Jump to content

Første hagle


Lassemann

Recommended Posts

Hei,

 

nettopp tatt jegerprøva og skal kjøpe hagle - og det er litt av en jungel ser jeg.

Har aldri skutt med hagle før skytebanen til jegerprøva, så vet ikke hva jeg skal se etter. Ser i liknende tråder som dette at man blir anbefalt å prøve hagla, men det er jo lettere sagt enn gjort når jeg ikke kjenner noen som jakter - og tviler på at selgeren i butikken lar meg fyre av et par skudd før kjøp :D

Er jeg heldig møter jeg en ærlig god selger i våpenbutikken, men er jeg uheldig møter jeg en som skjønner at jeg ikke har peiling og selger et dritvåpen han har god fortjeneste på :?

 

Så, helt generelt, hva skal man se etter? Prisene varierer jo fra 4000,- til 50 000,-

Hva er det som gjør at en hagle koster 10 000,- og en annen 20 000,-?

Noen merker og modeller som er bedre enn andre?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Jeg er 26, 175cm høy.

 

Har i utgangspunktet sett for meg o/u hagle og ikke pumpe, synes det ser kronglete ut å måtte pumpe mellom hver skudd dersom man må være rask(?).

 

Ser i den ene tråden som blir linket til her at Bettinsoli Nexus hos jaktdepot kan være et godt valg. Noen som har innvendinger mot å kjøpe den hagla? De har messetilbud på -1000kr på oppgitte priser ved kjøp før 31/3.

Link to comment
Share on other sites

Drit i pumpehagle! Så har jeg fått sagt det... Det er ikke et dårlig våpen, (Og jeg har flere selv) men til norsk jakt er en dobbeltløper bedre. Er du ung og har pumpehagle så blir det mest jalla, og man risikerer å bli uglesett. Npr det gjelder kalibervalg er det heller ikek noe vits i å absolutt skulle ha "super magnum" slik som tøysepatroner i 12/89. 12/70 holder lenge og om du vil bruke stål på vilt vil en 12-76 gjøre alt du trenger i Norge.

 

Med "prøve hagla" så mener de fleste av oss ikke a du skal skyte med den. Men holde i den, kaste den opp til skuldra og rett og slett se om den passer til deg og kroppen din. De fleste som jobber i en ordenltig våpenforettning kan dette, (Men neppe alle hos XXL)

 

Jeg ville også sterkt vurdert å prøve å finne noe brukt, og da gjerne i Star Baikal :D. bruk heller pengene på ammo og skytetringn på lerduebanen io første omgang.

 

Men... Mitt absolutt beste råd ville faktisk være å ta kontakt med ditt lokale Jeger og fisk lag, og spørre om det er noen der som kunen blitt med deg og sett på ting, kommet med tips osv. om du ikke kjenner noen du kan stole helt på med erfaring.

 

Hvor bor du?

Link to comment
Share on other sites

Hei!Hva ønsker du å betale?Vil du ha ny eller brukt?Har selv skutt med hagle i 25år,og sett mange merker på diverse baner.Svært ofte ser jeg at folk har hatt endel småproblemer med hagler under ti tusen kroner!Vil ikke nevne merker her,men må være irriterende når den svikter på jakt eller under et stevne..det rimeligste fabrikatet jeg ser minst kluss med er Lanber,gode hagler til 4500-11000 avhengig av modell.Vil du legge på noen tusen på ei ny er SKB fra Japan driftssikre våpen!Ellers er det mye bra brukt til 10-15000kr og,kvalitet som Beretta,Miroku,Browning og SKb.

Link to comment
Share on other sites

Sats på betinsollien, den har fåt bra score i tester, styr unna star baikal, dette er riktignok

gode hagler, men de er kun merket 90mpa, mpa er forkortelse for megapascal, 1megapascal=10bar

dvs at hagla kun er godkjent for patroner med lavere trykk en 900bar. Har ennå ikke set en

star merket med fleur de lyr, som er godkjenningsmerket for high performance patroner, syns

selv dette merket er en tryghet å ha, men det er fritt fram å mene noe annet. Star haglene

ser forøvrig ut som om de er bygget av lego, så den er ikke noe skjønhet akkurat. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei hassel, tviler du kan svare for de 9000 andre på forumet, har sett flere med samme mening som

meg, jeg har snakket med børsemakker og han også er enig med meg. Men bruker man patroner med

lavere trykk en 900bar er denne hagla god og drifts sikker, det er ved bruk av patroner merket max1050bar

at man må hvære forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Npr det gjelder kalibervalg er det heller ikek noe vits i å absolutt skulle ha "super magnum" slik som tøysepatroner i 12/89. 12/70 holder lenge og om du vil bruke stål på vilt vil en 12-76 gjøre alt du trenger i Norge.

Tiltredes - og trekkes enda et hakk videre: Hvis ikke du har klare planer om å bruke haglen på sjøfugljakt, se på kaliber 20, helst litt opp i klasse (Beretta, etc.) slik at baskylen er dimensjonert etter kaliberet. En 20-76 patron inneholder like mye hagl som en 12-70, har høyere utgangshastighet og skytes i en smekrere, lettere og smidigere hagle.

Og til Hassel: Det er i hvert fall to medlemmer av kammeret som er skeptisk til lav trykkprøving på Baikal :wink: , uten at jeg vil gå så langt som å fraråde kjøp av dem - de er gode og solide bruksvåpen og har vel sannsynligvis felt mer vilt i Norge enn noe annet, kanskje unntatt Kongsberg Rolling Block enkeltløpere. Men det er et moment man bør være obs. på og ta hensyn til.

Ad XXL, så er det nok mye avhengig av hvilken avdeling man går i og ikke minst hvilken ekspeditør man kommer ut for. En storkjede vil nok ikke klare å holde like høyt gjennomsnitt på kunnskapsnivået hos medarbeiderne som små spesialforhandlere, men de har gode folk også. Du merker fort forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte i utgangspunktet å kjøpe ny hagle til ca 10 000,- og få den tilpasset meg, men kan gå noe opp dersom det gir en mer driftsikker hagle (betaler ikke mange tusen for pynt på hagla). Det er heller ikke slik at en dyrere hagle vil gå utover skytebane og leirdue budsjettet, men som sagt - hva slags hagle vil gi meg "nok" til mitt bruk?

Det blir nok mest fugl (ikke ender eller gjess) som jeg kommer til å jakte, men vil også prøve hare tenker jeg.

Har og planer om å kjøpe rifle til bruk på det samme viltet (altså ikke storvilt).

 

- En brukt hagle, bør den tilpasses meg, og hva koster eventuelt det?

 

- Når hagla får feil, hvilke feil er det som går igjen? De ser jo veldig enkle mekanisk ut :)

 

- Patroner - hvilket trykk er det normalt å bruke / få kjøpt?

 

- Kaliber 12 vs 20, er det noen vesentlig prisforskjell på disse patronene?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På noen hagler er tilpasning inkludert i prisen, dette vil garantert gi deg flere treff, så

det vil jeg anbefalle, så undersøkk om du finner ei hagle der tilpasning er innkludert i

prisen. Når det gjelder kalibervalg, så hvar det tidligere dårlig utvalg i kaliber 20 patroner,

er ikke helt siker på hvordan det liger an nå, men det kan sikkert noen andre svare på.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kalibervalg, så hvar det tidligere dårlig utvalg i kaliber 20 patroner,

er ikke helt siker på hvordan det liger an nå, men det kan sikkert noen andre svare på.

Siden jeg selv bruker kaliber 20 så vet jeg litt om det :mrgreen:

Utvalget er større i 12, men det er endelig stort nok i 20. Alle ledende fabrikat og alle hagltyper og størrelser er tilgjengelig i både 70mm og 76mm og forskjellige ladninger. Prisene er stort sett samme som 12. Tilgjengelighet kan være vanskelig på steder der det ikke finnes spesialforretninger, men i en by er ikke dette noe problem.

Link to comment
Share on other sites

SKB er veldig fine og solide hagler til en ikke for gal pris :) billigste modellen koster cirka 10 000 og holder lenge til ditt bruk. Denne får du blant annet kjøpt hos børselars hvor du også vil få hjelp til å tilpase hagla til deg cast off etc.

Men uansett hva du velger så vil du nok få mye glede av våpenet :D

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva som skjer med SKB,men i følge en jeg snakka med hos børslars,hadde de en pause i importen..vet ikke,men tror neppe fabrikken er nedlagt.Gode er dem iallefall,og sikkert endel på lager!Håper å få meg en sjøl,tror nok den billigste ligg på 12-13000.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gå for det som passer deg, vil du ha pumpe, halvauto eller dobbel er det mye å velge i!

På hagler er kvalitet veldig innenfor prisen på geværet som du kjøper!

Skal du skyte mye anbefales litt dyrere hagle enn f.eks Baikal, Hawk, o.l

Men med få skudd i året kan billig være greit!

Bare sørg for at hagla passer deg i lengde osv...

Det er viktig å ha en hagle som ligger godt når du skal skyte fugl o.l hurtig.

Har selv 3 Hagler,

Mckindley o/u

Benelli M1 halvauto

Benelli Nova pumpe

Benelli merket er kvalitet og fint balansert og har godt utvalg i halvauto....Har lang levetid og tåler vannvittig røff behandling...

Benelli skryter selv M1 utgaven skal tåle 500000 skudd....(men)

Mckinley hva billig men har funket greit og passer meg bra men er langt fra et kvalitetsvåpen, kostet ikke mange tusenlappene og er vell heller ikke lenger til salgs viss jeg nå skulle ha rett i det.

 

Lamber, franchi og beretta m.f er greie kvalitets hagler til en høvelig pris....

Idag hadde jeg valgt en Beretta 686 om jeg skulle kjøpe ny o/u hagle!

Mye gøy du kan velge i, finn en som passer og etter ditt bruk, til den prisen du vil legge i et våpen!

Som første våpen ville jeg anbefalt en dobbelløper for fuglejakt , trening osv........

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Beretta 686 i 20" hvis du skal gå mye og vil ha en lett hagle 2,7kg

Disse ligger rundt 10.000k og er i mine øyne fantastiske.

Kjøp 12" hvis du tåler en litt tyngre en.

Har en i laget som har en Ultralight lux 686 (koster litt mye) men den har ca 100.000 skudd bak seg og har aldri sviktet.

Personelig hadde jeg en 20" Beretta 686 og jeg angrer som en hund på at jeg solgte den fremdeles.

Du kommer til og bruke mye tid med hagla di så da ville jeg brukt litt penger i starten i stedenfor og ville ha

noe nytt etter 2 år fordi førstehagla ikke strekker til blir da til "døkapital" og samler bare støv,eller så må du selge med tap.

 

Lykke til med valget :D

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige taler, men jeg tror du skal ha flaks for å finne en 686 i 20 til 10.000... Ny ligger den vel på 18.000+, og de som kjøper slike hagler har en tendens til å beholde dem :wink:

Jeg går selv med en 685 (samme våpen uten ejektor) i 20 som jeg i min tid valgte fremfor en Ultralight i 12. Vekten er 2,7kg på begge, men siden hele mekanismen i 20 er neddimensjonert beholder du balansen fra standardvektversjonen. For meg føles Ultralighten vinglete, vekten stemmer ikke med proporsjonene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...