Jump to content

Nitedal svartkrutt - hvor gammel?


Erik B. Hoksvold

Recommended Posts

Man regner at de det står Sortkrutt på er førkrigs men ble muligens solgt litt etter krigen også . Står det Svartkrutt på patronene (2 varianter , med og uten hunder på) regnes for å være etterkrigs patroner . Finnes også en variant som har grønn hylse men ingen skrift, bare shillingen røper at det er Nitedalspatroner. Dette var "nødløsninger" rett etter krigen da det var vanskelig å få tak i hylser.Disse svartkrutt patronene var i salg helt opp til midten av 60 tallet mener jeg å huske. Svartkrutt ble levert i cal 10,12,14,16,20,24 og 28

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg mener bestemt at Svartkruttpatronene forsvant fra Nitedals Jakttabellene rundt 1960, jeg har de aller fleste av disse jakttabellene fra 1925 (første) og opp. Så de var nok borte lenge før midten av 1980tallet.

I 1990-91 skrev jeg en artikkelserie om norske haglpatroner i Våpenjournalen, der skulle man finne de fleste opplysningene. Jeg husker jo endel men noe ligger nok ganske langt bak i barken.

Link to comment
Share on other sites

Fant noen lignenes oppe på loftet etter bestefar eller oldefar, og jeg måtte bare prøve noen av dem. Det smalt, men svakere rekyl og smell enn vanlig moderne haglepatroner. DU! verden for en eldmørje og røyksky som kom ut løpet!!!!. Omtrent som når snøfte smith avfyrer sin børse. Etterpå ble det en forferdelig stank. Luktet svovel lang vei etterpå. Men morro var det. Avfyrte noen mens bestefar levde og, han sa det ikke var farlig å gjøre det, i og med svart krutt var mye svakere enn dagens moderne patroner.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke være redd for at de ikke virker. Jeg har skutt endel av de og målt de over kronograf og utgangshastigheten har ligget mellom 270m/s og 340 m/s , den høyeste hastigheten var i en Kongsberg Rollingblock med 95cm pipe. Så det myten om at svartkrutt trenger lange piper er nok sann ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne må bumpes.

 

Jeg kjøpte to pakker svartkruttpatroner i kaliber 16 på messa på Kongsberg forleden. Patronene er lyseblå med teksten Nitedals Svartkrutt i bølgeform. De skulle være etterkrigs i følge en annen forståesegpåer på messa. De kostet selvsagt en formue (20 kr patronen), men såpass må man koste på seg så lenge man har en Hagen rolling block i samme kaliber.

 

Det ideelle hadde selvsagt vært om hagla tålte moderate røyksvake ladninger. Bestefattern skøyt røyksvakt i den i gamle dager, men på 80-tallet fikk jeg tak i en pakke Vihtavuori Black Powder som fungerte udmerket.

 

En gang i fremtiden får jeg nok problemer med forsyningssikkerheten...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Du trenger ikke være redd for at de ikke virker. Jeg har skutt endel av de og målt de over kronograf og utgangshastigheten har ligget mellom 270m/s og 340 m/s , den høyeste hastigheten var i en Kongsberg Rollingblock med 95cm pipe. Så det myten om at svartkrutt trenger lange piper er nok sann ja.
Finnes det noen informasjon fra Nitedal eller noen andre, som forteller hvor mange bar trykk i kammeret, disse svartkruttpatronene lager?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...