Jump to content

IOR?


Summit x

Recommended Posts

På jakt etter nytt sikte til høsten, skal brukes mest på hjortejakt, men også til reinsjakt. Vil ikke ha for stor kikkert; 1,5-6x42 til 3-9x42 er passe.

 

Har surfet irundt på nett, og har funnet ut at det kommer til å bli zeiss, kahles, swaro sub eller kanskje meopta, (ca 5-9000,-)

 

Men kom over IOR 2,5-10x42 og lurer på om hvordan disse er??

Link to comment
Share on other sites

Retikkel med lys som kan settes svakt nok til å brukes når det faktisk er mørkt, klikkverdi 1 cm på 100m og medforstørrende mils retikkel, god kvalitet i glass og chassis og 30 års garanti til en fornuftig pris.......som M67 sa, de er bra.

 

Har selv samme kikkert på de 2 riflene som er med på elgjakt hver høst, den ene de siste 4-5 år og en som ble oppgradert med ny IOR i fjor. Anbefaler siste modell, da særlig justeringsmuligheten for lyset har blitt forbedret.

 

Disclaimer: Kan til tider være å finne på messer for importøren, Artemis AS, men er ikke sponset,ansatt,innleid eller på annet måte bundet og følgelig helt nøytral...

Link to comment
Share on other sites

8)

 

Kom ikke bra ut nei, mot SuB, Zeiss og Premier... Ingen har sagt at Bush 4200 er dårlige, men i testen kommer de merkelig godt ut ift. de jeg har sett i. IORen taper nye på dassrulleffekten på lave forstørrelser - dette varierer fra modell til modell og 6x zoomene er beryktet for dette. I 3-18 er det igrunnen greit ned til 4x, men på 3x er det bare tåpelig :roll: . Synes ikke det gjør noe jeg har ikke denne for å bruek den på 3x,

En annen ting med IOR er at kundeservicen til Artemis ikke er helt oppe og går. Er nok et enmannsfirma, og noen ganger har han tid til å snakke med deg, og noen ggr svarer han tom. på mail...

 

Den store store fordelen IORene har/hadde som langholdskikkert, er bunnsolid, mrad klikk, mange klikk, 100 per turn (mindre forvirring, mye mindre), bra glass - Bushisen er ikke så solid, har 1/4moa klikk (som er ubrukelig i mine øyne, iallefall kan jeg både betale og kompromisse for å få mrad) og de er ikke så mange klikk på den. Og delvis prisen.

 

Nå får en mrad på mange merker, flere merker har fått akseptabelt glass, og IOR/Artemis har skrudd opp prisen...

Likevel ser jeg hvilken kikkert som havner på den rifla jeg bruker mest til langhold, det er IORen og ikke Zeissen - til tross for tyskerens marginalt skarpere bilde.

 

K

Link to comment
Share on other sites

8)

 

Kom ikke bra ut nei, mot SuB, Zeiss og Premier... Ingen har sagt at Bush 4200 er dårlige, men i testen kommer de merkelig godt ut ift. de jeg har sett i. IORen taper nye på dassrulleffekten på lave forstørrelser - dette varierer fra modell til modell og 6x zoomene er beryktet for dette. I 3-18 er det igrunnen greit ned til 4x, men på 3x er det bare tåpelig :roll: . Synes ikke det gjør noe jeg har ikke denne for å bruek den på 3x,

En annen ting med IOR er at kundeservicen til Artemis ikke er helt oppe og går. Er nok et enmannsfirma, og noen ganger har han tid til å snakke med deg, og noen ggr svarer han tom. på mail...

 

Den store store fordelen IORene har/hadde som langholdskikkert, er bunnsolid, mrad klikk, mange klikk, 100 per turn (mindre forvirring, mye mindre), bra glass - Bushisen er ikke så solid, har 1/4moa klikk (som er ubrukelig i mine øyne, iallefall kan jeg både betale og kompromisse for å få mrad) og de er ikke så mange klikk på den. Og delvis prisen.

 

Nå får en mrad på mange merker, flere merker har fått akseptabelt glass, og IOR/Artemis har skrudd opp prisen...

Likevel ser jeg hvilken kikkert som havner på den rifla jeg bruker mest til langhold, det er IORen og ikke Zeissen - til tross for tyskerens marginalt skarpere bilde.

 

K

 

 

Nå er jo ikke summit x ute etter en langholdskikkert så om det er mrad eller moa klikk spiller vel liten rolle. Nå vet jeg ikke om summit x kommer til å bruke kulebanekompensator på denne, men hvis ikke så blir jo bare rifla skutt inn en gang i løpet av året og om det da er mrad eller moa er ikke særlig viktig vil jeg påstå.

 

Da ville jeg heller tatt en titt på Sightron Slll. Sikler på den selv for tiden og har lest masse tester på den. Her snakker du masse optikk for pengene. Jaktfall.no selger disse til en grei pris.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil ha for stor kikkert er kanskje vekt også et tema. Jeg vet ikke hvordan de aktuelle modellene er, eller om dette i det hele tatt stemmer for IOR lenger, men de pleide, etter det jeg husker, å ha ganske voksen vekt. Kan være greit å være obs på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...