Jump to content

Alternativ til blyhagle


ScareCrow

Recommended Posts

Alle jeger er vell enig om at det er bly som duger, det er både billig å bra (Y)

Man har jo Tungsten matrix/Wolfram som et godt alternativ til bly, men en prisen er høy. Det er snakk om 50 - 60 kr per patron, noe som blir for mye for unge jeger som meg som ikke har så stort budsjett.

 

Har jaktet en del rype med Nittedals Rype sink str 5 i noen sesonger å det er ikke så dumt det, men man får bare fuglen ned fra lufta, og de tar beina fatt å løper som noen tullinger ned fjellsidene. :?

 

Har også prøvd Gytorp High Power Steel, men det bar bare noe piss, ikke så kraftig og etter test skudd på en papp plate viste det seg at det var delvis noen "hull i skudd bilde". :(

 

Har også prøvd Eley Bishmut VIP str 4, funka bra det, men ikke så bra som bly, men er ganske fornøyd med Eley, det er jo 20 kr pr patron, men er en ok pris så lenge der er verdt pengen, og etter min mening er det for så vidt det også. :D

 

Er det andre jeger som har tips og erfaring angående hagle ammunsjon så er det til hjelp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rio Royal steel 32 grams ladninger. Dette er både billig og like bra som bly bare du bruker riktg hagelstørelse.(og ikke minst treffer) Tror de koster ca 4kr stykket.

 

Ellers har jeg ikke opplevd ammunisjon som ikke har klart å drepe vilt med treff på fornuftige hold. Det mange slurver med er de bruker patroner som ikke gir gode skuddbilder, noe som skal testes før de blir med på jakt :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset :D

 

Må innrøme det at det har blidt langt hold noen ganger, jeg treffer stort sett bra på rypa, hadde også topp scor på leirduebana blant alle jeger som var det løpe av sommeren.

Men å bedømme hold på vinter fjellet i litt vind og snø når en rype flokk som kaster seg på vingene foran er ikke så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er rypejakt du tenker på nå, ikke sant?

 

Vet ikke hvordan det er der du jakter, men her hos meg er terrenget mye steinrøys og fjell. Da liker jeg ikke tanken på at stålet kan komme tilbake på meg. Men selvfølgelig kommer det an på hvor du jakter hen.

 

Selv bruker jeg Eley rype. En helt OK patron synes jeg. Ikke den beste i tester, ikke den dyreste men fuglen faller om jeg treffer. (Men må som du sier ofte ta et skudd til på den da).

 

Var vel eirik her på forumet som hadde en veldig god test med hagleladinger om jeg ikke husker feil?

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg Eley rype. En helt OK patron synes jeg. Ikke den beste i tester, ikke den dyreste men fuglen faller om jeg treffer. (Men må som du sier ofte ta et skudd til på den da).

 

Jeg mener det minste man skal kreve av en patron til rypejakt er at den gir en effektiv avlivning. Ryper er lettskutte og det er ingen grunn til at en rype som er truffet av en haglsverm skal leve videre. Har selv prøvd Eley Rype og vet utmerket godt at det er en drittpatron.

 

På rypejakt er målsetningen knallogfall. Dersom man har mye avvik fra dette må man gjøre en revurdering.

Link to comment
Share on other sites

Avstand er en viktig faktor i det om en rype flyr vidre eller om den faller.

I kaldere vær har jo rypa en tendens i å vere mere skudd sterk, også er det jo vliken trangboring man har også da.

 

Så hvis man har et et trang løp og treffer midt på rypa på ca 20 meters hold, så er nok alle hagle skudd efektiv nok.

Men så er det de gangene, men er på grensen til forlang hold, og kald vinter dag slik at rypa er mere hardskutt, og at man treffer litt dårlig er det da det gjelder å ha god ammunisjon

 

BTW: jeg mener Nittedals Duplex er en av de beste hagle ammunsjonene som har vert, en god allrounder med str 2 og 4 i samme patron (Y)

Link to comment
Share on other sites

Opplevde også at fuglene ikke dør i skuddet..tragisk og viser bare at bly må innføres igjen!Stål og tinn ville jeg ikke brukt!Dyreplageri :evil: Eneste jeg synes er bra nok er Tungsten Matrix!Best er Nitedals Rype,men den er dyr..et godt alternativ er Gyttorps nye med tungsten,den får du vel i 32 og 35 gram,den er endel rimeligere en Nitedal av en eller annen grunn.Gir ikke så gode skuddbilder som Eleys Vismut,men dreper bedre etter min mening/erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Har vel skutt 10 ryper med vismut, patronen var eley alphamax 36grams med hagl nr5, de døde momentant de, men det

skal sies at det hvar tidlig i jakta og holdene korte. Tror det lønner seg å gå opp et nr i haglstr med vismut og bruke patroner

med minimum 32grams ladning, har ikke hørt mye godt om eley rype, den har barre 30gr ladning og 6er hagl. Stålhagl bruker

jeg kun på kråke og due, det er egentlig forkastelig å bruke slik ammo til jakt, man må ihvertfall passe på holdene. Har forresten prøvd vismut på gås(rio bb magnum), det blir ikke brukt på gås mer av meg ihvertfall, bruker nå kun tunge hagl som feks wingmaster eller winchester xtended range med de blir det gjennomskyting, slipper å finne hagl i steika.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg den som jakter mest, men jeg pleier å få en tur etter fjellrypa hvert år. Der jeg går er det relativt lite fugl, men det ender som regel opp med 5-7 ryper på en telttur på et par dager. De siste tre årene har jeg brukt 12/67 vismuth i størrelse US5 og US6, eley og rio, og har ennå ikke opplevd at rypa ikke dør i smellen.

 

Tror kanskje dere skal lære dere å skyte bedre før dere klager. Vismuth er effektiv som F på rypa på normale hold. Men skuddet må sitte der det skal.

 

Mulig jeg høres arrogant ut her, men sånn er nå ståa.

 

Og btw, de 3 harene jeg har tatt med samme ammo har også vert stein døde i smellen.

 

Kan du skyte behøver du ikke noe magnum på noe av norsk jakt, det er min bastante mening.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i at magnumpatroner ikke er nødvendig, de gjir dåligere utgangshastighet som regel, det er kun vis man vil benyte

store bbhagl, du får noen flere hagel i patronen på en magnum da.vismut funker det på småt småvilt, vill ikke ha det til stort småvilt som gås,rev og rådyr, der fins det mye bedre patroner å velge i.Uansett va man velger må man som du sier treffe, det

er derfor viktig å trene mye på lerduer, trener selv 2 ganger i uka fra mai-september, når det gjelder blyhagl tror jeg det er dødfødt å få politikerne til å snu.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg den som jakter mest, men jeg pleier å få en tur etter fjellrypa hvert år. Der jeg går er det relativt lite fugl, men det ender som regel opp med 5-7 ryper på en telttur på et par dager. De siste tre årene har jeg brukt 12/67 vismuth i størrelse US5 og US6, eley og rio, og har ennå ikke opplevd at rypa ikke dør i smellen.

 

Tror kanskje dere skal lære dere å skyte bedre før dere klager. Vismuth er effektiv som F på rypa på normale hold. Men skuddet må sitte der det skal.

 

Mulig jeg høres arrogant ut her, men sånn er nå ståa.

 

Og btw, de 3 harene jeg har tatt med samme ammo har også vert stein døde i smellen.

 

Kan du skyte behøver du ikke noe magnum på noe av norsk jakt, det er min bastante mening.

Jaså,du jakter ikke så mye du?Da tror jeg du skal overlate denne debatten til de som jakter mye!Personlig har jeg mellom 80 og 110 jaktdager i året og er aktiv hagleskytter med 24 års erfaring,så ikke sleng ut påstander om at vi må lære oss å skyte!Det er vel sånne som deg da,som skyter 5 sittende fjellryper i året,og skkryter hemningsløst av vismut,som gjør at bly ikke blir gjeninnført?..Har sett vismut som ikke har gått gjennom skinnet på Hare og større fugl og Rev.Selv om en går opp en størrelse i forhold til bly.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Cameron sitt tilsvar til hostesaft.

 

Å påstå at de som ikke er fornøyde med vismuth er dårlige skyttere faller på sin egen urimlighet. Etter min erfaring er det de beste jegerne som er mest nøye med hva de mater børsa med. Akkurat som Solberg brødrene er nøye på dekkvalg, eller mesterkokken Hellstrøm er nøye med råvarene.

Link to comment
Share on other sites

Cameron skrev det jeg følte da jeg leste inlegget til Hostesaft.

 

Anbefaler dere å prøve Rio Venatum Bi. Denne er etter min erfaring bedre enn Eley sine patroner (selv om det faktisk er Eley som produserer disse også, for Rio)

Venatum Bi har større utgangshastighet enn Eley sine rypeskudd. 420m/s hvis jeg ikke husker feil. Men det blir uansett ikke som bly.

 

Til tiurjakt bruker jeg Wingmaster HD. Prisen spiller ingen rolle, da det er sjelden å få skyte etter tiur. Jeg har faktisk tilgode å fyre av Wingmaster etter tiur enda. Så om 10 skudd koster 350 kroner, så blir det ikke mange kronene pr. år for min del.

Link to comment
Share on other sites

Hostesaft:

 

Jojo klart du kan men jeg syntes det også pussig at du "går god for" patrontyper og rakker ned på skyteferdighetene til oss jegere som anser oss som middels erfarene eller mere. Men her er det mange faktorer som spiller inn. Så før noen dømmer en patrontype så skulle den kanskje vært testet på papp i akkurat den hagla.... De oppfører seg jo ikke likt i alle hagler. Jeg har gode erfaringer med 12/76 eley alphamax nr.4 til Hare på ganske lange hold. Har et løp med løpsforlenger i for de mere "krevende" holdene.

Kan ikke huske og ha skadeskutt en hare med de patronene...

 

Ja til bly, forresten!

Link to comment
Share on other sites

Kan jo nevne at jeg har testet skuddbilder på papp i 25år,og jakter ikke med patroner som ikke gir en pene dekningen jeg vil ha!Forresten:det beste skuddbilde jeg har sett var med en eley rype kal.12 us nr6.Hjelper lite når haglmateriale ikke har rette egenskapene og hastighet er for lav..Personlig skyter jeg skjelden over 25m!Koser meg med jakt med både fugl og harehunder og åpne choker.Som nevnt er Tungsten Matrix den som ligner mest på bly,men som regel med litt bedre inntrengning,men prisen er høy og skuddbildene dårligere enn mange blypatroner..det tror jeg fører til at mange velger billigere patroner som stål og zink,som igjen uten tvil fører til at mange småvilt ligger igjen og pines..for en nybegynner er det ikke så lett i en hektisk oppflukt på en Tiur å se om holdet er 23 eller 30m!Skyt på noen tlfkataloger å se inntrengning selv med diverse hagltyper på 30m,så får dere se hva som duger!Det er altså ikke bare skuddbilde og hastighet som betyr no.

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt noen ryper med zink, men det er ikke noe å skryte av :|

Det jo helt tullete at zink som er giftig pg har en dårlig drepeevne og blyer forbudt, det som er like giftig som zink og har en fantastisk drepeevne i forhold til zink

 

Nei, vi jegere må ikke gi oss i blyhagel saken. Årsmøte i NJFF har de vedtatt å ha en ny runde i blysaken :D endelig noe som skjer :D

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som klager over stål her, og ja det fins en god del elendige stålpatroner. Men det finnes også mange bra. Har det siste året brukt mye stål på jakt. På duejakt fant jeg frem til at en god trap-patron er mer enn godt nok. 24g ladet til rundt 430m/ s med et godt skuddbilde. Duene datt ok med Gyttorp steelmax 6er, men dobbelt så bra omtrent med SAGA eurotrap 7er. Regner med at dette har mest med skuddbildet å gjøre, men også litt med hastigheten som er høyere på eurotrapen (377 m/s vs. 428m/s). Her kan man se hvor mye forskjell det er i patroner når det gjelder hastighet på to tilsynelatende like patrontyper.

 

På kråker og faktisk også ravn og måker, har jeg brukt en knallpatron som ble nevnt i første svaret, nemlig RIO royal/blue steel 32g. i 4er har den i snitt 441m/s utgangshastighet, og det kjennes i skuldra!! Ville egentlig ha 6er, men det hadde de ikke inne på Landrø for øyeblikket, så da ble det 1 kasse med 4er. De funker veldig bra på kråker/ravn/måker opp til ca 35m maks. De har et ganske stort skuddbilde dessverre, og egner seg ikke utover dette både pga svermdiameter, men også at stål er litt for lett for lange hold dessverre.

For å se åssen det funka, prøvde jeg en gyttorp steel 35g nr 5 på rype for et par år siden, og det var overhodet ikke noe problem. Rypa er omtrent like lettskutt som en due, så jeg ser ikke bortfra at Saga eurotrap ville funka tifredstillende på tidlig rypejakt. Senere på sesongen, ville jeg nok heller brukt Rio skudda om jeg skulle brukt stål, men hvis lommeboka tilsier det, er det jo heller ikke noe feil med Tungsten og vismutpatroner til dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...