Jump to content

Elghunder ledig 25/9-1/10-2010


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Ikkje meininga å spikke flisar her, men dersom du låner ut hundane utan hundeførar so har det lite å bety at hundane er godkjent til ettersøk.

Det er ekvipasjen som er godkjent ettersøksekvipasje, og det er derfor lite hjelp i at ein låner ein hun som er godkjent.

 

Ellers var det eit flott tilbod! For vår del trur eg vi bruka den fillebikkja vi har :)

Link to comment
Share on other sites

Dette ser ikke ut til å bli lett. Kansje fordi du selv har lagt en del føringer som begrenser mulighetene, - geografisk område, dette med sau og aktuell hunderase. Jeg har selv laika, men hadde jeg hatt behov for bistand av hundeekvipasje til elgjakta, så tror jeg neppe at jeg uten direkte anbefalinger, hadde invitert med meg en ukjent kar med 4 laikaer som er heite på sau. Spesielt når det lett å få tak i "ekte elghunder" som ikke har interesse for sau.

 

Jeg har lang erfaring når det gjelder å være med på elgjakt hos ukjente, og jeg synes det mye lettere å få være med når jeg fronter en god gråhund til løshundjakt og en svart elghund til ettersøk og bandhundjakt. Etter hvert som jeg blir kjent med jaktlaget, og når situasjonen passer, så introduseres laikaen.

 

Det er et faktum at det er en del skepsis til laikarasene på elgjakt, og det har dessverre ikke blitt bedre de siste årene. Det er synd, for mange av oss som driver med laika vet at de kan bli fantastiske elghunder til praktisk jakt uten at de nødvendigvis er raseutypiske.

 

Uansett ønsker jeg deg lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...