Jump to content

hva skjer hvis hylsen sprekker?


AcidRain

Recommended Posts

har ikke mye erfaring med saken, men de gangene jeg har fått sprekk i hylsene har jeg ikke oppdaget noe før jeg går over dem etter endt skyting, skal også nevnes at mine ladninger ligger litt over midten på ladedataene til kruttprodusenten.

Link to comment
Share on other sites

på en riflehylse vil sprekk i halsen eller langt fram på hylsa ofte ikke gjøre annet enn kansje dårlig presisjon.

Men sprekk langt bak eller i bunnen vil kunne slippe gass bakover i mekanismen (og eventuelt i fleisen på skyttern) å da er det med en gang mer alvorlig.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs helt på ladepraksis.

 

Det er tre hovedscenarioer:

 

1: Sprekk i hals/skulder - normalt sett ikke farlig. Skjer det etter få omladinger er det vanligvis på grunn av dårlig messing, mange omladinger og romt kammer kan også være en årsak. Halspressing eller utgløding av hals kan redusere sjansen.

2. Hodeseparasjon - alvorlig. Hvis hylsa ryker i overgangen mellom kropp og hode er det fare for gasslekasje bakover. Ved avfyring vil materiale flyte i dette partiet og er hovedkilden til forlengelse av hylse. En god regel er derfor å kassere hylsene etter 5. trimming. Overdreven ompressing (enten på grunn av feil justert die eller romt kammer) vil forverre problemet, halspressing vil øke levetiden betraktelig.

3. Sprekk i hodet. Hvis hodet sprekker på langs er man garantert å få kraftig utblåsning bakover og er en svært alvorlig hendelse. Skjer kun ved alvorlig materialfeil på hylse og er heldigvis en ytterst sjelden affære i disse dager.

Link to comment
Share on other sites

Sprekk i hodet. Hvis hodet sprekker på langs er man garantert å få kraftig utblåsning bakover og er en svært alvorlig hendelse. Skjer kun ved alvorlig materialfeil på hylse og er heldigvis en ytterst sjelden affære i disse dager.

For ca 20 år siden skjedde dette med en kompis som skjøt krag. Med fabrikkladd ammunisjon. Vi endre opp hos øyenlegen for å rense øyet hans for kruttslam.

 

For min egen del har det sikkert gått over 100 000 rifle skudd siden dengang (da er kal 22 ikke medregnet) å jeg har ikek sett en slik sprekk på noen av de hylsene jeg har plukket etter all den skytinga. Men det kan skje, selv på fabrikknye hylser (han skjøt nyprodusert krag ammunisjon)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd langsgående sprekk rett foran hylsehodet, i fabrikkladd ammunisjon (en gammel lot Lapua Match). Åpenbart produksjonsfeil på hylsa, men det var ikke synlig før avfyring. Det sprutet litt kruttgass i ansiktet mitt, uten at jeg tok noen skade. Flaks!

 

Sprekk i hylsehalsen har jeg hatt flere ganger, men da uten å merke noe før jeg plukket opp hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd langsgående sprekk rett foran hylsehodet, i fabrikkladd ammunisjon (en gammel lot Lapua Match). Åpenbart produksjonsfeil på hylsa, men det var ikke synlig før avfyring. Det sprutet litt kruttgass i ansiktet mitt, uten at jeg tok noen skade. Flaks!

eldre lapua, stemplet 7,62X51?

Har en slik hylse liggende en plass, med 2 små langsgående sprekker akkurat der trykkringen er. Fabrikkpatron.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd langsgående sprekk rett foran hylsehodet.

 

Det er vel et 4. scenario, langsgående sprekker i hylsekroppen. Normal årsak er igjen feil på messing eller svært romt kammer. Konsekvens avhenger av plassering, foran på hylsa vil det som regel gå bra, langt nede blir resultatet som for hodeseparasjon.

Link to comment
Share on other sites

Den var nok stemplet 7,52x51 ja. Det pussige var at sprekken var nesten helt rektangulær, omkring en mm bred og ca 4mm lang. Ingen antydning til at sprekken ville spre seg videre, endene var ganske skarpt avgrensede. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg sagt at noen hadde laget et hull med ett flatt skrujern, slik så sprekken ut.

Link to comment
Share on other sites

Her er mitt bidrag i diskusjonen.

Ingen hyggelig opplevelse. Spesielt ikke når akkurat denne hylsa skulle sleppe avgårde et dødelig skudd mot en fin rådyrbukk.

Jeg husker episoden veldig godt. Det ble et annerledes, litt merkelig smell. Jeg fikk gass-sprut i fjeset og røyken lå som et teppe rundt skjefte og låskasse. Kula som fikk en svært redusert utgangshastighet, traff rådyret i forbeinet og forårsaket et vanskelig ettersøk som tok noen timer, men endte til slutt med avlivning av et dyr med stort blodtap.

 

Sprekk.jpg

Tidens tann har ført til at hylsa ser forkommen ut. Den har ligget i en vrakeske i garasjen i hvertfall 10 år sammen med kuler fra diverse kuletester jeg hadde den gang.

Link to comment
Share on other sites

Som tillegg i mitt forrige innlegg vil jeg legge til at dette ikke har noe med for mange omladninger eller overladning å gjøre.

Hylsa var i sin første omladning fra fabrikkny jaktpatron. Dette er rett og slett en feil ved hylsa .

De andre 19 fra samme eske fungerte eksemplarisk og ble ladd om igjen en rekke ganger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...