Jump to content

Blaser kombi/drilling til rype/skogsfugljakt


gordon setter

Recommended Posts

Må si jeg har fått mer og mer sansen for Blaser sine våpen. Har gått fra å overhodet ikke ville ha Blaser annet en Kipplauf'en K95, til å ville ha nesten alle.

Liker veldig godt både kombien og drillingen til Blaser.

MEN finner for lite her på forumet om hvordan oppspenneren fungerer i forhold til om man vil kunne bruke et slikt våpen på fuglejakt. Vil man klare å spenne opp like kjapt som man avsikrer en vanlig hagle? om man må bruke noe mer kraft gjør vel ikke noe..eller?

 

Er klar over at dette kansje er mest hårvilt kombi/drilling..men har jo lyst på en da :P

 

Et spm til, dere som ikke har kravepatroner i brekkvåpnene til Blaser, fungerer det greit med vanlige patroner som f.eks 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du jakter med hund, noe jeg nesten går utifra du gjør pga nick, så kan du jo spenne opp børsa før bikkja reiser fuglen ;)

Men de fleste sier vel at dette er en typisk hårvilt drilling, men alt går jo ann ;)

 

Personlig så synes jeg ikke oppspenneren er noe tung eller vanskelig å bruke i en hastesituasjon, alt kommer seg med bruk og trening.

Link to comment
Share on other sites

Jakter mye med hund, men drilling eller kombi er for meg et seinhøst og vinter våpen, når fuglen begynner å bli mer skjær, letter på lengre hold, og ikke alltid at det blir noe stand før fuglen tar til vingene da.

Om vinteren liker jeg å jakte uten hund, i hvertfall nå for tiden da jeg ikke har hund akkurat nå.

 

Men ser jo for meg at reven, som jeg regner med du jakter mye foxterrier ofte er like kjapp, og krever kjapp oppspenning.

Mye av hårviltet er jo sabla kjappe, og ting skjer fort der og.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 kompiser som bruker Blaserdrillingen sin til bla rype / skogsfugljakt både med og uten hund. Begge har også vært i Sverige på toppjakt med Blaserne. Selv bruker jeg min til nesten bare hårvilt , rev og mink for det meste + litt gåsejakt i august. Min har riflekaliber 22-250 og jeg synes det går helt greit , men det er nok enklere å få ut tomhylsen på en R patron. Men som sagt jeg synes ikke det er noe problem.

 

Når det gjelder oppspenneren så går det automatikk i det etterhvert , faktisk så har du de fleste ganger mye bedre tid på deg å skyte en man selv tror i en skuddsituasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ligger an til å melde meg inn i "Storfornøyd med Blaser" klubben. Legger det i bero slik att rettrekkegjengen får fred.

 

Kjøpte meg en Blaser kombi, fikk den for to uker siden. Valgte BBF 95 med en slagmekanisme fordi den er mye lettere å spenne enn 97en.

Pris og sannsynlihetsvurdering for å trenge rifle og hagle "samtidig" var selvsagt med i bildet.

 

Oppspenneren betjenes nesten som en sikring, ingen problem å spenne opp med siktet på målet.

 

 

Er likevel enig i at dette er en hårviltkombi, rifle på fremre avtrekker og ordentlige riflesikter gjør den perfekt til mitt behov :D

 

Satser på å få hjort, rådyr, rev, tiur og kanskje elg med Blaseren denne sesongen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg ser av samme katalog at det må være liten vits i å kjøpe en dobbeltrifle eller "bergstutzen" De er oppgitt til å veie 3,4kg, og de ser ut som om de har montert en permanent instikkpipe i hagleløpet. Da må det være bedre å få tilpasset en egen innstikkpipe til en kombi, slik at man beholder fleksibiliteten med å kunne også bruke våpenet som kombi. Jeg trodde en løpslang instikkpipe normalt ikke veide mer enn 0,5kg?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje Blaser har utvidet begrepet circa? Jeg tror heller ikke den er så lett som 2,5kg. Den eneste kombien jeg vet er så lett er Heym 22.

 

Jeg vil tippe det er vel så stor vektforskjell mellom riflekaliberene som haglekalibre. Det er typisk for moderne produsenter å ha lik utvendig diameter på riflepipene under. Dette for at alle andre deler skal passe. Dvs at den er lettest i 9,3x74R og tyngst i .22 Hornet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har bare hatt min Blaser drilling en sesong, begrenset erfaring altså. Jeg mistet en tiur i fjor høst på grunn av oppspenneren. Jegt blir nok kjappere med litt mer trening, men det er ikke til å komme bort fra at det tar lenger tid å spenne opp enn å bare flikke av sikringen. På støkkjakt etter skogsfugl der det blir kjappe skudd mener jeg at Blaser ikke er optimal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...