Jump to content

N11 i 223 remington.


WinchesterM94

Recommended Posts

Det var en gang en tråd om dette men den ble man ikke klok av. Ikke jeg hvertfall da jeg trenger ting inn med teskje.

 

Noen som lader det og hvordan funker det? Oppgi gjerne ladninger og kuler dere bruker. Hvis dere ikke tør legge det ut her så send det på en pm hvis dere vil.

 

Jeg er vel en ganske erfaren lader men i 223 har jeg ikke ladet noe enda. Fikk ladet litt 222 men der kun med N-130 og N-135. Som sikkert er mest egnet til 223 også men som det er tomt for i lageret for tiden. Mens n-11 har jeg masser av.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Først vil jeg få gjenta det de aller fleste før meg poengterer: Disse ladningene er testet ut i mitt jern og er derfor ikke å anbefale hverken som maks. eller min. ladninger for andre. Enhver prøving og feiling med disse data skjer utelukkende etter eget ansvar osv...

 

N-11 har jeg ladet en del med. Kanskje ikke det optimale kruttet for denne patronen, men det funker.

Jeg har hatt god erfaring med 25,5 grain N-11 (lott nr 65025) ladet i S&B hylser. Benyttet kule er Sierra MK 53 gr.

 

Disse ladningene var ikke kvass i min tikka og presisjonen var upåklagelig. Jeg har kjørt ladningen chronograph, men har ikke tilgjengelig måleresultatet for tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Stemmer, jeg har brukt en del N-11 til .223Rem og vil aldri oppgi ladedata til andre før jeg er sikker på at de har tilstrekkelig kunnskap om skytterlagskrutt, lotvariasjoner og hvordan man beregner en startladning ut fra ladedata oppgitt på boksen. Jeg for min del anser ladedata for skytterlagskrutt for å være verdiløse og potensielt farlige hvis man ikke får oppgitt lotnummer og hvilke ladedata som står på boksen.

 

Forståelse av Bamruds tråd om skytterlagskrutt og artikkelen på Portalen om Norma 11 til 223 Remington er et minimum. Kronograf og/eller mikrometer pluss kjennskap til trykkringmåling er en klar fordel. Selv går jeg ikke løs på denne typen prosjekter uten en kronograf. Punktum. Enten det gjelder N-11 til .223Rem eller N-15/N-19 til .30-06.

 

Prosjekter som dette befinner seg på de hvite områdene av de kartene man kan kjøpe og krever at man veit hva man driver med. Ellers kan det fort bli

.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...