Jump to content

CG Jackson


spissmus

Recommended Posts

Det med restriksjoner på avtrekk ble jeg ikke helt klok på. Slik jeg forsto det, kunne ikke våpendeler med en verdi på over $100 sendes ut av landet uten gyldig eksportlisens.

Det var ihvertfall slik jeg forsto det da jeg en kort periode forsøkte å kjøpe en Jewell fra statene. Siden verdien på Jewell avtrekket var over $100, så kunne det ikke sendes til Norge. Jeg kunne velge og vrake i andre avtrekk, f.eks Timney og Shilen, men ikke det Jewell avtrekket.

 

Det burde jo ikke være verre en å skrive ned verdien på avtrekket, hvis du får noen til å gjøre det for deg.

 

Roedale har også: http://www.webshop.roedale.de/product_info.php?info=p353_CG-Modell-22-Match.html

 

Edit: ser at min favoritt butikk i over dammen, Bauer Arms, selger disse.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er CG Jackson Model 21 avtrekket ikke i produksjon for øyeblikket. Dette var modellen som passet flere låskasser ved hjelp av en adaptor. Det har blitt erstattet av Model 22 som kun passer Remington 700 og kloner. Pris med sikring er oppgitt til $ 330,- og med en eksportavgift på $ 250,- pr behandlet eksporttillatelse blir det dyrt. Jeg kan ikke finne CG Jackson avtrekket på hjemmesidene til Jackson Rifles lenger, kun Jewell.

Hørte rykter om at Magnum Hansen skulle ta inn CG avtrekkene, men de er ikke på hjemmesidene der heller.

Link to comment
Share on other sites

Svar fra X-treme Shooting

 

I have and can on small quantities. Which trigger were you interested in.

 

I tillegg bør man ta en titt nederst på denne siden.......dukker dette opp på kammersmellen? Da tar jeg kanskje en tur.

 

http://www.x-tremeshooting.com/index.php?page=Tube%20Guns

 

Forresten, jeg antar at med en slik bestilling så må søknad om våpendel fylles ut og leveres?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Heisann, fikk svar fra X-treme shooting, de hadde ikke noe problem med å sende den til Norge. Skal se om jeg klarer å finne emailen, men kan ikke love noe.

 

Etter noen telefoner så viste det seg at MagnumHansen satt på en som jeg skulle ha og bestilte derifra.

 

Den er montert på en Rem700 Varmint, McM HTG, to-stegs 500gr avtrekk. Den er som fløyel....helt nydelig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Mai i fjor?? Hjelpe meg, det var lenge ja. Gitt opp? Kanselert ordren? Kanskje vi kunne samle nok interesserte til at vi kunne spleise på eksportlisens hos X-treme? Lisensen gjelder jo pr. ordre, uavhengig av antall. Hadde vi vært f.eks 4 interesserte, så begynner det å ligne på noe. Jeg skal ihvertfall høre litt rundt hos kjentfolk.

Link to comment
Share on other sites

skulle absolut hatt avtrekket selv,men som sniper arne sier så kom det feil avtrekk,og hansen har ikke.hansen driver nå og søker lisens sist jeg prata med roger.han mente at di ville få til våren2011.går ikke dette i orden så aventere jeg remington min og kjøper sauer.dette for og få tykkpunkt og pipeskifte lettere.men du verden og fin br n er og skyte med så synd det er noe så vanskelig og kunne få kjøpt så mye som et avtrekk fra usa.

Link to comment
Share on other sites

Hva koster et Anschützavtrekk? Jeg så på en slik løsning for mange år siden. Inspiserte ei 40X-kasse som var frest av på undersida slik at Anschützavtrekket kunne skrus rett på. Det var stort og klumpete, og frista ikke så veldig. Så vidt jeg har kunnet finne ut så må selve avtrekket modifiseres for å bruke dette adapteret fra Briley, men låskassa forblir original. Det hjelper betraktelig, men stor og klumpete blir det åkkesom.

Et annet vesentlig spørsmål er hvilket justeringsområde det er på et Anschützavtrekk. Jeg skal bruke det til jaktfelt, og ønsker et ganske tungt fortrykk og et desto lettere avtrekk. Jeg kunne like godt hatt et lett direkteavtrekk, det er kun regelverket som hindrer meg.

Jeg har også snust litt på å kjøpe en Sauer, men det er som alltid mye for og imot. Det er en forferdelig stor stålklump. Og pipeskiftet til Sauer frister egentlig ikke så mye. Jeg vil helst kunne bruke hva jeg vil av piper og kaliber. Nå vet jeg det finnes løsninger på det, men den "avkappa rørstumpen" som Remington kaller 700 er så enkel å jobbe med. Og det finnes en drullion customdeler å få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har ikke testet denne utgaven til Briley men har testet en annen versjon på R700 for mange år siden. Det var en litt mer klumpete løsning.

 

Denne versjonen til Briley er mekanisk dropin både til mekanisme og avtrekk. Selve Anschutz avtrekket tar større plass og i webshopen Briley står det at det kun må tas ut ekstra materiale i stokken. Sikringsflyen på de nye Anschutzavtrekkene passer ikke og må tas bort. De gamle match 54 stålavtrekkene har ikke sikring. Briley anbefaler m70 sikring på bolten.

 

Anschutz avtrekk fås billig brukt på gamle miniatyrrifler. 1000.- ? De gamle stålavtrekkene er meget bra. Stenvaag selger nye avtrekk. 95% av medaljevinnerne i EM, VM og OL tar ikke feil. David Tubbs i USA bruker også Anschutz avtrekk på sin Tubbs 2000 matchrifle.

 

Jeg har en Anschutz med "nytt" avtrekk som sikkert har gått 150000 skudd. Det har ikke vært stilt på siden det var nytt i 1978/79.

 

De gamle stålavtrekkene ser enda mer solide ut. Har et slikt trykkpunkt på en av de første skiskytterriflene som ble produsert. Avtrekket er meget bra, for ikke å si perfekt. Mye bedre enn dagens Sauer matchavtrekk i direkte sammenlikning på mine egne børser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om folks som har hatt problemer med Anschütz-avtrekket til jaktfelt. Det er nok ikke laget for minusgrader og snødrev :)

 

Si det til skiskytterne.

 

Briley dippedutten har en overføring som tar bort "overtrykket" og belastningen på avtrekket fra harde slagfjærer i R700 sammenliknet med orginalfjærene til Anschutz.

 

Link til artikkel med bilder av Anschutz avtrekk på R700: http://home.comcast.net/~jesse99/NewTrigger.html

Link to comment
Share on other sites

hadde det endelig vært lettvint og fått kjøpt cg jackson mod 22 her i norge så hadde jeg handla tvert til remington 700 n min. roger hansen driver og ordner lisens for og ta det inn men det tar tid.han mente det skulle komme til våren,men jeg trenger det nå.midway klarte ikke og ordne det sa knut nå,da røyk den muligheten også.så nå legger jeg ut børsa på finn og ser om det er intresse,med trykkpunkt i den så vil jeg tro det blir en drøm og skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Tar den lisensen så j***** lang tid å få da? Vi er jo tydeligvis mange nok her til å kunne spleise på de $250. Så hvis det bare er en papirformalitet, så kan X-treme levere kjapt.

Jeg må si jeg blir litt frista til å prøve Anschütz/Briley. Men justeringsområdet er essensielt. Kan den justeres til f.eks 800 gram fortrykk og 300 gram avtrekk? Det er i første rekke jaktfelt jeg trenger den til, og der er minimumsvekta pt. 1 Kg. Fjærlett avtrekk er jo ikke noe problem å få til, det er "bare" å kjøpe Jewell e.l.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha studert tegningene ser det ikke ut til at de gamle stålavtrekkene kan benyttes dessverre. Installasjonen jeg testet var av et "nytt" avtrekk som avbildet i artikkelen jeg linket til. Rifla var forøvrig et Wichita standardgevær. Wichita lagde i sin tid også mekanismer som var tilpasset Anschutz avtrekk direkte.

 

Drømte lenge om siluettrifle fra Wichita:

 

WichitaSilhouetteRifle.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med både X-treme Shooting og Roger Hansen i forrige uke. Hvis jeg forstod Roger rett, så hadde han planer om å bestille avtrekk, men hadde ikke fått gjort det ennå. Han har vel "et par" andre ting å drive med tipper jeg... Men hvis mange nok etterspør det, så er sikkert sjangsen større.

Tom Meyers (X-treme Shooting) kunne sende mot skriftlig ordre, men vi ble "enige" om at $250 ble vel drøyt for ett avtrekk. Men hvis det er snakk om 3-4 stk eller mer, så er det ihvertfall ikke prisen som hindrer meg.

I helga snakka jeg med en børsemaker som hadde god erfaring med å bestille fra Briley. Han kjente til flere privatpersoner som hadde kjøpt choker derfra. Hvis den Briley'n er drop-in, og Anschützavtrekket kan justeres slik jeg ønsker så heller jeg litt i den retning. Frese ut plass i stokken skal jeg alltids klare.

 

Digresjon: Jeg har betalingsevne og -vilje, og ønsker et trykkpunkavtrekk. Hvorfor i h..... vil ingen selge meg et!? Isbilen derimot klinker og klanger rundt her og prøver å selge meg vond iskrem og frossen fisk. Ungdommer ringer på døra for å selge meg VG og Dagbladet, som jeg allerede har lest mer enn nok av på nett. Aftenposten står utenfor butikken og prøver å gi meg gratis avis. Altså, hør nå her: Hvis jeg hadde villet lese AP, så hadde jeg kjøpt den inne i butikken, kålhue! Telefonselgere prøver å prakke på meg masse skit som jeg slettes ikke har lyst på. Herav Flatins første bud innen salg: Tilby kunden noen han allerede har lyst på. Det gjør jobben din som selger så jæ.... mye lettere. Lærer de ikke slikt på salgsskolen?! Jeg prøvde en gang å kjøpe Våpenjournalens 4. ladebok av en Jehovas Vitne som kom på døra. Hadde ikke gått salgsskolen han heller... :sarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...