Jump to content

Valg av S&B retikkel til langhold


Øyvind999

Recommended Posts

Planlegger en langholdrigg i kaliber 338LM.

Virker som mange er fornøyd med S&B PMII 5-25*56. Ser også at det kommer noen nye utgaver av disse nå.

Det er dog mange retikkeler å velge imellom, tenkte først på P4F, men ser noen bruker P4 med hell.

 

Hva anbefaller dere og hvorfor ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener P4 er best. Tråden dekker ca 7mm på 100 meter og ca 7 cm på 1000 meter, ikke mye som gjemmer seg bak den. Har hatt PMII kikkert med P4Fine, og den var for tynn for mine øyne, i alle fall ved forstørrelser mindre en 12 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stikk motsatt av rolf, og liker P4F på min 5-25x56.

 

Har ikke noe problem med å skyte på 8x og oppover. Under 8x er det liten vits å gå da synsfeltet forblir det samme helt ned til 5x. Synes samtidig at min 4-16x50 med P3 retikkel blir for grov på 16x, og der er stolpene 6mm, kontra 7mm på P4, på 100m. Men det er smak og behag alt sammen.

 

http://www.finnaccuracy.com/data_files/S&B%20tactical%20reticle%20coverage%20data.pdf har oversikt over alle vitale mål på S&Bs retikler.

Link to comment
Share on other sites

Hej..

 

Har du bråttom med ditt inköp så titta på Mildot GenII eller XR, naturligtvis beroende på vilka avstånd du tänker skjuta på..

Men med tanke på ditt patronval så kommer väl avstånden inte vara under 4-500 meter iaf. 8)

 

Har du däremot lite tid (hösten/vintern-10) så kommer det ett "nytt" riktmedel som iaf. jag blev mkt. förtjust i... :mrgreen:

En variant på P4fine..

 

 

M.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget namn på det än så länge (vad jag vet) utan du får hålla dej till tåls.. 8)

Det ligger inte på deras hemsida..

http://www.schmidtundbender.de/pm-ii/3- ... -lt-2.html

 

De har nåt annat nytt riktmedel på sin hemsida (H58) som ser rätt bra ut och med deras "nya förstoringväxel" så blir en 3-20 rätt nice med detta riktmedel. Min personliga favorit är Mildot Gen II, och för lite längre håll (+800m) så kanske XR är bättre då den inte täcker så mkt. över målet..

 

Dock så är riktmedlet och den optiska kvaliteten "viktigare" än förstoringen (för mej iaf.)

Så titta i så många kikare du kommer över, dock ska sägas att om du tittar i 2-3 olika tex. 5-25 PMII så kan du uppleva dem helt olika gällande optiken. (detta gäller även bl.a Zeiss)

Har själv märkt detta i ett litet test vi gjorde i fjol, man helt enkelt inte tro att man kan se sån skillnad.. :shock:

 

M.

Link to comment
Share on other sites

@ Rolf.

Vet inte om du menar mej, men målen är från 70mm och upp till 400-600mm på de längsta hållen.

Kanske var det "klumpigt" skrivet av mej? :roll:

 

Det jag menar att iaf. JAG kan få svårt att få en bra riktpunkt på små mål ibland när hållen sträcks ut lite.. spec. när yttre förhållanden ställer till det med tex. soldis, dimma och regn.

Men så har jag trötta ögon med... :wink:

 

 

M.

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål til. Lurer på valg av montasjeskinne til denne. Skal jeg gå for 20MOa eller 30MOA.

Blir det vanskelig å skyte inn på 100m med 30MOA skinne ??

 

Gjelder som nevnt en S&B PMII 5-25*56 kikkert.

 

Med 30MOA og 6.5x47 kan ikke jeg skyte inn på 100m, i alle fall :oops: Havner snaue 10cm for høyt.

 

Mitt tips er å gå for 20MOA skinne. Husk at kikkerten har 22mil tilgjengelig justering i høyden - og tydeligvis med mesteparten OPP og ikke ned - så du vil neppe gå tom for klikk med det første.

 

Ser at noen mener at 7mm tråden dekker for mye av målet, hvor små mål skyter dere på?

Tja, som sagt - det er mer smak og behag enn størrelse på målet. Med P4F kan jeg sikte på en spesifikk blyflekk på en oransje gong på 880m (før det ser ut som om noen har skutt på den med MG, så klart). Tror ikke jeg hadde klart det med tykkere stolpe. Ikke fordi det er umulig, men fordi øya og hodet mitt hadde blitt forvirret. Er det et problem?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...