Jump to content

Howa. nå også i 6,5x55.


kjetilh

Recommended Posts

En kamerat av meg hadde ei Howa i 6,5x55, presisjonen i den var mildt sagt veldig dårlig. Til fugl- og revjakt var den helt ubrukelig, det meste annet og forsåvidt.

 

Får håpe de har fått orden på presisjonsproblemet nå, ettersom salget av 6,5x55-kaliberet i disse riflene skal påbegynne igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
En kamerat av meg hadde ei Howa i 6,5x55, presisjonen i den var mildt sagt veldig dårlig. Til fugl- og revjakt var den helt ubrukelig, det meste annet og forsåvidt.

 

Får håpe de har fått orden på presisjonsproblemet nå, ettersom salget av 6,5x55-kaliberet i disse riflene skal påbegynne igjen.

 

Vet du når denne ble kjøpt? Howa 1500 i 6,5x55 er jo faktisk spesielt kjent for å være ekstremt presis...

Link to comment
Share on other sites

Howa hadde en produksjon i 2004 - solgt i 04 og 05 som var litt bob bob i 6,5x55. Om det hadde vært gjeldende for hele partiet ville det nok ha vært enklere å håndtere, men over 90% var greie. De siste prosentene derimot var trøbbel. Om det var tidspresset for å få dem levert i tide til sesongen eller hva som gjorde det kan jeg ikke svare på siden det var før min tid i firmaet, men de 10-12 riflene jeg tror det var snakk om som var trøbblete husker folk jammen godt siden en hører om det enda 6 år senere.

 

Fortsatt er 6,5 mer kilent enn f eks en 308 som skyter suverent med alt. 6,5 skyter suverent med tunge kuler dvs 9 og 10g. Lette kuler er de ikke spesielt glade i. Om det har med snurren(1-8") eller innvendige geometri vet jeg faktisk ikke og er heller ikke noe jeg innehar kompetanse til å svare utførlig på. Men fenomenet er ikke ukjent for 1-8" 6,5 løp. Alle som har en Lakelander eller ei annen rifle med Kongsberg løp kjenner seg nok igjen i akkurat det fenomenet. Raskt snurr er ofte litt kilent i andre tilfeller også. Både .224" og .243" våpen med løp for tunge kuler er mye mer fiklete å få til å gå godt med et bredt utvalg kulevekter for kaliberet. Er jo ett annet ofte anbefalt riflemerke som sliter mer enn litt med riflene sine i 223 som har 1-8"...

 

XC'n min skyter meget godt med 100/105grs kuler. 85-87grs kuler skyter ok ca 20mm - lette Bal Tip/V-Max etc skyter dritt. Så jeg tror og erfaring fra andre kalibre indikerer det samme - at veldig rask snurr gjør løp vesentlig mer kresne i kosten.

 

Prøvde 2 rifler umiddelbart når de kom ifjor og ladde igjennom nesten hele spekteret av 6,5 kuler i skapet, med ladninger som er prøvd i en del andre løp fra før og en vet er bra.

 

6,9/7g var skralt 40-70mm. 8/8,4g var ok, men ikke bra nok i mine øyne - 35-55mm. 9g Scenar/MK/Custom Comp foran 46 RH 22 skjøt rundt og innenfor tommen. Stabil 1 MOA eller bedre. De beste var uten sammenligning 10g Mega/10g Oryx som skjøt flere serier som var på lappen <15mm/3sk/100m. Fabrikk Fusion skjøt også stabilt < 30mm.

Ser forøvrig samme tendensen i Testen i Jeger Nr 1(2)? i 2011.

 

Har ikke sjekket f eks Diamondline Stang og ett par Raufoss typer som skyter 9g i snaut 800m. Men har hatt tilbakemeldinger fra en eier som etter å ha slitt litt initielt prøvde de anbefalte ammotypene siden han ikke var hjemmelader. Samlingene på bildene som kom på mailen ett par dager senere var det ihvertfall ikke noe feil med.

 

Når det blir tid til det senere på året skal jeg for moro skyld donere en helg på å finne ut hvor godt jeg kan få en 6,5/308/30-06 Howa til å gå rett ut av esken. Blir sikkert ett par dager med lading og fikling - men blir veldig forundret om jeg ikke uten veldig store anstrengelser skal få alle til å bli stabile 3/4 Moa rifler for 5sk/100m. Det klarer seg til absolutt all skyting i dette landet. Vinner greit NM jaktfelt og med den presisjonen.

 

Links Howa derimot blir vi avfeid hver gang vi spør om. Kapasiteten i dagens produksjon er 36 000 rifler i året og den er mer enn brukt opp. Ergo å innføre det dobbelte antallet ulike varelinjer med dertil kortere produksjonserier gir høyere kostander og mindre total produksjon. Men om det kommer 10 000 henvendeler fra links kunder der alle er villige til å betale 50% mer for en Howa i links er jeg ganske sikker på jeg skal få gjennomslag hos Gene for utvikling og produksjon av links rifler :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...