Jump to content

Anslagsenergi buejakt?


Tika

Recommended Posts

Jeg har lyst til å kjøpe meg en compound bue for å trene med og evt jakte med om det blir en tur til Danmark eller Sverige.

 

Jeg lurer derfor på om det er noe krav til anslagsernergi eller lignende med bue?

Ser at buene varierer fra 35-100LBS og at pilene har ulik vekt.

 

Hva må jeg kjøpe for å kunne jakte lovlig i Danmark og evt Sverige om det blir buejakt der?

Link to comment
Share on other sites

Ser at kravet er :

ved jagt på råvildt, ræv, hare og gås skal

anslagsenergien (E0) være mindst 40

Joule og pilevægten mindst 25 g, - dog

skal anslagsenergien ved brug af pil med

mekanisk spids være mindst 70 Joule,

 

Hva vil dette si i praksis?

Hvor tunge piler er vanlig og hvor kraftig bue trenger jeg å kjøpe meg?

En jeg pratet med anbefalte 45-55pund.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ta en titt på denne artiklen http://www.nbjf.net/index.php?id=pilfart. Jeg har selv to buer. Den ene går fra 50-60 pund og den andre fra 60-70 pund. Den førstnevnte bruker jeg mye på 3D stevner

Hvis du tar for deg den artiklen jeg henviser til og ser på raden med Mathews drenalin Ld med Goldtip XT hunter 7595 pil ser du at resultatet i tabellen for denne pilen på 30 gram er ved hastighet 255 fps - 66,87 ft/lbs omregnet til joule blir dette: 90,66 joule som holder i lange baner for jakt i Danmark med mekanisk spiss som f.eks. Grim Reaper.

Razortip2010.jpg

Pilen jeg viser til er en type som er mye brukt av buejegere.

Noe under 40 pund i dravekt vil jeg tro du får problemer med å holde kravet i danmark.

Var jeg deg ville jeg ialleafall kjøpe en bue med justering fra 50-60 pund og kanskje starte med å skru den ned til teknikk og styrke er på plass. De fleste jeg kjenner buejegermiljø kjøper 70 punds bue og skrur denne ned. Det er selvfølgelig viktig at du følger de anvisninger fabrikken foreskriver når det gjelder dette.

Til sist vil jeg nevne at det er viktig å få målt riktig dralengde. Med noen buetyper er det enkelt å justere denne, men for f.eks. mathews må en skifte kam. Jeg vil anbefale deg å kjøpe bue hos en av de norske forhandlerene våre så får du hjelp til tilpassingen av dem. Det ligger flere linker til norske forhandlere her: http://www.nbjf.net/index.php?id=linker

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

25 gram tilsvarer ca 388 grs. Dei fleste moderne compound buene gir meir en 40 joule ved 50lbs og 26” dralengde (eller lenger). Ein 50-60 lbs bue er kraftig nok til å jakte alt vilt opp til bøffel og lignende. Kona mi jakter med 51lbs/26” og har felt fleire store dyr med full gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Selv min bambus/hickori langbue på snaue 50 pund skyver ei tung pil over 40J kravet, og "nesten" 50 pund recurven (Hoyt Excel 21"/Border Hex V "36#") gir pila over 55J med 450grs piler. Jaktpilene på 635/725grs har såvidt litt mere energi, men desto mere bevegelsesmengde. Og så er de lydløse.

 

Kan nesten ikke tenke meg en compoundbue som ikke klarer det kravet..

 

Enkelte land har derimot et dravekt-krav, Finland bla. tro det er 200N, dvs ca 45 pund.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

I Danmark kan du jakta dyr opp til og med rådyr som største vilt. På Åland kan du jakta alt vilt utanom elg. Kva du kan jakta i Finland veit eg ikkje men det vert arbeidt for å få jakta større vilt der. Veit at skogsrein som dei har der borte står på ønskjelista. I Sverige er det vel ikkje heilt avklara korleis det blir men me får forhåpentligvis svaret snart. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...