Jump to content

"Scout prinsippet"


Fanjunkaren

Recommended Posts

Har etter hvert begynt å bli lei av å drasse rundt på noe som ligner mere på et "kloakkrør" enn et siktemiddel. Hver gang jeg har vært på jakt lurer jeg på hvorfor jeg er nødt til å ha så stor kikkert, for hver gang vi kommer fra skogen står kikkerten på laveste forstørrelse. Alle disse xxxène kunne jo egentlig bli igjen hjemme eller på banen, for det er kun der de blir brukt. Har snust litt på salige Jeff Cooper`s scout modell, eller en Aimpoint lengst fram på låsekassa. Trenger innspill mtp erfaringer både med Aimpoint og diverse løsninger m pistolkikkert(mulig at det blir for stor øyeavstand her) I tillegg må budsjettet holdes(det er desverre bedrøvelig lavt), børsemakeren antydet omlag 3tusen bare for montasjen.

Kom med erfaringene deres folkens.

Link to comment
Share on other sites

Dødensmauser er en ombyg M98kF! i jaktstokk fra landerø, med ny pipe i .308 fra Kongsberg. SCout montert 2x leoupold sikte en x-press sights skine som går rundt røret. Funker som snus. Ble litt langt med dårlig innskyting og små poppere på 3-400meters hold i 2008 men holdt til gull under NM i praktisk rifle i 2009.

Link to comment
Share on other sites

"Scoutmontert Leupold". Snakker vi om Leupold Scout 2,5x32! Hvis jeg ikke husker helt feil, har den 9" øyeavstand mens de pistolkikkertene jeg har sett på ser ut til å ha ganske stor spennvidde, 10"-16". Hvor nøye må du være med øyeavstand på denne Leupolden?

Link to comment
Share on other sites

Leupold oppgir øyeavstand på denne kikkerten til 23,6cm.

Ellers er scoutrifler en fryd å bruke. Det kan ta litt tid å venne seg til liten eller ingen forstørring, men å kunne skyte presist nok på storvilt ut til 300m er ingen problem. Bakdelene ved scoutkikkerten er hvis du får mye lys inn på linsene enten forfra eller bakfra, altså lav sol.

Når det kommer til bærbarhet i skogen er det ingen ting som er bedre.

 

Du kan også finne noen tips om billige løsninger i denne tråden

 

viewtopic.php?f=38&t=36840

Link to comment
Share on other sites

Er det noen med scoutoppsett som kan knipse et bilde av det du ser fra kinnbakken og legge ut her?

 

 

slik:

Scout1.JPG

 

Scout2.JPG

 

Her er holdet bare ca 25m bort til skogen. Det er ikke rare synsfeltet man får med en slik kikkert, men til gjengjeld så ser man alt som er rundt den også.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken til tidligere artikler. står mye interressant der.

Arrowmaker, hvordan er det med rødpunkt kontra kikkert i et slikt konsept. Har vurdert en Aimpoint eller et "holosight" helt foran på låsekassa.

 

Hvis du monterer en XS hylse kan du egentlig bytte mellom rødpunkt og kikkert etter behov, eller gå for en av delene alt etter hva du liker best og har behov for. Slik jeg tenker er rødpunkt utmerket opp til 100+m. Er holdene lenger vil jeg gå for kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...