallene til diverse Jakt/frilufts butikker, kontra din lokale matbutikk... Så ser du fort hvor grådige de er i ammo-sjappa.. Eller enda bedre, start din egen Jakt/våpen butikk, så snakkes ved neste årsoppgjør... Lykke til...

 

OG NEI, jeg driver ikke næring, men har gjort tidligere....

 

 

Mvh Søren

 

Du tok bladet fra min munn;-) du er inne på noe vesentlig her, faktisk ikke bare vesentlig men fakta!

Link to comment
Share on other sites

Nei vi driter ikke på leggen, jeg handler selv hvor det er billigst, alle gjør det så det er ikke for sette i gang en stor diskusjon om grådighet hos oss som selger eller ikke. Det som er viktig å påpeke er at enkelte ting som er ganske "rett frem" slik som kuler, en sierra kule er lik dårlig/god alt etter, uansett hvor du kjøper den. Skjønner?

 

Disse varene krever ikke all verden av kunnskap og heller sjelden med reklamasjoner som selger/produsent må ta på sin kappe. Derimot andre kapital varer bør være vesentlig dyrere her til lands for at det skal lønne seg, fort gjort å svi fingrene sine. Ryker noe som du må sende inn til USA har du en lang prosess før du får utbedret feilen og ergo spolert bruken av eventuelle varen.

 

Et annet aspekt som bør belyses er at det skal være en viss balanse mellom kunnskap bak disk og vareutvalg samt priser på produkt.

Nå skal ikke jeg kaste stein i glasshus, (dette er bare min mening) men det er her flere lokal butikker gjør feil, (hvorfor de gjør feil er mange faktorer, bla handelslekasje osv laaang diskusjon utrednig som vi opper over) de måker på med priser gjerne over veilpris fordi de selger så lite av det at når de først selger det så skal de ha DB over snittet... en annen ting er at lokale (her i distriktet- forholder til det jeg vet) butikker gjerne må bestille varen allikevel, (da har de i vært fall tapt konkurransen med nettbutikker) i tillegg pga av dårlig vareutvalg, deretter MÅ de ha veilpris (ergo har de ikke sjangs til å konkurrere med nettsalg) for varen på grunna av dyr frakt osv... Dette blir en ond aks som gjør at de priser seg rett og slett ut.

 

Du nevner skytesporten som en kritisk masse når det gjelder pris osv. Det blir dyrt for ungdommer som ikke har all verden å rutte med. Ja det er tøft, helt klart.

Men hvorfor skal det være en så sinnsykt dårlig avanse på skytevåpen/krutt/kuler osv? (hvorfor selges det sjelden et våpen til veilpris? ) Er denne snevre gruppe betatt av dette eller? For denne samme gruppe kjøper klær/sko til samme leverandør til nesten dobbelt avanse av det kulepakken på 300kr koster, jakke til 1500 er ok?? men ikke kuler? Forstå det den som kan....

Våpen og tilbehør (kuler og ladeutstyr osv.. ) er det sinnsykt dårlig DB på... Tall vil jeg selvfølglig ikke ut med men tenk dere heller om neste gang dere kjøper dere et klesplagg om det så er til jakt/skyting eller hverdags.

 

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med importen av ammunisjon osv, når du vet mere vil jeg veldig gjerne bli informert om status angående dette "problemet".

 

Alle trenger klær, det er en nødvendighet å bruke penger på, butikker med klær trenges, mennesker er i alle fasonger og størelser, og klesplag bør prøves først. DEN ER GREI.

 

Ammo , da vet du hva kaliber du har og hva kaliber i ammo du trenger, vil du at ammoen skal gå bedre, lader du selv nettopp til de børrse. Men ammo er som røyk, det forsvinner like fort opp i røyk i luften, mine 1500kr jakker fordufter ikke i vinden.

 

Ja er enig at vi trenger butikker, men ammo er noe for seg selv, det er som å en røykpakke, den kommer aldri igjen. jakka kan gå i arv til minsten etc. vet hylsa kan lades igjen, men da trenger du alt lade utstyret, og dette koster også penger, og tar tid, for andre er tid=penger, så det er tap for andre igjen. jeg vet det er enkelte kalibre som ikke har så god fortjeneste, fks 22 har nærmest best har jeg hørt. men er jo rimeligst, men er for at det tas inn i så store partier. Jeg har nå ikke planer om å ta inn en hel kontainer, men om jeg sparer en liten tusen lapp, er jeg mer den fornøyd. den tiden en sitter å lader selv kan utrettes i pappir arbeidet heller.

 

men ja vi for se. Vet det er sikkert butikk eigere som føler seg tråkket på og provisert. det var nå ikke meningen i denne tråden. men takk for alle invendinger.

Link to comment
Share on other sites

Jo gjenbruk av klær er en ting men i dagens bruk og kast sammfunn stemmer ikke det helt, dessuten går våpen i arv, og hvorfor er det like dårlig avanse der? så du har ikke helt rett der.

Hvis du får skyttere som satser litt til å kjøpe ferdig rullings er du god;-) Syns jeg ser de godtar egenspredning på 30mm på 100m sånn helt uten videre? For eget bruk, til å skremme i hjel en og annen elg el. holder denne typen ammo, men da sliter du med megden du bør ta inn for at du skal forsvare investeringen du gjør for å få papir og avtaler i orden.

 

Du tråkker ingen på tærne, vi diskuterer på et saklig nivå og da er det lov å komme egene meninger.

 

Lykke til som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Jo gjenbruk av klær er en ting men i dagens bruk og kast sammfunn stemmer ikke det helt, dessuten går våpen i arv, og hvorfor er det like dårlig avanse der? så du har ikke helt rett der.

Hvis du får skyttere som satser litt til å kjøpe ferdig rullings er du god;-) Syns jeg ser de godtar egenspredning på 30mm på 100m sånn helt uten videre? For eget bruk, til å skremme i hjel en og annen elg el. holder denne typen ammo, men da sliter du med megden du bør ta inn for at du skal forsvare investeringen du gjør for å få papir og avtaler i orden.

 

Du tråkker ingen på tærne, vi diskuterer på et saklig nivå og da er det lov å komme egene meninger.

 

Lykke til som sagt.

 

tenkte på de som driver butikk, liker kanskje dårlig om privat personer setter igang og importerer selv. men ja, det er forskjell på folk. noen aksepterer helt ulike presisjoner på ammo, men igjen kan det ha mye å si om våpenet er bra eller ikke, har du dyr ammo men dårlig børrse, så er vell halve vittsen vekke, nå tenker jeg mest på ammo til mengde trening med 7,62x51 (308) kaliber i tankene. vet det kan skaffes mye billig nato ammo, men sevile låsekasser er ikke skåret sevilt til en militær hylse, det er derfor en har problemer med å få bolten opp uten å banke den opp litt. hva er det billigste du har fått tak på i 308, 3008, 22, 9mm, 12, 45acp. 223. ?

Link to comment
Share on other sites

Specialops, som jeg skrev forrige gang og denne gangen skal gjøre igjen, er at ammo fra USA er ikke noe du som privatperson kommer til å spare en eneste krone på. Til det er fraktkostnadene, papirarbeidet og alle de andre kostnadene ALT for høye til at det lønner seg i annet en store kvanta.

 

Du kan uten mer dikkedarier ta inn ammunisjon fra f eks Sverige ellerTyskland og det er ganske rett fram.

 

Du trenger et Norsk Import sertifikat, fås ved søknad til UD. For å få dette må du ha import tilltelse fra politiet.Deretter må du sende dette over til din leverandør i USA som skal søke DTC, Department of Trade Control om linsens på utførsel, for deretter å finne en befrakter som tar med ditt lille kvantum med på et allerede eksisterende lass. ADR gods sendes vanligvis kun i forseglede containere.

 

Så skal du vente noen måneder på ammoen du har forskuddsbetalt skal komme hit, for deretter å finne en speditør som kan lisenspliktige varer, få det inne batele dine avgifter før du kan begynne å bruke sakene.

 

Lenger oppe i tråden så jeg noen skikkelig bra regnestykker som tilsa 1/6 av prisen osv. Det var jo da selvfølgelig uten norsk mva, uten frakt og uten FET ( Federal Exise Tax/Våpenskatt ca 10%).

 

Som et eksempel kan det jo være greit å regne litt på dette. og en kan jo da ta en eksempel. Det bør jo være noe det går mengder av slik at en kan oppnå et vist volum. 1000 skudd uansett kaliber er bare surr å tenke på uansett hva det heter. Hva med 9mm ammo eller kanskje 22 ammo.

 

Av det jeg ser av distributør priser er going rate på billigste 22 ammo pr idag ca 8,00,- pakken ved bestilling av 100 kasser eller mer. Pr pall er det vanlig med 250 000 skudd.Altså 5000 pakker av 8 = 40 000,- Eller ca 0,16 øre stykket. Billigste her hjemme er vel omtrent 0,26,- pr stk inklusive mva. Ex mva er dette 0,208,-. Du skal altså få ordnet import, eksport, spedisjon, frakt og helst noen arbeidstimer du kunne jobbet overtid for og renter på pengene du ligger ute med i ca 6 måneder. Bare frakt av ADR container er pr idag ca 5000$. Med plass til 18 tonn eller 12 paller. 5000/12 = ca 2300 pr pall. 1 øre pr skudd ved frakt av hel container. Ved mindre kvanta kan du lett gange dette med 2. Vips var prisen over 18 øre. Så skal du betale en eksportagent minimum 200$. Et nytt snaut øre på prisen pr stykk. Så kommer spedisjon og fortolling her hjemme. Som regel ca 1500,- Nok om du ikke har avtale. Igjen 0,6 øre stykket i kostnad. = 0,19 pr stykk. Så skal du betale politiet for tillatelse nummer to.1% av faktura verdi igjen osv osv. Om du er heldig blir det like billig som å kjøpe dem her hjemme, er du uheldig å ikke finner akkurat de som kan det de driver med kan du risikere å aldri få sendt varene avgårde.

 

Regnestykket på annen volumammo som 9mm, 223 og 308 er ganske lik nettopp fordi dette er varer der VOLUM er det som eventuelt generer inntekt. Margin har lite eller ingenting med saken å gjøre. Den er på slike ting ofte nede på ca 10%

 

Jeg har verken på dette forumet eller andre lagt skjul på at det på enkelte varer er penger å spare og på noen ting betydelig med penger å spare og en får fort litt tenning under skalpen når det kommer en "fra gata" å påstår en ikke kan det en driver med og gjør alt for å "beskytte" egen kake. Det blir jeg lynforbannet av og mister kanskje litt gangsynet før en bør. Om det var tilfelle her vet jeg ikke, men om så var ber jeg om unnskyldning for det.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi lar det ligge der, sauer har gjort regnestykke, etter at tullingene kjørte fly i høyblokka over fjorden er det blitt vanskeligere og meget kronglete når det gjelder ammo mm.

 

Bare en siste ting som jeg faktisk har litt erfaring med er kjøpes ammo i børser, uansett om den er billig eller dyr spiller det ingen rolle, det som spiller en rolle er om børsa er gjort ordenlig! Ikke om den koster mye eller hva den heter.... man kan være kjempe heldig med ei billig børse og uheldig med ei dyr børse.

Kjøpes ammoens presisjonen kan være og er som regel fra kanskje godkjent til elendig åkke som! Har testet i rimelig mange børser og rimelig megde med forskjellig type ammo. Gjørund Lien er et ref. punkt mange har og har til dags dato ikke sett en type kjøpes ammo som samler... det ligger på ca 15-17mm og oppover, det er ikke god presisjon i mine øyne...

Link to comment
Share on other sites

Gjørund Lien er et ref. punkt mange har og har til dags dato ikke sett en type kjøpes ammo som samler... det ligger på ca 15-17mm og oppover, det er ikke god presisjon i mine øyne...

 

Gjørund Lien er en hyggelig mann det :D (Takk for sist hvis du leser dette)

Jeg har selv tatt opp noen viktige ting med han som blant annet presisjon i rifler.

Det er meget lite som skal til for at en slik ”våpentester” faktisk kan sørge for at veldig mange ikke kjøper et våpen grunnet hans tester på grunnlag av presisjon, men hva er god nok presisjon for en rådyr, hjort og elg jeger.

 

Hvor mye spredning skal man akseptere og hvorfor skriver ikke ”våpentesterne” at dette faktisk er et meget godt valg for jegeren, men ikke for deg som skal skyte hull i hull.

Tenk litt på det!

 

Sako 85 fikk mye juling i en test, men jeg har ikke opplevd noen av disse med mitt våpen!

 

MVH

Jan

Link to comment
Share on other sites

Specialops, som jeg skrev forrige gang og denne gangen skal gjøre igjen, er at ammo fra USA er ikke noe du som privatperson kommer til å spare en eneste krone på. Til det er fraktkostnadene, papirarbeidet og alle de andre kostnadene ALT for høye til at det lønner seg i annet en store kvanta.

 

Du kan uten mer dikkedarier ta inn ammunisjon fra f eks Sverige ellerTyskland og det er ganske rett fram.

 

Du trenger et Norsk Import sertifikat, fås ved søknad til UD. For å få dette må du ha import tilltelse fra politiet.Deretter må du sende dette over til din leverandør i USA som skal søke DTC, Department of Trade Control om linsens på utførsel, for deretter å finne en befrakter som tar med ditt lille kvantum med på et allerede eksisterende lass. ADR gods sendes vanligvis kun i forseglede containere.

 

Så skal du vente noen måneder på ammoen du har forskuddsbetalt skal komme hit, for deretter å finne en speditør som kan lisenspliktige varer, få det inne batele dine avgifter før du kan begynne å bruke sakene.

 

Lenger oppe i tråden så jeg noen skikkelig bra regnestykker som tilsa 1/6 av prisen osv. Det var jo da selvfølgelig uten norsk mva, uten frakt og uten FET ( Federal Exise Tax/Våpenskatt ca 10%).

 

Som et eksempel kan det jo være greit å regne litt på dette. og en kan jo da ta en eksempel. Det bør jo være noe det går mengder av slik at en kan oppnå et vist volum. 1000 skudd uansett kaliber er bare surr å tenke på uansett hva det heter. Hva med 9mm ammo eller kanskje 22 ammo.

 

Av det jeg ser av distributør priser er going rate på billigste 22 ammo pr idag ca 8,00,- pakken ved bestilling av 100 kasser eller mer. Pr pall er det vanlig med 250 000 skudd.Altså 5000 pakker av 8 = 40 000,- Eller ca 0,16 øre stykket. Billigste her hjemme er vel omtrent 0,26,- pr stk inklusive mva. Ex mva er dette 0,208,-. Du skal altså få ordnet import, eksport, spedisjon, frakt og helst noen arbeidstimer du kunne jobbet overtid for og renter på pengene du ligger ute med i ca 6 måneder. Bare frakt av ADR container er pr idag ca 5000$. Med plass til 18 tonn eller 12 paller. 5000/12 = ca 2300 pr pall. 1 øre pr skudd ved frakt av hel container. Ved mindre kvanta kan du lett gange dette med 2. Vips var prisen over 18 øre. Så skal du betale en eksportagent minimum 200$. Et nytt snaut øre på prisen pr stykk. Så kommer spedisjon og fortolling her hjemme. Som regel ca 1500,- Nok om du ikke har avtale. Igjen 0,6 øre stykket i kostnad. = 0,19 pr stykk. Så skal du betale politiet for tillatelse nummer to.1% av faktura verdi igjen osv osv. Om du er heldig blir det like billig som å kjøpe dem her hjemme, er du uheldig å ikke finner akkurat de som kan det de driver med kan du risikere å aldri få sendt varene avgårde.

 

Regnestykket på annen volumammo som 9mm, 223 og 308 er ganske lik nettopp fordi dette er varer der VOLUM er det som eventuelt generer inntekt. Margin har lite eller ingenting med saken å gjøre. Den er på slike ting ofte nede på ca 10%

 

Jeg har verken på dette forumet eller andre lagt skjul på at det på enkelte varer er penger å spare og på noen ting betydelig med penger å spare og en får fort litt tenning under skalpen når det kommer en "fra gata" å påstår en ikke kan det en driver med og gjør alt for å "beskytte" egen kake. Det blir jeg lynforbannet av og mister kanskje litt gangsynet før en bør. Om det var tilfelle her vet jeg ikke, men om så var ber jeg om unnskyldning for det.

 

Faktisk litt imponert, takk for infoen. lett og misforstå, når en ikke vet hvor kunskap rik en egentlig er. takk igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Gjørund Lien er et ref. punkt mange har og har til dags dato ikke sett en type kjøpes ammo som samler... det ligger på ca 15-17mm og oppover, det er ikke god presisjon i mine øyne...

 

Gjørund Lien er en hyggelig mann det :D (Takk for sist hvis du leser dette)

Jeg har selv tatt opp noen viktige ting med han som blant annet presisjon i rifler.

Det er meget lite som skal til for at en slik ”våpentester” faktisk kan sørge for at veldig mange ikke kjøper et våpen grunnet hans tester på grunnlag av presisjon, men hva er god nok presisjon for en rådyr, hjort og elg jeger.

 

Hvor mye spredning skal man akseptere og hvorfor skriver ikke ”våpentesterne” at dette faktisk er et meget godt valg for jegeren, men ikke for deg som skal skyte hull i hull.

Tenk litt på det!

 

Sako 85 fikk mye juling i en test, men jeg har ikke opplevd noen av disse med mitt våpen!

 

MVH

Jan

 

Hei Jan

 

Misforstå meg rett, Jørund har peiling og er sikkert hyggelig mann, men du er inne på noe viktig i mine øyner angående testene hans eller hvem og hvilket blad/magasin det måtte være. De er for upresise og komersielle blitt, mangler en del informasjon og de kunne med fordel ha teste mer i dybden når de først tester et våpen, virker som det blir 3 skudd på pappen og ferdig med det.... skryt eller ikke skryt, det holder ikke. (noen kommer skjevt ut så det holder ved slike tester)

 

Videre ser jeg at enkelte testpersoner tester spesiellt mye i fra en enkelt grossist/leverandør? Legger ikke føring for noen ting her men det blir en liten bismak spør du meg... Kanskje er ikke andre importører/leverandører flinke nok til å pøse på med testutstyr?

 

Hull i hull sier du? joda jeg blir glad nå det er snakk om å krympe mm for mm, alle klarer snusdåsen på 100m, de fleste klarer 30mm samlinger færre klarer 15mm samlinger og under 15mm begynner ting virkelig å bli "slitsomt".(snakker ikke BR her men tradisjonelle jaktvåpen) Her begynner kvalitet på våpen og ladninger å spille inn.... Kunne sikkert ha skrevet side ned og side opp om dette, men jeg tror vi skjønner hverandre Jan.

 

Nå er det sengetid for min del...

 

Erik

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er imponerende å se at egentlig så mange jakt/våpenbutikker går rundt, med tanke på avansen de har på produktene. Jeg vet jo ikke alt om avansene, men når jeg leser (opp ned) i normakatalogen når han i den lokale våpenbutikken skal finne ut av en pris til meg, så blir jeg litt skremt. Håper iallefall for deres del at de har en ekstra rabatt på den prisen som står der. Hvis ikke er det iallefall ikke rare avansen på våpen og ammo. Egentlig er det litt merkelig at ting ikke er dyrere enn de er i våpenbutikkene våre. Mtp. den servicen vi krever når vi kjøper oss et våpen, eller skal handle en pakke ammo for den slags skyld. Ser ofte tråder der folk klager på f.eks at men ikke får fatt i forhandleren på telefon, eller at de ikke svarer på mail med en gang. Men er det så rart da? Noen plasser må man kutte ned når avansen på produktene ikke er der, og salget svikter fordi kundemassen handler "kikkerten" på nett... jo da er det arbeidskrafta som må kuttes ned på. Ergo mindre kompetanse i butikken også.

 

Vet ikke helt hvor jeg er på vei hen med dette innlegget. Men det jeg prøver å si er vel at hvis vi skal beholde våpenbutikkene våre, så må vi handle der! Det er greit at de fleste her inne vet hva de skal ha, og hva de trenger. Den faglige rådgivningen fra ekspeditøren i jaktsjappa trengs ikke for mange av oss. Men hva skal nye eller neste genarasjons jegere gjøre da? Hvis de lokale butikkene forsvinner...

Kammeret.no Norsk organsiasjon for jegere og skyttere, vi burde vel gå litt i oss selv å tenke på hva vi vil at fremtisens jegere og skyttere skal få tilgang til av slike foretninger og kompetanse.

Vi trenger de lokale butikkene, så la de nå ta de de trenger av avanse for å ha til salt i grøten, hobbyen vår koster såpass mye at de få prosentene det koster ekstra å handle lokalt har vi råd til.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vel egentleg ikkje tekt å skrive noko, siden tråden omhandlar import av ammo blir det litt off topic.

Men eg satser på at dere vil bære over med meg og at det går bra. Ville bare si at eg er hjartans enig med Jørgen. Klart eg handlar jo litt på nettet, ikkje bere på grun av pris men på grun av det uslåelege utvalget.

Eg kan og importere ting sjøl om det er den lettaste måten å få tak i det eg har lyst på. Eg kan og finne på å ta med meg ei ekstra pakke med "billige skudd" om den sjansa byr seg. Men eg legg heilt klart att det største beløpet i kroner sjå den lokale forhandlaren. Det er han som kan ordne våpenet mitt raskast om det er "krise",

det er han som dukker opp på skytebana for å gje råd og tips, det er han som har interesse for å bevare min hobby i lokalmiljøet og kunne tilby eit utvallg i lokalmiljøet og sist men ikkje minst er det einaste butikken eg går i som har kaffe og "tullprat" på programmet. Det blir eit samlingspungt for likesinnede på ein måte. (Eit mini Kammeret.no om dykk missforstår meg rett.)

Eg ønskjer heilt klart å ha den lokale våpenbutikken, og at den skal kunne la seg drive. Samstundes som det er morro å sitte på nette for å studere det så uendeleg mykje større utvalget som finst i inn og utland.

Blir vel litt som Ole Brum, ja takk til internett, store butiiker og små lokale forhandlere.

 

Takk til alle store og små i inn og utland som gjer jakt og skyting til ein intresan hobby!

 

Ha ein fin kveld.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...