Jump to content

8x eller 10x på (hånd)kikkert alround og i dårlig lys?


Barks

Recommended Posts

Skal kjøpe meg en kikkert til bruk blannet bruk inkl. noe skumringsjakt. Har en liten kikkert, så lav vekt er ikke spesielt prioritert. Budsjettet utelukker Zeiss, Svarowski etc. så jeg har vel mer eller mindre siktet meg inn på Nikon )men tar gjerne tips om andre merker fra folk med erfaring. Men mao prisleie 3-4000. Ser for meg 56mm objektiv, spørsmålet går mest på forstørring. Er det noen overveiende grunner til enten 8x eller 10x forstørrelse?

 

Har søkt, fant ikke noen spesifikk diskusjon om dette.

Link to comment
Share on other sites

8x er lettere å se klart i hvis du skal gå mye, og spotte underveis. Den er lettere å holde stille.

Men jeg ville valgt 10x. Jeg har det selv og opplever ingen store problemer med å se i denne stående, og selv om jeg er litt anpusten. Men den er mye bedre å se i hvis du sitter å titter etter dyr, på feks fjellet.

Det er uansett best å sitte hvis man virkelig skal saumfare et område med kikkert, og du ser bedre med 10x.

Konklusjonen min: 10x :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en Nikon Monarch 8,5 x 56, og synes det er en knall go kikkert. Skal du bruke den til skumrings jakt er 8,5(som Nikon har funnet ut er best til skumring) forstørrelse ikke dumt. Tenkte litt på å kjøpe 10 ganger, men ble fra rådet av andre jakt kolleger. Jo mer forstørrelse, jo mer lys "sluker" den.Til bruk i vanskelige lysforhold er marginene små, så det du ser i feks en 8,5, ser en ikke i en 10 ganger kl 06 en høstmorgen. Når jeg kjøpte kikkert ifjor, prøvde jeg både 8,5 og 10 ganger i butikken i daglys, å så ikke den store forskjellen. Mitt tips er skal du bruke den på jakt, kjøp 8 ganger!.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for 8x. Synes 10x blir litt vanskelig å holde stille nok, og jeg tror Joggen har et poeng når det gjelder lysgjennomgang. Du kan jo sjekke ut "exit pupil"-verdien, denne bør være så nært 7mm som mulig for best mulig lysfjennomgang til øynene. Ved nattsyn er pupilleåpningen ca 7mm. Samtidig er det ikke så lang tid man kjøper seg med større lysåpning og mindre forstørrelse, men det kan jo være akkurat de minuttene du trenger :wink:

 

Selv har jeg en 7x42, som jeg er veldig fornøyd med. Jakter en del fra båt, og da er det gunstig med litt mindre forstørrelse for å greie å holde i ro. Til observasjon kommer den selvfølgelig litt til kort i forhold til 10x. Men til "søking" etter vilt i et område synes jeg den er glimrende. I skumring har jeg ikke prøvd den skikkelig enda.

 

Ellers kan det være et tips å sjekke hva som finnes på bruktmarkedet. Optikk er ikke noe som slites vesentlig, og kan være gunstig å kjøpe brukt. Har selv gjort det to ganger og spart mange tusen på det :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nylig denne på OpticZone: Monarch ATB Dream Season 8.5x56

MonarchATBDreamSeason8_5x56~0.png

Kravspekk var: skummringsjakt, se inn i de mørke feltene bak buskene, pris ca kr 3-4000, og kvalitet.

Mottatt fra US OK. Testet nå en tid under svake lysforhold og litt ute i buskene.

Konklusjon: Meget fornøyd. Obs 1kg å bære, betyr lite på posteringsjakt, stø og god. Kul camofarge. Anbefales.

 

Mobilfoto gjennom kikkerten, bildekvaliteten er så som så pga ikke sentrert kameralinse mot kikkertlinse, men litt morro..

 

normal_14042010%28007%29a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...