Jump to content

Uoppgjorte økonomiske forpliktelser til andre pistolklubber


SRD-15

Recommended Posts

Hvis en skytter som har sluttet i en klubb uten å skriftlig melde seg ut, men bare lar være å betale kontigenten ønsker å melde seg inn i en ny klubb etter noen år, har han da noen uoppgjorte økonomiske forpliktelser til den gamle klubben?

Jeg har hørt eller lest noe om at kontigenten for de åra må betales før han kan få medlemsskap i en ny klubb.

Noen som veit noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

It depends.

Det kommer vel helt ann på klubben og forbundet. F.eks så har vel NSF i sine lover at et medlem ikke skal ha skyldig kontigent til andre klubber, og dette skal visstnok sjekkes opp mot forbundet ved innmelding av nytt medlem i klubben. Blir det gjort? Neppe.

 

Men som med stort sett alt annet, så bør man jo melde seg ut skriftlig, og dropper man det så vil jeg si at medlemskontigenten løper videre. Med mindre det er noe nedfelt i klubbens statutter, som at f.eks et medlem blir utestengt fra klubben ved manglende kontigent. Da har vedkommende heller ikke "plikt" til å betale kontigent mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel rimelig at en ikke kan få bli medlem am et forbund ()Antar det er NSF) før man har gjort opp for det man skylder fra tidligere. HAr man meldt seg yt av en klubb og melder seg inn i en annen sener bør det ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Ein NSF klubb er eit idrettslag som er forplikta til å følge lovnormene til NIF. (Altså klubbens vedtekter skal vere i samsvar med desse). Om ein medlem skuldar kontingent for to år skal han strykast som medlem. Ein kan ikkje verte medlem i ein annan pistolklubb (og heller ikkje i eit anna NIF lag) før ein har gjort opp sine økonomiske forpliktelsar til den gamle klubben.

 

Så det er vel kontingent for maks 2 år ein er skuldig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke for maks 2 år, fordi reglene sier kan, og ikke skal.

 

klubbene kan velge å la medlemsskapet løpe (og koste NSF kontigenten), uten at vedkommende kan protestere om vedkommende ikke melder seg ut selv.

Men det vanlige i dag, er at man etter 2 år og andre purring. Kaster vedkommende ut av klubben (hos oss blir det samtidig levert varsel om dette til politiet, da dette er nedfelt i klubbreglemanget).

Link to comment
Share on other sites

hos oss blir det samtidig levert varsel om dette til politiet, da dette er nedfelt i klubbreglemanget.

 

Fornuftig, slik burde det vært mer automatikk i ved flere klubber.

Så kan folk synse og si hva pokker de mener om slikt "angiveri", men personlig så mener jeg at vi ikke har noen "menneskerett" for å inneha våpen dersom vi ikke bruker de aktivt i henhold til klubber og forbund.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg ikke skjønner her. Hvis en person ikke betaler kontingenten første året. Så er det jo rimelig klart at han ikke har noen videre høye ønsker om å være videre medlem. Hvorfor forlenger klubben da medlemskapet, i stede for og avslutte det. Det hadde jo skapt mindre bry både for klubben og den personen det gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg ikke skjønner her. Hvis en person ikke betaler kontingenten første året. Så er det jo rimelig klart at han ikke har noen videre høye ønsker om å være videre medlem. Hvorfor forlenger klubben da medlemskapet, i stede for og avslutte det. Det hadde jo skapt mindre bry både for klubben og den personen det gjelder.

 

Du må skille mellom klubb og forbund. I NSF organiserte klubber er klubben nødt til å følge lovvererket for drift av idrettslag, og det vil si at de må minst betale NSF kontigentetn for medlemer som ikke betaler klubbkontigetn (Inkludert avgidt til NSF) I minst et år, intill to år.

 

Det koster klubbene penger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forholder meg til hva jeg skriver under av avtaler :wink: .

 

Hvis ingen opplyser meg om hva som er konsekvensen av å ikke betale et medlemskap - ser jeg ingen vettig grunn :wink: for at jeg skylder penger til et forbund/klubb hvis jeg ikke betaler mine kontingenter til rett tid.

 

 

Men for å ikke bli uthengt som "dårlig betaler" :) - betaler jeg før forfall :) - og er "støttemedlem" i ulike klubber :) (ikke bare skyting :? ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...