Jump to content

50gr Sellier & Bellot FMJ


Polardego

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har selvfølgelig teste denne kula. Billig og elendig både i 221\222\223.

Har ikke prøvd veldig mange lade varianter.

Feks ikke med N-110 el N-120krutt.

Men det er ikke værre enn at jeg sikkert blir å prøve den på nytt når jeg er klar med 22 PPC

Link to comment
Share on other sites

Har selvfølgelig teste denne kula. Billig og elendig både i 221\222\223.

Har aldri ladet selv, men bruker selv "ferdigrulla" S & B 55 grains med stor suksess. Går veldig bra i Howa'en.

Samme ammo kom ut som best av FMJ-variantene i en test utført av bladet "Jakt" i 2009. 17 mm spredning på 3-skuddserier på 100 meter.

Kan jo nevne at både Norma og Lapuas langt dyrere 55 gr. FMJ hadde 25 mms spredning.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd denne kula i .22 hornet og .222 remington, på due kan den gi veldig stor ødeleggelse i forhold til Sierra varmint 40 grs i hornet-hastighet.

 

Presisjon i hornet`n var vel til å grine av og ikke aktuell som jaktkule, i Vixen børsa derimot gikk denne kula over all forventning med N-110 som drivmiddel; hastigheten ble 785 m/s med 12 grain krutt.

 

Jeg har også testet 45 blyspisskula fra S&B på et trafikkdrept rådyr, hensikten med testen var å se om vitale deler ble nådd med treff i de groveste beinstrukturer man kan finne på et rådyr (om man kan kalle det det..?)

 

Vel, råbukken hang opp i lasterapparatet på traktoren og en 45 grainer ble skutt på ca 30 meters hold, midt i bogen. utgangshatigheten var ca 720 m/s

 

Inngangshullet var greit å finne for det røyk/dampet ut av det, utgangshullet fant jeg ikke...

Jeg flådde dyret og fant inngangeshullet midt i "overarmsbeinet" i bogen dette var skutt rett av. Jeg saget opp brystbeinet og fant ut at indre organer var uskadd og tenkte at kula hadde fragmentert seg i bogen og ikke nådde frem til de kritiske orgenene. etter nærmere undersøkelse så viser det seg at kula hadde gått høyt i skrotten og klippet av ryggsøylen og gått videre ut i motsatt bog og tatt med seg litt kjøtt av overarmsbeinet på motsatt side og fortsatt videre i gudsfrie natur. Noe fragmentering kunne sees i inngangspartiet og i ryggsøylen, men alt i alt var skadene som jeg fant på råbukken av en slik art at den hadde 100% sikkerhet falt rett ned med direktetreff i sentralnervesystemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en bråte med disse til .222en i fabrikkammo, og blyspissversjonene i 50.grn samler omtrent på 20cm :lol: Helmantlene er mulig går noe bedre, uten at jeg skal si meg sikker på det. Lenge siden jeg skjøt med de. Noen av dem er tilogmed ladd baklengs som wadcutter! Sier litt om standardene til S&B...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 55gr S&B FMJ til tening i min Blaser 223, dette fungerer fint og de samler godt i denne riflen. Bruker også S&B FMJ til tening i min Winchester i kaliber 308W, denne kombinasjonen samler også upåklagelig.

Sist jeg kjøpte S&B kunne våpenhandleren opplyse at de solgte svært mye treningsammunisjon fra denne leverandøren og hadde stort sett kun fått positive tilbakemeldinger fra kunder som hadde brukt ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...