Jump to content

Grågåsjakt, tips?


espeviken

Recommended Posts

Hvis du vet hvor gåsa trekker morgen og kveld så er det beste å sitte på et høyt punkt på ruten deres. Godt skjul er viktig da de ser meget godt. Skuddavstand bør ikke være over 25 meter. Et triks er at du skal se øyet på gåsa (da er den nært nok). Denne jakten vil gi deg endel skuddsjanser, men ikke forvent deg å skyte så mange per dag...

 

Hvis det er i skjærgården du jakter så har jeg ikke så mye erfaring å dele...

 

Hvis du skal jakte med lokk på gåsa (som er meget effektivt når det klaffer) Gjengen min skjøt godt over 100 gås i høst med lokkegås. Vi bruker 60-70 lokkegås, både skall og profiler. Bruker i tillegg lokkefløyter. Ligger ute på åkeren blant lokkegåsa under striesekker med halm over. Mange har spesielle Blinds (telt) de ligger i. Man må ligge på rett sted til rett tid. Hvis gåsa har fått sittet uforstyrret på en åker dagen før så er det stor sannsynlighet for at de kommer dit neste morgen, da kommer de ofte puljevis. Dette skaper mange skuddsjanser. Denne jakten krever endel utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Gåsa ser utrolig godt, verre enn noe annet jeg har jaktet på, så mitt beste tips er å holde deg skjult. Det er lettere å la gåsa komme til deg enn å snike seg innpå gåsa. Så bruk mye tid med kikkert og finn hvor de beiter og lag deg skjul der. Alternativ på trekket.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss ligger gjerne gåsa på havet om natten (så langt ut at du ikke ser den med kikkert i dønningene) og etterhvert som det lysner trekker den inn til beiteplassene. Da er det fint å ligge i åkerkanten ned mot havet med godt skjul. Får ofte sjanser på de som trekker langs fjæra og også de som kommer rett inn mot land. Det hender også at de kommer svømmende mot land.

 

Har ikke erfaring med lokking, men vurderer å prøve litt, så hvis noen vet om gode og billige pakker med lokkefugler er det bare å si ifra. Regner med at jeg må til USA for å finne OK priser.

Link to comment
Share on other sites

Både ABC fritid og magasinet.no har gåseprofiler (flate plater som står på en pinne) til ca 70-80 kr pr stk. Vi bruker disse pluss noen skall for å få variasjon. Skallene kjøpte vi på jaktdepoet for ca 100 kr pr stk (12 pack). Fordelen med profilene er at de rører seg litt i vinden mens fordelen med skallene er at de ser naturtro ut fra alle vinkler

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mye tid på profiler og har aldri hatt inntrykk av at de har virket.

 

Har skjært ut fra plater og malt naturtro gås. Når ikke dette virket så begynte jeg å klippe av vingene og fryse ned for montering påfølgende år. Vart skikkelig pene å se på og skikkelig naturtro:mrgreen:

Men lokket aldri noe gås med de. Prosjektet vart avsluttet etter noe år.

 

For ett par år siden så kom en kompis av meg drassende på en pose med lokkegåser, så selvsagt lo jeg godt over det lettlurte fjolset. 8)

 

For å avslutte denne historien... f*** s****** hvor godt de lokke gåsene fungerte :oops:

Dette var skall, satt i plog mot vinden.

Link to comment
Share on other sites

Har tro på en kombinasjon av skall og profiler jeg. En viss mengde er også nødvendig. Vi startet med alt fra 12 til 20 lokkegås (da hadde vi kun skall) uten at vi hadde nevneverdig uttelling. Men når vi oppgraderte til 60-70 lokkegås(45profiler og 20-30 skall) ble det sus i serken. Til å begynne med satte vi opp lokkegåsa i kanten av åkrene for å kunne sitte i skjul men da var gåsa skeptisk. Nå ligger vi midt på åkeren med halm og striesekker over oss, og da har vi opplevd at gåsa har landet på 5-25 meters hold flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet grågås i ca 5 år og vil komme med noen tips, det er som flere sier svært viktig med god camo, dekk til ansikt

og hender, grågåsa er ekstremt sky og mistenksom. Har veldig god tro på blinds til denne jakta, da grågåsa sjelden vil gå

inn for landing nær buskaset, den blinden jeg syns ser mest egna ut er power hunteren, bruk minimum 20 lokkefugl og

gode lokkefløyter beregna på grågås. Jeg bruker greylag hammer gåselokk fra dkwai og et fra andersen jagt grej, de funker

kjempebra i motsetning til de som selges her i landet. For guds skyld ikke bruk stålhagl, bruk tunge hagl som feks wingmaster hd eller winchester xtended range, dyre skudd men mye mye bedre en stål.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg bruker blinds og 140 lokkefugler på gåsejakt. Godt skjul er viktig, og man bør ha vinden i ryggen slik at gåsa kommer inn for landing mot deg. Da vil du få gjessene på en vannrett rekke, og man kan da skyte flere gjess. Har forøvrig brukt en elektronisk gåselokk som er meget effektiv. Morgen- og kveldstrekket er den beste tida å jakte grågås på. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...