Jump to content

Brukt salong


jackblack

Recommended Posts

Skal ha meg en salongrifle og har valget mellom en Brno modell 2 og en Browning Semi-Auto 22 begge er i god stand.

Uansett hvem av de jeg velger så skal den gjenges opp til demper.

At den ene er halvauto og den andre bolt betyr ikke så mye da å tømme magasinet på kortest mulig tid blir kjedelig og dyrt i lengden :mrgreen:

Browningen er delbar og det er praktisk for å putte den i ryggsekk men antagelig ulempe med tanke på treffpunkt om jeg ikke får kikkertmontasje til løpet. Den kunne også gjerne hatt boksmagasin slik som brnoen har.

 

 

Noen inspill?

Hvem har best treffsikkerhet med en skikkelig kikkert?

Link to comment
Share on other sites

ulempe med tanke på treffpunkt om jeg ikke får kikkertmontasje til løpet.

Det er det som er den normale måten å montere kikkert på Browningen. Weaver har ferdig skinne, og løpet er boret og gjenget for den. Brnoen er som sagt over mest presis, men de er gode jaktvåpen begge to.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si noe skråsikkert om Browningen siden jeg ikke har en selv, men Brnoen min setter 5 skudd hull i hull på 50m. De Browning autoene jeg har prøvd gjør det ikke, men er presise nok til å sette sikkert drepende skudd på kråke, rype etc. Høggern kan sikkert komme med utfyllende info her.

Se på den Browningen du har på hånden om den har to hull med blindskruer i på løpet, kanskje en foran og en bak baksiktet. Mener å huske at de i perioder har plassert baksiktet slik at det må fjernes for å få plass til Weaver-skinnen.

Brnoen har høye nok åpne sikter til at de kan brukes sammen med de fleste dempere, men der også må baksiktet tas av hvis du skal montere en kikkert med litt objektivdiameter i skapelig høyde.

Link to comment
Share on other sites

Brnoen har høye nok åpne sikter til at de kan brukes sammen med de fleste dempere, men der også må baksiktet tas av hvis du skal montere en kikkert med litt objektivdiameter i skapelig høyde.

...og å ta av baksiktet er en lek når man bare vet hvordan. Man sparer 10mm byggehøyde.

Noen som vet hvordan man fjerner baksiktet uten å bruke Dremel? Finner ingen splint inni hullet...

Trykk baksiktet ned i framkant, og dytt det bakover med et skrujærn e.l.

Ellers vil jeg også berømme presisjonen på Brno Mod.2-e. Har prøvd ymse halvautoer, deriblant delbar Browning, og mener det er vesentlig forskjell.

< 1 MOA egenspredning skal være greit oppnåelig med de fleste .22LR-rifler fra BRNO - det kan du ikke forvente av en Browning.

Nå kan man jo si at både skytter, vind, avstandsbedømmelse, lufttrykk og temp er viktigere enn riflas egenspredning til praktisk bruk,

men har man fjernet en variabel så er man nærmere en fulltreffer. Det er nå min filosofi.

Du kan lære deg å skyte, bedømme vind, måle lufttrykk, temp og avstand, men det hjelper ikke det spøtt om børsa ikke samler 5 skudd i snusboksen på 50m.

Har du forresten sjekket hvordan autosystemet til Browning vil fungere med demper påmontert?

Lykke til! 8)

Link to comment
Share on other sites

Har du forresten sjekket hvordan autosystemet til Browning vil fungere med demper påmontert?

Om jeg ikke husker feil fungerer det akkurat likedan som uten demper påmontert. Det er en rekyldrevet halvautomat uten låsing med tungt slutstykke....

Link to comment
Share on other sites

brownings 22 er ikke rekyldrevet, men direkte tilbakslag/blowback, som de fleste .22lr automatmekanismer. på de fleste rekyldrevne mekanismer vil lyddemper uten "impuls-kammer" gi funksjonsproblemer, mens på blowback-mekanismer lyddemdemper har en tendens til å gi større fart på sluttskykket. dette er mer merkbart på pistoler hvor munningstrykket er høyere og løpet kortere.

Link to comment
Share on other sites

joda direkte blowback om du vil. Men er ikke det rekyl? (nei jeg snakker ikke om kort piperekyl, eller andre deler som dytter sluttstykket bak)

Beklager om jeg bruker feil sjargong på halvautomekanismene, det er utenfor mitt interessefelt ;)

som sagt, ingen problemer med demper på de jeg har prøvd. Kan komme av at pipa er 2-3-4 gang lengre enn de fleste pistolløp......

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal spikke fliser, så er blowback strengt tatt en form for direkte gassdrift der hylse og sluttstykke utgjør stempelet, men spørsmålet her gikk vel egentlig på presisjonen i Brownings delbare auto.

Og evert sin beskrivelse stemmer med mine erfaringer, blowback-autoer pleier å drive bedre med demper enn uten.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk også kikkertsporet på den Brnoen du har sett på - eldre utgaver har 13mm spor og bruker samme montasje som Fox og Cz-527 mett modifisert ved å slipe vekk låsetappen. Dette koster fort litt mer enn en 11mm montasje, men gamle Brnoer er verdt innsatsen ! (Min er fra 1957)

Link to comment
Share on other sites

Har en Brno 2 E, som jeg har tenkt å fikse litt på etter hvert, dvs når godrifla (rem 700) er ferdig ombygd :wink:

Har lyst på slik stokk:

http://www.kkc.no/

Det bør vel gå greit siden Brno 2, og Cz 452 er så å si identiske, eller har jeg sovet i timen :roll:

Løpet blir kappet til 40 cm, og gjenget for demper. Har sett litt på denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22393117

Regner med den demper bedre enn Parker Hale som jeg har nå :oops:

Tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden littegranne jeg,

 

...og å ta av baksiktet er en lek når man bare vet hvordan. Man sparer 10mm byggehøyde.

 

Kan du forklare, nordlandsdrevern?

 

Har tenkt å kjøpe meg en Bsa sweet 22 til min brno mod 2, ser for meg at baksiktet må fjernes, så da jeg så nordlansdrevern skrev han viste hvordan tenkte jeg jeg kunne poste spørsmålet her!

Link to comment
Share on other sites

Din bærsj!

:shock:

http://www.kkc.no/

Det bør vel gå greit siden Brno 2, og Cz 452 er så å si identiske, eller har jeg sovet i timen

 

Denne Informasjonen har jeg jo helt og holdent sluppet å gått rundt å vite, men nei da. Du MÅTTE poste det på åpent forum. Som om jeg ikke hadde nok dill og ræl å bruke mine begrensede midler på. :P

 

Tror nok A_tech demperen er et hekk eller tre bedre en parker hale'n ja...

Link to comment
Share on other sites

@huseieren (El cazador, eller noe sånt på spanjakksk :roll: ) Trykk baksiktet ned i framkant, og dytt det bakover med et skrujern e.l.

Som du ser på bildet under er det to faste utstikkere på baksiktet som følger to spor. Under er det et fjærblad som presser siktebladet opp i framkant og fast i forhøyningen i sporene.

vh7vhf.jpg - 29nyz2h.jpg

Dette medfører at du får 10mm mer å gå på i okkularstørrelse eller opptil 10mm lavere montasje.

Jeg bytta kikkert og fikk det til på okkularsiden, men sluttstykket traff øyestykket. Så lavt får du den :lol:

Dermed ble det ny montasje til 55kr, og da fikk jeg plutselig plass til den store glantuten jeg først hadde tenkt å sette på.

sku_32811_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du rekna på kor mykje du må ut med tilsaman ( kjøp av rifle + gjenging, kjøp av demper om du ikkje har ein liggande)?

http://www.schouvapen.no/partnere/ har tilbud på CZ 452 med demper ,kikkert og montasje som det står til kr. 4490,-.

 

Gratis rifle og kikkert, har to gamle dempere men ender nok opp med en ny a-tec så koster kun den + gjenging.

Link to comment
Share on other sites

koster kun den + gjenging.

Heller ikke dumt å budsjettere med en knapp tusenlapp til et Timney-avtrekk + en halvtime trespikking for å få plass i stokken til det.

 

Det gir stor forbedring med nytt avtrekk?

Lenge siden jeg har skutt med den så husker ikke hvordan orginal avtrekket er.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Din bærsj!

:shock:

:lol: Veldig lei meg for at jeg fikk deg til å se på KKC-stokker, skal aaaldri gjøre det mer :wink:

Lykke til med ombygging du også! :mrgreen:

Vill ikke se, vill ikke tenke, har ikke penger. lalalalalalalalal. Oisan, heldemept american i KKC, det hadde vert lekkert det. Bare å sende børs til Alm så ordner det seg. Argh, ikke tenke ikke tenke. lallalla.

 

Jeg må snart slutte å lese på salong trådene, om ikke dette kjøpe presset snart gir seg. :wink:

 

Men steike for en salong det hadde vært. :shock::D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...