Jump to content

Erfaringer med 150grs Lapua Lock Base i 308win?


jonnyvang

Recommended Posts

Noen som har ladeerfaringer med 150grs Lapua Lock Base i 308win?

 

Jeg ladet opp 45-45,5-46 og 46,5 grs n140 og 71mm totallengde. Gikk temmelig bra med 45 grs men da var hastigheten såpass beskjeden (816 m/s) at jeg like gjerne kunne brukt lapua scenar. Med 46 og 46.5 grs var hastigheten ok, men presisjonen elendig.

 

Noen som har erfaringer med forskjellige settedybder med denne kulen? Blir f.eks. 71mm litt langt pga dårlig grep mot hylsehalsen?

 

(før noen skriker overlading pga. lapua sin ladetabell så opererer ladeboken 5 med 47 grs max på denne kombinasjonen.)

Link to comment
Share on other sites

Har noen skudd med denne Kula i 308Win liggendes som er ladet med Odin Krutt....Skal finne ut hva som blir resultatet iløpet av mandagen da skal jeg på banen en tur med noen ladninger jeg skulle ha prøvd.

 

Patronen er:

46grain Odin Krutt

Norma hylser

Federal LR hetter

Lapua LB kula 150grain

Patronlengde: 71mm

Link to comment
Share on other sites

Har noen skudd med denne Kula i 308Win liggendes som er ladet med Odin Krutt....Skal finne ut hva som blir resultatet iløpet av mandagen da skal jeg på banen en tur med noen ladninger jeg skulle ha prøvd.

 

Patronen er:

46grain Odin Krutt

Norma hylser

Federal LR hetter

Lapua LB kula 150grain

Patronlengde: 71mm

 

Har skutt denne ladningen nå og den ble målt til 800m/s i 70cm løpet til Saueren og rundt 20mm samlinger på 100meter med 3 skudd og diopter.

Link to comment
Share on other sites

Kan forsåvidt poste mine erfaringer her også:

 

  • Lapua Hylse
    CCI-200 tennhette
    71mm totallengde
    10 grader i luften
    Browning A-bolt 56 cm løp

 

  • 45,0 grs n140 816 m/s, bra samling
    45,5 grs n140 830 m/s, ok samling
    46,0 grs n140 845 m/s, dårlig samling
    46,5 grs n140 855 m/s, dårligere samling

 

Skal prøve de to letteste ladningene med litt kortere totallengde neste gang jeg får tatt meg en tur på banen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har ladeerfaringer med 150grs Lapua Lock Base i 308win?

 

Jeg ladet opp 45-45,5-46 og 46,5 grs n140 og 71mm totallengde. Gikk temmelig bra med 45 grs men da var hastigheten såpass beskjeden (816 m/s) at jeg like gjerne kunne brukt lapua scenar. Med 46 og 46.5 grs var hastigheten ok, men presisjonen elendig.

 

Noen som har erfaringer med forskjellige settedybder med denne kulen? Blir f.eks. 71mm litt langt pga dårlig grep mot hylsehalsen?

 

(før noen skriker overlading pga. lapua sin ladetabell så opererer ladeboken 5 med 47 grs max på denne kombinasjonen.)

 

 

Hey du 8) Jeg har også testet endel med 150 LB 155 Scenar å 150 Sierra MK. Mine erfaringer er stort sett at ladninger under startladning gir de beste samlinger 8) Jeg ladet alle de tre kulene med N-140 krutt å havnet på 42 grs som ga et snitt på 12-20 mm i benk :wink: Dette er vel noe jeg hører av flere også at under start gir best resultat sammen med mindre rekyl som erfaringsmessig gir bedre mestring av skytinga :wink:

Lykke til videre å send gjerne resultat av tester :P

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg har GOD erfaring med 150grains lockbase.

Går gullgodt i den gaamle slitne mausern i 308w til farsan. Den går godt uansett ladning, men nedenfor er den grommeste.

15-20mm samling.

 

Mauser M98, med 62cm baneløp, vet ikke fabrikat.

 

Data:

 

Kule: Lapua 150grains Lockbase

Hylse: Lapua 308w

Krutt: Vv N-150

Ladning: 43,2 gr

Hette: CCI 200LR

COL: 72mm/1mm friflukt.

Hastighet ifølge QL: 775m/sek og 2600bar kammertrykk.

 

PS: www.hjemmelading.no har god pris på den, 2kr kula ved kjøp av 500.

 

Edit: La til hastighet.

 

-Karlstad

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har da testet litt 150 grs. Lockbase jeg også.

Her er det benyttet Norma hylser, Rem 9 1/2 hetter og friflukten hos meg er ca 0,6mm.

 

Norma-11-44 grs-71,6mm-780m/sek

Norma-11-45 grs-71,6mm-832m/sek

Norma-11-46 grs-71,6mm-839m/sek

 

N-540-46 grs-71,6mm-860m/sek

N-540-47 grs-71,6mm-876m/sek

 

N-150-44 grs-71,6mm-815m/sek

N-150-45 grs-71,6mm-839m/sek

N-150-46 grs-71,6mm-867m/sek

 

Ps: Benyttet Norma-11 lot nummer 35132.

 

Allt dette skutt i min Savage med Lothar Walther pipe med lengde 650mm.

Alle disse er på den trygge siden i min rifle............du skyter med din, og bør forholde deg til den.

Alle disse skutt i ca 4 grader C.

For allt det er verdt for dere........hos meg i min rifle gikk, av disse ladningene, den med N-150-46 grs-867m/sek best.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har ikke ladet selv med denne kula, men jeg har skutt 4-500 fabrikkladete skudd med denne kula.

Totallengden er 70,6 mm og utgangshastigheten i min pipe (65 cm) er 866 m/s ved 20 grader C.

 

Presisjonen er upåklagelig i mitt våpen, har så langt ikke en serie over 20 mm på 100 meter.

Har flere 3 skudds serier med rundt 5-6 mm spredning, 5 skudds serier rundt 10-12 mm og 10 skudds serier som bla. dekkes totalt av en 50-øring.

300 meters serier har jeg færre av, men de ligger rundt 50-60 mm

Ut på 600 meter er personlig beste med denne ammoen 13 cm skutt i 7-9 m/s vind fra klokken 8.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Gammel, gammel, gammel tråd...

 

Skal prøve å lade TSX til elgen, Accubond til hjort og rådyr, og Lockbase til trening i 308`n. Alle på 150 grains og alle med samme krutt. Håpet er i hvert fall å finne noe som er i nærheten av å kunne brukes uavhengig av kikkertjusteringer.

 

Tilfeldigvis kom jeg på å måle selve kulelengdene. Accubond og TSX hadde minimale avvik. Men Lockbase varierte fra 28,50 til 29,00 mm. Hjemmeladererfaringene mine er ikke voldsomme, men vil ikke dette kunne føre til en merkbar variasjon i kulehold? Og dermed potensielle forskjeller i både presisjon og treffpunkt? Eller er marginene større en dette?

Link to comment
Share on other sites

Om du er smart velger du tilsvarende kuler fra samme fabrikat. Produsentene bruker som regel nesten identisk mantel og merialer i de ulike kulene og du får derfor nesten identisk trykkoppbygging med samme kulevekt.

 

Fra Nosler betyr det 150 E-Tip, 150 Accubond og 155 Custom Comp

Fra Hornady betyr det 150 GMX, 150 Interbond og 155A-Max eller AMP BTHP

 

Personlig har jeg ekstremt god erfaring med Hornady Interbond/GMX som har samme BC og kan bruke akkurat de samme dataene til begge kulene. Dessverre er A-Max/AMP flere hakk dyrere enn f eks Custom Comp samt at GMX gir mindre diameter enn jeg liker.

 

Å blande LB, AB og TTSX gir store ulikheter i friflukt, ladedata, kulehold og trykkoppbygging og det vil høyst sannsynlig gjøre det vanskeligere for deg selv å finne ladninger med sammenfallende treffpunkt og bane på normale avstander. innenfor 100m får du sikkert ikke problemer, men om poenget er å finne ladninger som kan brukes om hverandre der ute en trenger å trene for å treffe gjør du det unødvendig vanskelig for deg selv

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er smertelig klar over det. Bruker 140 grains Accubond og Custom Comp i 6,5 med hell. Nå var det de aktuelle komponentene som var for hånd i 308'n etter forskjellige innkjøp og tenker det må være verdt forsøket. Og om det feiler vil jeg nok forsøke å bytte ut Lockbase med 155 grains CC. Og for all del, jeg lider ikke av "kikkertjusteringsfrykt" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...