Jump to content

Revefangst 2010/11


Vestmann

Recommended Posts

Starter en tråd der revefangere kan legge inn fangstresultater og bilder for sesongen 2010/11, utveksle erfaringer om fangst eller fangstforberedelser. Fangst av rev kan foregå med slagfelle eller båsfelle for levendefangst. Fangstsesongen er 15/7 til 15/4.

 

Loven:

Her er en link til bla. gjeldende fangstforskrift for rødrev hos Direktoratet for Naturforvaltning:

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=212

 

De to godkjente fangstmetodene for rev her i landet:

 

phpOiW8dVPM_-_Kopi_-_Kopi.jpg

Slagfelle for rev. Størrelsen på denne er ca 60 cm i bredde og 25cm i høyde målt fra der åtet festes i sentrum av fella og opp til toppen av bøylene i sammenslått tilstand. Avstanden fra sentrum av fella og opp til bøylene skal iflg norsk lov være minimum 24-27cm. Slagfelle av denne typen er også godkjent for grevling. Avbildet sammen med åtesaksa er også tilhørende avtrekkermekanisme (nederst). En gammel forbudt fotsaks (i midten med taggete bøyler) er avbildet for størrelsessammenlikning.

 

Bruken av åtesaks blir også forklart om på bla Jegerprøven flere steder i landet.

Her kan du lese mer om bruken av slagfelle til rev:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=112&t=31058

 

Den andre godkjente metoden for rev er fangstbås for levendefangst.

Her finnes flere ulike modeller og Direktoratet for Naturforvaltning henviser til følgende tre svenske modeller, og skriver om disse:

"Värmlandsk tunellfelle, Østermalma-fella og Smålandsk revefelle eller typer som er konstruerte og virker på tilsvarende måte".

Det er mao andre båstyper enn de tre foreslåtte modellene som også kan brukes.

På svenske Naturvårdsverkets nettside kan du enkelt laste ned tegninger av båsfeller:

http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-naturvard/Jakt-och-viltvard/Fallor-for-vilda-djur/

 

Du kan også lese om revebåser her på Kammeret:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=112&t=4796&hilit=reveb%C3%A5s

 

phpQ5nhyxAM_-_Kopi.jpg

Värmlandsk tunellfelle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har startet forberedelser til Mikkel for sesongen? Laget til kilder for åtesaks eller begynt innforing i disse eller i bås? Hvilke erfaringer har dere som har søkt om utplassering av fangstredskaper hatt?

 

Har sett rev flere ganger på nyslått mark nå. Kommer litt seint her, ca kl fra kl 23 og utover.

Link to comment
Share on other sites

Ja de koster litt de der. Blir gamlemåten med siktet jord deller sand da :) Mange anbefaler jo jord på gulvet i båsen for å øke fangsten også uansett. Men har du sett den der alt så varer det nok ikke lenge før den må sjekke :)

Begynner å minke på dagene til fangststart nå :D Lurer på hvem som fanger årets første?

Link to comment
Share on other sites

Lover bra. Jeg grubler på en variant av Värmlandsk tunellfelle men ser Galleriet er midlertidig nede. Den er uten hevarmene på lukene og med en grov fjær som drar av utløserkrokene som holder lukene oppe i tverrstokkene vha wirer. Slik kan man lage et tak over fella som gjør at den blir beskyttet for snø og fellablir mye lavere en hvis man bruker hevarmer som vanlig. Ellers er den lik den vanlige utgaven.

Link to comment
Share on other sites

skulle gjærne hatt viltkamera, men har ikke det.. har ikke vært og sett enda, men så en voksen rev noen hundre meter bortfør båsen :D

 

du får billige viltkamera på EBAY. har nå kjøpt 2 stk fra en selger i texas. de koster meg fra ca 500,- INKL frakt. er brukt men resertifiserte og det første tok fine bilder av en(desverre skabbete) rev nå :P

 

en behøver ikke betale 1000 vis!

Link to comment
Share on other sites

Brukt er ingen dum ide, særlig om de er resertifiserte ja, var ikke noe å si på den prisen. Kan finne ut mye om revens vaner ved båsen med et slikt.

Har sett rev flere ganger nå og en var skabbete. Den kom helt inn i hagen min. Har ikke sett den igjen senere.

Skulle vel ha knertet den (etter en søknad), men nå er det så kort tid igjen til jakta starter så det kommer nok flere anledninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, du er rå på reven Jackrussel :) Ikke dårlig start på sesongen. Gratulerer! Tenker det er noen båser også som blir spent i dag ja.

Tar jo litt lengre tid før første fangede rev blir meldt inn, men det var jo en til som var større som du ikke fikk has på så det er ikke noe å lure på, spenn opp båsen :) Det kommer fort nye inn i reviret også.

 

Fikk du spor av dem rundt båsen? For å se om det er samme reven/ revene som går igjen?

 

Kanskje en ide å gni fella innvendig med revene du har skutt? Noen sier det er bra, andre ikke.

 

Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fangstsesongen for rev starter for alvor nå som det går mot skikkelig høst. Ser det likevel har blitt tatt noen rever i bås fra sesongen startet i juli. Det er en god del fangere som venter med fangsten til det har blitt seinhøst, men jeg fanget mye rev fra september og utover mot jul i åtesaks da jeg hadde saks ute. Det gikk som regel kort tid fra man satte opp fella til den gikk i før Jul. Mye ungrev var å få da, men også større rev.

 

Jeg driver og samler litt på gammel fangstlitteratur og kom over disse to bøkene, den til høyre nå nylig og den er den grundigste fangstboken om rev jeg har lest på lange tider. Den er på 48 sider og over 13 tettpakkede sider av den omhandler revefangst!

phpKaFx4bPM_-_Kopi.jpg

 

Boken gir et unikt innblikk i fangst slik den foregikk for snart 80 år siden på rev, mår grevling oter, mink, ilder, røyskatt, bever og rovfugl. Det var likevel reven forfatteren var mest ute etter og her er det ikke spart på knepene og erfaringen. Her er om revens vaner, trekkmønstre, mat og åter, sporing, forberedelser av fangst, triks og observasjoner osv. Veldig godt skrevet og meget underholdende og interessant. Dette er en spesialist som både jakter, fanger og bruker hund på en gang. Det er utrolig hvor mye kunnskap som har blitt komprimert inn mellom disse sidene, også i drivjakt (ringing av spor) med to mann, den ene med bjelle:-) posteringsjakt, gluggjakt, sporingsjakt på dagleie og også 4 sider om mårfangst/ "å gå inn måren" i dagevis. Fotsaksbruk er en stor del av denne karens fangst så det er ikke så aktuelt, men alle observasjoner omkring dyrenes vaner er likevel høyst aktuelle for fangst i dag, og også for jakt. Kjenner meg igjen i mye om revens vaner i denne boken, men det er også ting jeg ikke har sett før her.

Det finnes nok flere av denne type bøker og hefter og også oppskrifter på lokkesalver til å smøre på åtet.

Boken kom i to opplag og det er den siste er utgitt i 1944. Fotsaks var jo forbudt i 1944 men her omtaler han de nye og lettere Oneidasaksene som lovlige på den tiden.

 

Det andre heftet er skrevet rundt 1907 og omhandler revefangst med snare. Det var stil over skrivingen i de dager :) Denne er litt annerledes skrevet men det er veldig artig lesing likevel. Metoden kan vel diskuteres om virker men han har fått over 30 referanser som han viser til fra hele landet. Forfatteren selger også mye godstoff og utstyr i samme slengen og kjøper også skinn. Også her står det om oter og mårfangst.

Det skal finnes minst to gamle hefter til om revefangst.

 

Er det noen som har begynt å forberede revekilder for sesongen?

Eller kanskje allerede har tatt Mikkel? De kan lages kilder helt til frosten kommer. Lager man dem til med torv fra et stykke unna og de så snør ned så kan de fange denne sesongen også, selv om de først vil fange skikkelig neste sesong. Mer står i tråden om åtesaks for rev.

 

Hva med revebåsene, er det noe trafikk folkens?

 

Her er en gammel tegning av en revebås, eller revebur (fangstbur) som den kalles på tegningen. Som man ser er målene i åpningen 60cm bred og 85 høy. Både bredden og lengden er mindre på denne enn mange av dagens utgave av denne tunellfellen. De gamle murte reveovnene (se tråden reveovn, levendefangst av rev) hadde enda mindre åpning og lengde, de var 25cm brede, 40cm høye og 1,5m lange, reveovnene fanget godt tross de små målene og bare en åpning, i motsetning til små burfeller som mange har varierende erfaring med. Kan det være fordi åpningen ser ut som et hvilket som helst hull i steinrøysa og ikke virket fremmed for reven som uansett er vant med å gå i urer og jordhull? En Värmlandsk tunnellfelle i full størrelse rager godt i terrenget og mange har problemer med at reven bare går rundt fella, mens andre fanger rev i den.

phpm7gJ51AM_-_Kopi.jpg

 

 

Edit:

Ryddet litt i dette innlegget da denne tråden heller bør vise fangstresultater for ikke å bli en samletråd også. Det dukker opp ny viten i trådene om gammel litterratur og gamle feller for rev og forhåpentligvis kommer det mer. Om interessen for dette er der, da kan det heller være en egen samler-tråd for dette, eventuelt en fellesamlertråd for alle typer feller og hva som finnes av litteratur.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er en del som samler på gamle feller, og noen spesialiserer seg på fangstustyr for rev.

Bildet her er fra en katalog fra 1959 og viser tre tyskproduserte feller for rev. Den til venstre er den som brukes i dag, den er stort sett identisk med den lengst til høyre, bortsett fra taggene, og en litt annen trekkutløser. Armen som går over bøylen og holder denne har et hull der utløserarmen for åtet er går igjennom med en krok på fellen til høyre. Begge disse har utløser som krever at reven drar i åtet. Den i midten er stillbar for både trekk og tramputløsning og var mer uvanlig.

Som man ser var forfedrene til dagens rev ikke noe bedre enn dagens :D Den har vel nå gått over til annet etende siden det vel er blitt færre frittgående høner siden 50-tallet.

 

php2jSdsQAM_-_Kopi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke nådig å være rev i denne fangstmannens trakter.

 

Ser denne fangstmannen er veldig nøye med hvordan vidretningen er i forhold til plasseringen av fangstredskapen. Kom til å lure på om det kanskje har betydning for en revebås også, mao hvilken vei åpingene er vendt i forhold til den mest vanlige vind og trekkretning der den plasseres? Kanskje foretrekker reven å ha trekkretningen feks langsetter båsen (gjennom båsen) for å kunne bestemme hva det er den har foran seg, samtidig som den kan se igjennom båsen? Hvordan står din bås plassert i forhold til dette? Har du en bås som fanger og en som ikke fanger? Bare en tanke som slo meg. Er vel i såfall en av flere faktorer når det gjelder plassering, feks i et tett kratt, åpent langs med et tilvokst gjerde på et jorde, på en liten haug i terrenget, i et søkk i terrenget, inni skogkanten i en overgang osv. Fangstmannen i boka har ikke så mye og si om bås annet enn: "å fange reven i kassefelle, bås eller snare er som regel spilt møye. Det duger ikke til rødreven iallfall". Var nok en kar som først og fremst likte å jage etter reven og utmanøvrere den med saks i sporet. Om svanehalssaks skriver han også lite , kun at det "er en nokså arbeidsom metode, enkelte gamle fangere har dog gjort gode fangster hermed". Nevner kun at den settes opp i kilder, og litt om oppsetting i gjødselhauger.

 

Vel, det var en gammel revefanger som fanget mye rev med svanehals her som sa: "Reven har mye bedre tid til å komme hjem til meg enn jeg har til å gå hjem til den" ...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

min bås står langs med fjellsia.alle kjenner jo til vinden,som snoker seg frammed fjellsia.og tror det er en fordel med at båsen står slik at det blir gjenomtrekk,slik at den ikke fyker igjen med finsnøen....skal bli spennende og spenne den opp. :D

Link to comment
Share on other sites

Snø i båsen er jo også noe dritt V-max :) Prøvde både oppbygd bås og bås under grantrær for å unngå snøen. Bare en tanke jeg fikk om vindretningen, prøvde alltid mange forskjellige vinklinger når jeg fanget rev. Håper du får uttellig i båsen, nå når du setter den opp, blir spennende det. Vi får håpe det kommer noen revefangstbilder fremover :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Fekk satt ut ei soks i dag. Men det går nok litt tid før reven går i, då kjelda var for djup og laut modifiserast litt. Åtet er ein 15 år gammal turka sauefot som eg smurte inn med ei blanding laga av ein av dei største revefangarane her i området. Anar ikkje kva denne smurninga inneheld, men tida vil vise om det virkar. Ikkje lett og spenne opp desse soksene so eg laga meg eit spennhjarn i aluminium til oppgåva. Skal og ut med ei soks til i ei kjelde som eg fekk ein grunneigar til og vise meg. Lyt nok og ut og sjå etter opne kjelder når snoen kjem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fremdeles ingen som har hatt hell med saksa?

 

Har enda ikke fått noe, enda reven rusler rundt fella nærmest daglig. Har prøvd med luktestoff og men er usikker på effekten i kulden....

 

Ser såkalt revesmurning er omtalt hist og her, noen som vil ut med oppskrift? :roll:

 

 

Eller muligens hinte om hva slikt består av? Ser for meg blod, og div som røre til en smørje....

Link to comment
Share on other sites

Har fått 4 revevalper og 3 grevlinger i båsen i sommer høst. Men i vinter går de bare forbi :( . Spor rett forbi fella, de vil ikke inn å se hva som er der. Har fått kattugle også, den satt så fint å kikket på meg da jeg åpnet topp luka. Den fløy fint ut igjen.

 

Noen tips til å få de gamle luringene inn i båsen. Er ei tett tunellfelle laget i 1.5*4. Har prøvd det meste av åte også laget blodspor inn til fella.

Link to comment
Share on other sites

Så nå at det lå ei dau mus å fløt i ene saksa, det er det nærmeste jeg har vært fangst i det siste.... :oops:

 

Reven vaser rundt saksa på daglig basis men ikke f om den vil la seg lure... Gjør sikkert noe feil, enten er jeg for ofte (1-2 ganger i uka) så det blir uro eller så er kanskje kilda for fersk sånn at gammelreven blir skeptisk.

 

Syns nå likevel det er rart, frost og masse snø/skare skulle vel tilsi at det blir vanskelig for reven å finne mat,og dered lettere tar i på åta..

"But but, its not only only", som han sa.... Jeg gir meg ikke, til slutt sitter den!!!

Link to comment
Share on other sites

Brukte laks/ørret først og fikk en, men ble plaga me at musa spiste opp. Etter det har jeg hatt "avskjær" av et sauslakt og elg, uten hell. I mangel av noe bedre har jeg nå en revefot med luktestoff på, men har ikke trua desverre.... Har blitt lova en hane som skulle slås ihjel, men har ikke fått den enda. Får håpe det løsner da...

 

Har plagdes som f hele høsten med å få tak i ordentlig åte, ville helst ha griseføtter men det var ingen som slakta....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har satt ut bås/bur nå.

Den har stått i fire dager, urørt.

Åte er rester av rakfisk fra jula og tiuravkok som jeg har spredd litt rundt også i tråkket.

 

Fella står litt nedenfor huset, og jeg har laget et lite tråkk fra et bekkefar ved jorde der den pleier å gå. Har kamuflert buret lett med litt granbar.

 

Er det noe jeg burde gjort anderledes?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

JA!!!!!! Fikk en stor hannrev sist fredag, 2 reven i saksa for sesongen... Håper og tror det er selveste gamlingen i området.

Fikk en gammel hane hos en bonde, da satt den i løpet av noen dager, etter måneder med "tørke".

 

Har troa på dette settet, har vært åpent hele vinteren og det er revespor overalt rundt. Må da være kun spørsmål om tid før neste sitter :D

Link to comment
Share on other sites

jeg har kjøpt meg en bås i stål/netting. det er en svensk felle, og jeg kan ingenting om fangst av rev i bås. en dude mente jeg hadde driti meg ut, for reven "skydde" metall feller. båsen er en tunell, med en tråplate innerst. jeg har hatt den oppspennt siden jul, men ikke fått noe. nå skal jeg bort i helga, og spennte den ned i går. vil jo se til den hver dag. kan noen si litt om sånne metallbåser som jeg har kjøpt? er de brukbare?? det er forøvrig bra med rev i område, og mye spor nå rundt fella. jeg har fora med rådyr kjøtt. (uspielige deler fra fallvilt). ellers har jeg tilgang på høner fra en bondegård i nærheten. er det lov å bruke?? jeg har også noen gamle duer fra jakta 2010. hva ville dere brukt??

Link to comment
Share on other sites

jeg har kjøpt meg en bås i stål/netting. det er en svensk felle, og jeg kan ingenting om fangst av rev i bås. en dude mente jeg hadde driti meg ut, for reven "skydde" metall feller. båsen er en tunell, med en tråplate innerst. jeg har hatt den oppspennt siden jul, men ikke fått noe. nå skal jeg bort i helga, og spennte den ned i går. vil jo se til den hver dag. kan noen si litt om sånne metallbåser som jeg har kjøpt? er de brukbare?? det er forøvrig bra med rev i område, og mye spor nå rundt fella. jeg har fora med rådyr kjøtt. (uspielige deler fra fallvilt). ellers har jeg tilgang på høner fra en bondegård i nærheten. er det lov å bruke?? jeg har også noen gamle duer fra jakta 2010. hva ville dere brukt??

 

Du har nok driti deg ut, men ikke fordi reven skyr metallfeller. Men fordi båsen din er ulovlig å bruke i Norge. Båser som skal brukes til revefangst i Norge skal være av solid heldekkende materiale.

Du kan lese mer om det her:

 

http://www.dirnat.no/friluftsliv/jakt/fangst/feller_levende_vilt/

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at det er påbudt med heldekkende materialler er at reven går litt amok når den finner ut at den er innesperret, er fella laget av stål netting e.l så biter og klorer den i dette med påfølgende skader.

Er båsen laget av heldekkende materialler så er det vanskelig å bite eller klore seg fast i noe= mindre skade.

Har fanget rev i begge deler og det er stor forkjell på hvordan revene ser ut etter en natt i bås av netting og en laget i heldekkende materialler av tre.

Hvis du skal følge lov verket til punkt og prikke så må du dekke til nettingen sånt at reven ikke kan kan skadde seg når den er i båsen din.

Link to comment
Share on other sites

Gratuler med revefangsten Arne Vegar! :D

 

Der satt den igjen. Tok sin tid før den satt, det kan godt være at den har holdt annen rev unna om det er en stor hann, men det har nok også hatt innvirkning om kilden ble laget i seineste laget før fangsten startet. Uansett er det gått så lang tid at kilden skulle begynne å fange bra nå. Når det har gått en sesong så danner man seg et bilde av hvordan reven oppfører seg rundt kilda og i terrenget rundt, så når fangstsuget dabber av når våren kommer er det likevel lurt å ta en dag med grundig tilpassing av kilda med vinterens erfaringer friskt i minnet.

 

 

Får håpe på noen vårsultne rever fremover våren til temperaturen blir for høy for åtet. Fremdeles gode sjanser for fangst, selv om pelsen begynner å tape seg nå i mars. Før startet man revefangst i slutten av oktober for pelsens del.

 

En gammel hane er det få sultne rever som kan motstå så det er bare å ta imot om sjansen byr seg :)

Link to comment
Share on other sites

Takker, moro når det funker og man ser at reven har gått i som "panlagt" :D

 

Var å sjekka i dag, var to rever som hadde svinsa rundt så vi får se hva de siste ukene bringer :)

 

Når sesongen er over skal jeg justere diverse rundt kilda, bl.a. tilkomsten de siste metrene før kilda, der er det noe bløtt og muligens vil ikke reven trø seg våt....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...